Inlägg från: Mycket långt kvar |Visa alla inlägg
  • Mycket långt kvar

Summan av allt fortsätter

Grattis i efterskott Gemma!

Och GOD JUL på alla glamour-trådare. Jag har gjort en resttenta på grundkursen i psykologi, vilken jag skjutit på i två år och aldrig trodde att jag skulle behöva göra egentligen. Jag har aldrig pluggat så mycket inför en tenta i hela mitt liv, en månad höll jag på. Och innan dess var det ju flytt och allmän terror hemma tills det var klart.

I julklapp fick jag ett ex av bröllopsmagasinet av sambon, så nu börjar väl planeringen lite smått fast det är sjukt långt kvar. Jag ska nog försöka förhandla mig till lite kortare tid kvar, när jag tänker på saken.

Och angående bröllopsmagasinet så trodde jag att jag tagit Kerstin Thorvalls "Boken för dig" med råd till unga flickor, skriven 1959. "Ta dig ut i", i sammanhanget "Det gäller att ta sig bra ut i klänningen på bröllopsdagen"? Herregud, vem säger så idag?

Finns det några bättre bröllopstidningar, kanske amerikanska? Jag är mest sugen på att se olika klänningar och ringar.

Grattis till bebis, Trollsländan. Det ordnar sig med allt... Det brukar ju göra det. Hoppas det går bra hos doktorn.

Jag är ovanligt nöjd med julklapparna, hade sagt till alla att vi INTE behöver fler prylar hem utan vill ha pengar och presentkort. Det fick vi också.

Mitt bästa julbord var Oaxens, som var fenomenalt mysigt och bra. Men så älskar jag (viss) julmat också.

• Mycket långt kvar

Angående pyssel så försökte jag lite, faktiskt. Jag var lite feg eftersom jag tänkte på när jag skulle göra microknäck sist, för 10 år sedan, och plast(!)bunkens botten smälte.

I år körde jag glasskål istället. Och japp, tror ni inte den sprack så innehållet rann ut i micron.

Jag ska nog låta bli att baka...

• Mycket långt kvar

Jag ska kolla upp dem istället då, de låter roligare! Du hade jättegärna fått köpa ut, Gemma, men jag ska åka bort nu idag och kommer inte hem förrän nyårsdagen så det går icke.

• Mycket långt kvar

KT har skrivit den! Det är alldeles sant. Men någon etikettbok är det inte, mer en bok som "hon önskade fanns när hon var ung" i vilken hon skriver om vilka kläder man passar i när man har olika kroppstyper, hur man bäst bantar ("låt bli allt vitt!") och att man bör tvätta sig ganska ofta eftersom man luktar illa annars. Ganska underhållande, faktiskt.

Tentan kan ha gått lite hursomhelst. Jag räknade medan jag satt där, och har jag missat saker jag inte visste att jag skulle kunna och rättningen är snål så får jag 24 poäng. Om jag fick med allt jag skulle så fick jag 40. Och godkäntgränsen är 27... Jag får veta runt 10/1 så det väntar man spänt på.

Vi har ett konstigt litet rum hemma som kallas "loggia". Det är ett uterum med klinkergolv men i vilket man kan öppna upp fönster så det blir typ som balkong. Det är uppvärmt, så vi ska nog använda det som ett vanligt rum. Men hur? Det är bara 3*3 meter stort.

Min bästa julmat är köttbullar, skinka och prinskorv. Och kanske lite vildsvinskorv och liknande.

• Mycket långt kvar

YAY! Jag klarade min tenta! Så skönt.

Jag håller helt med angående den trista attityden som råder på många håll i Sverige. Dagens svenskar har bara rättigheter, men inga skyldigheter. Jag betalar dock gärna skatt för att hjälpa de som inte själva kan klara sig, och är tacksam för att hjälp finns även för mig om något händer mig och den höga standarden överallt.

Varje gång jag åker utomlands blir jag lite besviken över allt som inte är lika bra som här hemma, t ex att det inte finns lås på toaletterna. Eller toalettsitsar. Eller fungerande vatten. Jag är nog ganska svensk på det viset, bekväm liksom.

• Mycket långt kvar

Lapinette, en kollega till mig har just fått sitt andra barn och hon är äldre än dig. Hon fick försöka i 7 månader denna gången men till slut funkade det. Det kommer det göra för er också!

• Mycket långt kvar

Jag är också peppad på Iphone! Men väntar absolut till nästa version som kommer vara hälften så stor, 25% billigare och ha mindre buggar. Sådär som det alltid är med teknologi.

• Mycket långt kvar

Hehe, ja. Ironiskt nog var det ingen annan jag frågade som uppfattade liknelsen, t ex sambon.

Nu är jag inskriven på universitetet. Längtar tills jag blir heltidsstudent på sätt och vis, men det är kul att jobba också.

Vad spännande det är att läsa all vin-trivia. Låter ju livsfarligt med exploderande flaskor!

• Mycket långt kvar

Hihi, jag minns när vi var i Milano och frågade våra vänner där varför folket i Rom inte kunde engelska som dem. Svaret var "they are monkeys".

Min lördag är rätt trist. Jag blev väckt alldeles för tidigt av sambon (han är ju klar civ ing, så jag blir den enda studenten i familjen- bra eftersom han då kan sponsra mig som jag gjorde för honom när han läste klart). Vi har nu varit på långpromenad med hunden och två vänner, och sen ska vi storstäda. Ikväll är det hemmafest hos någon jag inte känner och imorgon har vi middag. Tips på maträtter, gärna vegetariska, man kan laga till 6 pers?

Uteliv fick jag egentligen nog av i torsdags då jag var på tidningen citys prisutdelning. Jag anser f ö att Jonas Hassen Khemiri är en av världens snyggaste killar. Inte för att jag är intresserad alltså, hehe.

• Mycket långt kvar

Jag har bokat spa-weekend för oss på Skepparholmen förresten, någon som varit där?

• Mycket långt kvar

(och vet om det är bra)

Det är väldigt kallt här nu. Höll på att frysa ihjäl ute fast det bara är -4. Det gick väldigt lätt att vänja sig vid det märkliga och för varma klimatet. Fast lite skönt är det ändå, att det är någorlunda normalt i alla fall.

• Mycket långt kvar

Jag hade investerat i kinesiska värdepapper, som gick upp 50% på 8 månader ungefär. På sista tiden har jag läst mycket i tidningarna här om miljöförstöringen och fick intrycket att det kan ge bad will åt de svenska företag som trots det flyttar verksamhet dit. Jag sålde papprena och investerar på annat håll istället nu.

Tycker det är otäckt med miljöförstöringen och tänker främst på de fattiga som drabbas, som måste laga mat med giftigt vatten etc. Jag förstår varför det funkar som det gör, men hoppas att marknaden kan nå någon slags jämvikt om några år... Med bättre arbetsmiljöer, bättre löner och högre krav på miljön.

Förhoppningsvis skulle det fortfarande vara lönsamt att handla med Kina trots förbättringar.

Svar på tråden Summan av allt fortsätter