• Lapinette

Summan av allt fortsätter

Såg till min förskräckelse att tråden var avstängd när jag skulle skriva. Eftersom jag inte har någon vidare fantasi och vill att alla ska hitta hit till Gemmas tråd så döper jag inte om den.

Välkomna!

• Svar på tråden Summan av allt fortsätter
  • utvandraren

Har flera bra restauranter att rekomendera Roslagsbrud!

• Lapinette

Ahhh...glömde Merlot och min älskade Pomerol! Man blir glad av att "prata" vin.

• Roslagsbruden

Ni som gillar vin - har ni sett filmen Sideway? Om inte - GÖR DET!

Paris var det... Alla tips tas tacksamt emot. Skulle helst vilja hitta ett hotel nära Latin kvarteren eller Operan. Inbillar mig att det är mysigt där! Vill dock inte lägga ner "une fortune" på det, så *** får räcka tycker jag.

• utvandraren

Jag har sett Sideways- riktigt underhållande måste jag säga men för att vara "vinexpert" så är han allt ganska enkelriktad tycker jag!!

Lapinette. Du har helt rätt i att Pinot Noir är drottningen i Bourgogne. Man snackar eg. bara om Pinot Noir och Chardonnay, det är de 2 som gäller! Jag smakade lite gudomlig Pinot i helgen i prisskiktet allt för dyrt... Underbart att bli bjuden på!!
    Pinot Noir är helt motsatsen till Chardonnay om man tänker på flexibilitet, riktigt svårodlad, kinkig och sjukdomsbenägen. Men får man det till... WOW!

• Lapinette

Då hade jag inte så fel med att Pinot Noir är en svår druva. Har också sett Sideways och han pratar ju bara om Pinot Noir. Jag måste säga att jag blev lite besviken när jag såg den, förmodligen för att alla hade pratat så gott om den så mina förväntningar låg över vad den levererade.

• Blivande Fru Stålhandske

Åh Utvandraren.. Du är underbar.
    Mer vinkunskap, snälla!

• Gemma

Lapinette, hade ingen aning om att chablis görs på chardonnay, trodde att chablis var en druva...
    Tycker att chablis OCH sauvignon blanc, i alla fall de jag druckit, känns tunna och liksom omogna, jämfört med "vanligare" fylligare chardonnay och riesling. Vet ni vad det beror på..? Har testat halvbra chablis, inga fantastiska, men även billiga chardonnayer brukar vara goda.

Roslagsbruden: Såg Sideways och blev klart mer vinintresserad ;) Fast istället för att köpa vin, köpte jag soundtracket. Jag prioriterar musik framför vin.

Apropå det ropade mannen just att han fått mail om en champagneprovning den 25... vi kanske ska anmäla oss?

Utvandraren: Älskar också dina vin-lägg!

Var på urtrist klassfest ikväll. Kom sent efter ett möte och de andra hade redan bondat och druckit massa vin... kändes som en ren plikt att stanna två timmar.

Nu ska jag läsa mer i boken "Fans". Har klarat av kapitlen med Michael Jackson-, Darin-, Agnetha Fältskog- och Starwars-fans, nu lär det handla om en dam som är besatt av Evert Taube. Blir nog intressant.

• Gemma

Läser längre bak i din utsökta vinskola Utvandraren, högt för mannen. Han och jag undrar om du kan berätta lite mer om Champagne... Rosa champagne gillar jag, fick en flaska rosa lanson av mannen i julklapp. Har du testat Cristal-champagne, Krug och de andra höjdarna, vad smäller absolut högst inom champagnevärlden? Hur gammal ska en champagne vara när man dricker den?

Sen undrar jag om du vet hur många bubblor (cirka) som bor i en oöppnad flaska champagne. Det råkar nämligen jag veta ;) Mannens företag har f ö tillverkat glas sedan sextonhundratalet, allt från pyramiden utanför Louvren, glasen i versaillesslotten och champagneflaskor. De forskar bla på hur man skapar den optimala insdan på glasflaskorna för att uppnå precis rätt friktion så att bubblorna kan bli så optimala i storlek och antal som möjligt.

Kram, G

• Gemma

Skitfånig quiz till alla dårå: Hur många bubblor tror ni bor i en flaska oöppnad champagne (ungefär)?

• Blivande Fru Stålhandske

52 miljoner?

Svar på tråden Summan av allt fortsätter