• Lapinette

Summan av allt fortsätter

Såg till min förskräckelse att tråden var avstängd när jag skulle skriva. Eftersom jag inte har någon vidare fantasi och vill att alla ska hitta hit till Gemmas tråd så döper jag inte om den.

Välkomna!

• Svar på tråden Summan av allt fortsätter
  • Blivande Fru Stålhandske

Åh vilken härlig helg du har haft Gemma! Måste också ta mig till ansiktsbehandling snart, känner hur tilltäppta mina stackars porer är.

Här firade vi blivandes födelsedag i lördags. Hela 26 år har han hunnit bli! Retade honom hela dagen med härliga kommentarer som "Älskling, nu är du ju närmare 30 än 20!". Det uppskattades inte, ska jag säga, men jag är så glad och lycklig över att vi blir äldre, jag passar inte in i det där "Ung och oansvarig"- tänkandet. Det kanske ändras när JAG får ålderspanik?

Vi firade med vin i massor och trerätters på Europeiska restaurangen i stan, sedan en sväng med några vänner på den tyska baren. I går spenderade vi dagen i sängen, började titta på den nya DVD- boxen som vi införskaffat; Serien "24". Jag har aldrig sett något avsnitt, men den verkar väldigt spännande. Tunga huvuden och jag med vänstra knät i högläge då jag har skadat knät på något vis under veckan.

Nu ska jag ta några vändor i poolen, det är 23 grader idag men fallande för var dag. Snart blir det nog jätte, jätte kallt.
    Har hört att Sverige har rekordvarmt för årstiden, stämmer det?

En sak som jag har tänkt på Gemma, är att jag märker att kineserna missförstår varandra när de pratar HELA TIDEN. De måste upprepa samma ord och samma meningar för varandra ofta, ofta för att den andra ska förstå.
    Har du märkt det också, eller är det jag som inbillar mig?

• Gemma

Stålis, 23 grader, är du säker på att vi bor i samma land..? Här är det buskallt, ni borde ha ännu kallare för ni bor väl i bergen?

Och på nåt märkligt vis gläder det mig att även kineserna har problem med att bemästra det egna språket, har dock aldrig tänkt på det du säger, antagligen för att jag är för busy med att själv göra mig förstådd. Pratar de dialekt där du bor? Shanghainesiskan är obegriplig!

Här i bergen så håller det sig runt 20 grader den senaste veckan, på kvällen runt 17-18 grader. MEN det ska bli runt 10-15 grader under december/januari, då det är vinter. Men då är även luftfuktigheten hög, så jag har hört att det blir riktigt råkallt. Har ni värme i lägenheten? Vi får nog investera i ett par värmefläktar snart skulle jag tro, nätterna känns kalla då ingen annan värme finns.

Här i Guang Dong pratar de kantonesiska och mandarin, fler äldre som talar kantonesiska såklart, de yngre kan mer mandarin.
    H och jag är så fascinerade av språket även om våra kunskaper är så små. Vi ska börja undervisningen nästa år igen, vi vill så gärna lära oss, åtminstone hjälpligt bra.
    Hur går det för dig nu, kan du göra dig förstådd överallt? Vilka är svårigheterna förutom rytmen? Vad är det lättaste?

• Lapinette

Låter underbart med en dag framför TV'n och 24. Vi har de tre första säsongerna och har avverkat dem på vinterkvällarna i Frankrike, 2-3 avsnitt per kväll. Nu kan jag säga att vi inte har hunnit sitta framför tv'n alls. vi bara flänger hit och dit för att fixa i lägenheten och på toppen av allt så har jag fruktansvärt mycket att göra här på jobbet så jag borde absolut inte vara här inne på BT just nu. Men kan ju inte låta bli att hälsa på er.

Visst, det är rekordvarmt i Sverige. Känns lite som Londonklimat med lätt duggregn och ca 8-10 grader.

• Gemma

Stålis: Grammatiken har ännu så länge inte inneburit några större problem, alla verb och liknande är regelbundna, inga artiklar osv... en lättnad för mig som pluggat tyska och franska. Meningsbyggnaden är också helt OK, i alla fall hittills. Det svåra är såklart uttalet, att inte ha några referenser, att allt - precis allt - är så jäkla olikt mina 5 tidigare språk... en knäck för självkänslan. Tar man sig över den initiala hopplöshetskänslan tror jag att det löser sig, det är ju så himla vackert med kinesiska! Älskar musikaliteten.
    Toner har många västerlänningar svårt för, och sen har vi såklart den massiva muren av tecken. Men allt detta vet du redan! Känns som att olika individer upplever svårigheter på olika plan, beroende på vad man är intresserad av eller har fallenhet för. Jag pladdrar glatt på och har inga större problem med toner och uttal, men characters tycker jag är dödstrist. Tecken alltså.

• Gemma

Lapinette: Hej! Får ni fint? Hinner du baka lussebullar?

• Gemma

Du vet att du varit i Kina för länge när du försöker pruta på skolboken eftersom den kostar 30 kronor istället för de förväntade 21. Betänk att personen du försöker pruta med är huvudläraren och att man i normala fall har respekt för lärare och andra auktoriteter, här... så antagligen har jag inte alls varit här tillräckligt länge. Glöm det ;)

• Gemma

Oki stålis... det här tycker jag är svårast med kinesiskan: "cykel" heter "ziqingche". "waiter" heter "fuwuyuan". Och så alla småord som heter och betyder NÄSTAN samma sak fast ändå är det skitstor skillnad mellan de fyra olika "wang" som vi lärt oss... med olika toner. För att inte tala om alla ord som LÅTER likadant men betyder olika beroende på vilket tecken man skriver dem med... Pust.

Svar på tråden Summan av allt fortsätter