• Lapinette

Summan av allt fortsätter

Såg till min förskräckelse att tråden var avstängd när jag skulle skriva. Eftersom jag inte har någon vidare fantasi och vill att alla ska hitta hit till Gemmas tråd så döper jag inte om den.

Välkomna!

• Svar på tråden Summan av allt fortsätter
  • Blivande Fru Stålhandske

Åh, jag vill också ha jul för första gången i mitt vuxna liv!
    Ska börja planera på söndag då jag ska pynta en härlig plastgran hos blivandes kusin tillsammans med hans fru. Då ska matsedeln planeras och pynt inhandlas.
    Julen blev ännu bättre efter att jag fick veta idag att min älskade mor och min sextonåriga brorsdotter kommer hit den 22 december och stannar tills efter nyår. Det ser jag fram emot!

Men först är det dags för blivandes födelsedag imorgon. Presenter är inhandlade, restaurangen bokad, frukosten planerad och födelsedagstårtan, -citroncheesecake- är precis inputtad in i frysen. Efter middagen väntar utgång med vänner på en tysk bar i stan. Vi får hoppas att han får en fin födelsedag, även om det nog är jag som vill fira mer än vad han vill. ;)

Izunia, jag vill också höra historien!
    H och jag träffades i Maj 2003, via vänner, och hade ett riktigt, riktigt "rocky" första halvår då ingen visste vad vi ville och en väldigt stor konflikt mellan två av våra närmsta vänner som rörde till allt. Men sen november 2003 kilar vi stadigt ändå. Fast det blir nog att hitta på en annan, mer romantisk historia att berätta för barnbarnen..

Nu är det dags för middag i Stålis mage som kurrar och sen ett besök hos manikyristen.

Vad händer i helgen, mina damer?

• Blivande Fru Stålhandske

Där fick jag historien, ja!
    Så går det när man skriver långsamt.

Så romantiskt!

• Gemma

Tack för era kramar! Och izunia, tack för din mysiga story!

• Izunia

haha kul att story kunde underhalla lite! ;)

• Trollsländan

Izunia
    Hoppas amelia tar din story!!! Och bild på dig och din vackra slöja...Du måste berätta om dom gör det så man kan köpa den...amelia alltså.

• Izunia

jag tycker att din story är mkt bättre!! Ingen slar ju era bilder i din vackra krona! Hur kul som helst om nan story kommer med! Kommer köpa flera ex!

• Izunia

ok girls... Vi hörs den 18:e!! Imorgon sticker vi pa honeymoon! Ciao!!

• Gemma

Ha det så bra Izunia!

Kram, G (i sängen, i solen, i Shanghai morgonen efter en god middag på rustik fransk restaurang med tre franska vänner, följt av avec i en groteskt stor lyxlägenhet i ett spöklikt tomt bostadsområde där bara västerländska chefer bor, därefter hemfärd till mysiga boet).

• Gemma

Morgon i Shanghai... och tråden sover. Men inte G.

• Gemma

Hänt i helgen:

I fredags kväll var vi ganska trötta, mannen efter jobbet, jag efter träning + skola + privatfröken, så vi lagade middag hemma. Efter det promenerade vi 45 minuter till vackra expat-favoriten Face Bar för att spana på sjuttioåriga västgubbar med knappt myndiga kinesflickor, dricka champagne och bli lyckliga men sömninga, sen åkte vi direkt hem och läste i sängen. Jag är f.ö. jätteglad att mannen äntligen har börjat läsa, för första gången i sitt liv! Han köper böcker varje gång han är i Frankrike.
    lördag morgon bjöd på strålande sol och iskyla. Vi promenerade bort till affären Cashmere Lovers för att hämta mina två första beställningar, en liten begie kofta och en randig jumper. Koftan var jättefin men jumpern alldeles för liten så de får göra om den. Efter en lunch på stan åkte vi till Evian Spa för varsin ansiktsbehandling, urmysigt! Vi såg ut som små persikor efteråt båda två och slank direkt in på Patek Philippe-utställningen ett kvarter bort för att sneaka till oss lite gratis-moet och glutta på i sanningens namn riktigt trist formgivna klockor. Ful logga har de också, fast mannen fick ändå nåt glasartat i blicken.
    På kvällen åt vi middag på urfranska Le Bouchon
    tillsammans med ett trevligt franskt par från Tours + mannens roliga men rätt juvenila kompis. Märkte till min förskräckelse att personalen fattade hans kinesiska mycket bättre än min, trots att hans toner var helt fel och uttalet bedrövligt. Tydligen finns det en faktor som är viktigare än allt annat: Rytmen i själva meningen. VAR någonstans man placerar tonvikten. Grrr. Rackarns svårt språk.
    Efteråt blev vi bjudna hem till franskparet, till deras ohyggligt flådiga lägenhet, 3 RoK fördelade på 160 m 2 med vidsträckt utsikt över en park med artificiell sjö, centralvärme och två stora terrasser. Vi höll på att dö när vi fick höra vad deras hyra var på.... typ 70% av vår. Och vi har vaddå... En tvårummare på max 90 kvadrat... Men vi trivs så otroligt bra. Och välrenoverade gamla lägenheter är så ovanliga här. De rara men aningslösa fransoserna serverade pepparkakor smaksatta med cappuccino (köpta på IKEA såklart). Hmm. Själv är jag julälskare och ganska ortodox i mitt val av pepparkakor, kan sträcka mig till mandel men äventyrligare än så får det inte bli. Till vårt julmingel den 16 ska jag f ö ge mig i kast med att göra egen glögg. Finns visserligen på IKEA men det verkar roligare att göra själv. Någon som har tips på spritsort, vinsort och smaksättning? Utvandraren?
    I söndags var jag på step för första gången sen jag stukade foten (som FORTFARANDE inte är helt kry!), kul men svårt när instruktören bara pratade kinesiska, sen handlade jag mat och svängde medan mannen pluggade med privatfröken ihop en urgod
    bolognesesås med massa färsk timjan. Ja, och sen var det ju första advent vilket för oss innebar en massa levande ljus, smäktande julkörer på stereon, pepparkakor (utan kaffesmak!) och - i brist på glögg - kanelté.

Nu ska jag lära mig skriva meningar i pågående form på fyra olika sätt. Svårt när jag missade genomgången i fredags pga mitt nya jobb (för exportrådet)? från och med nu får jag hålla hårdare på min devis, ?nothing comes between me and my hanyushu? (kinesiskabok). Fast det börjar inte så bra. Ikväll, nytt exportrådsmöte...

Hur var er helg?

G

Svar på tråden Summan av allt fortsätter