• Gemma

Summan av allt fortsätter

Hej raringar! Utmärkt initiativ Lapinette. Idag är mannen på jobbet halva dagen så jag ska passa på och gå iväg och SHOPPA NÅGOT ONÖDIGT. Oj vad det var länge sedan! Men först måste jag ju hålla konversationen levande så att säga.

Scrapbook... när jag var 16 år och bodde i Australien gjorde jag en dagbok där jag blandade skrivna känsloutbrott med foton, godispapper, biljetter, vykort, torkade fjärilar och en massa mini-akvarellmålningar (jag gick på konstskola där). Sen la jag självhäftande genomskinlig plast över varje sida. Jag älskar den där boken!

Sedan dess har jag fyllt en tjock A4-pärm med foton, gör nog ganska exakt som Lapinette, på svart bakgrund och så skriver jag med silver- eller guldpenna. Sedan jag skaffade digitalkamera har det blivit lite mindre akut att framkalla bilderna, nu kör vi halvårsvis hemma i Sverige. Ja faktiskt lite tråkigare på något vis. Men förutom att det känns lite som att öppna julklapparna i förväg, plus att mina bilder numera blir mycket sämre, så omfamnar jag ändå den digitala revolutionen. Man har ju så himla roligt under tiden som man plåtar. Trist bara att systemet inte hann införas under alla de år när jag jobbade som journalist och tvingades plåta åt stora tidningar och magasin med horribla ljusförhållanden, utan varesig utbildning eller koll på tekniken... Det brukade bli okej, undantagsvis riktigt bra, men oj vad mycket roligare det är att plåta när man SER något man vill dokumentera, i motsats till något man är TVUNGEN att dokumentera.

Vad mer... ikväll bjuder min glamourösa väninna på Thanksgivingdinner hemma i deras übercoola våning. Catering naturligtvis. Hon är mycket mer "stockholm" än jag så de har A. Snyggt hemma och B. lagar väldigt sällan mat. Jämför med vårt ombonade, ostylade hem där skåpen är fulla med hembakt. Vi älskar båda två att komma hem till den andra just för att vi både är olika men ändå generösa med att bjuda på våra respektive liv.

Igår kväll gick vi över gatan till stam-DVD-stället och köpte cirka 20 filmer + en box, HBO:s nya "carnival". Någon som sett den? Eftersom vi var intellektuellt utmattade (mannen efter jobbet, jag efter plugg) valde vi till slut "the 40-year-old virgin". SJUKT kul och bra! Har någon av er andra tips på en rolig film? Behövs nu när jag drabbats av höstdepression light. Märkligt nog har alla mina svenska väninnor fått samma sak, dock inte folk från andra länder. Tror att våra kroppar är inställda på det. Som tur är kan vi bjuda hem varann på värmande middagar och luncher.

Ha en mysig lördag! Kram, G

• Gemma

menade alltså att jag fyller en tjock A4-pärm med foton VARJE år, cirka.

• Gemma

trollis, eller hur är din hemsida www.skorpioner.com ?

Har försökt komma in på den typ 100 gånger från olika ställen i Kina men det har inte gått. Om en månad är vi i Sverige, då jäklar!

• Gemma

Jaaaa så fin min nya topp är! Röd med en massa galopphästar på, i tunnt, tunnt ylle med stora långa ärmar som är puffiga längst ner. Passar jättebra till alla mina kjolar, ska ha den ikväll. Nu ligger mannen på soffan och dricker kaffe, äter mina skorpor och myser till Woody Allen's Melina & Melinda. Eftersom jag har sett den kan jag roa mig med att bränna ner backupskivor.

Här är det verkligen höst... trottoarerna är brokiga lapptäcken av nerfallna lönnlöv, fast de där säregna träden som kantar alla gator i French Concession lär vara Plataner. Någon som har koll på träd?

Trollsländan: Hoppas att du inte känner att du bara får lov att vara glad på den här tråden. Samtidigt förstår jag vad du menar, olika trådar har olika stil. Därför är det ju så bra att man kan ha flera olika. Min relation med släktingar och svärisar är klart smidig nuförtiden eftersom vi valt den enkla vägen och flyttat ifrån allihop. Både mina föräldrar och mannens föräldrar har gjort likadant, i princip brutit all kontakt med sina familjer. Jag, mannen, mannens syskon och mina dito har också dragit sig iväg åt olika håll. På ett sätt kan jag känna att det är lite tråkigt. Men vi har nog helt enkelt ingen träning i att umgås och hålla sams. När vi väl ses blir det ofta spänningar. Tidigare hade jag råångest inför gemensamma jular och liknande men nu har det blivit bättre. Fast... det är trist att man ska behöva flytta till Kina för att ha en något sånär fungerande relation med sin familj. Fortfarande blir jag galen på dem med jämna mellanrum. Bäst är när mannen och jag kan umgås med dem tillsammans, han neutraliserar alla jobbiga situationer med sitt sköna sätt.

Kram, G

• Gemma

Tror att mlu gifter sig idag! Hur är vädret i Stockholm?

• Gemma

Izunia: Dina gäster kommer att få sina tackkort med en ljuvt leende brud, utan att ha någon aning om det känslodrama som utspelat sig medan de tillverkats.

• Gemma

Lapinette: Vi är märkligt synkade nu, ni Europeer och vi Östasiater. Här är ungefär 12 grader, samma som hos mamma och Pappa i Skåne. Det regnar och blåser och trottoarerna är hala av löv. Idag var jag på IKEA men inte för att som normala svenskar handla möbler utan för att bunkra upp med burklingonsylt, pås-sås och frysta köttbullar (vi ska ha klassträff på onsdag där alla ska ta med nåt från "sitt" land men att stå och göra timjankryddade nötfärsbullar när majoriteten ändå bara gillar Mc Donalds vore att strö, ehm, köttbullar för svin). Ner i korgen åkte också Annas mandelpepparkakor, julmust, julknäcke, julkulor, ljusslingor och annat som kan vara bra att ha inför första advent OCH vårt stundande julmingel. Ni vet, det finns ju egentligen ingen jul här... Nu ska jag bara hitta saffran också, för att kunna göra fluffiga, doftande små lussekatter. Glöggkryddorna ruvar i sin påse, i väntan på ett dopp i röd-portvinsmixen.

Kram, G

PS: Mlu, när du får tid...

• Gemma

Förtydligande: Minglet är inte förrän den 16 december men jag vill inte riskera att pepparkakorna tar slut. 2000 svenskar lär slåss om stans enda askar.

• Gemma

På onsdag är det femtio år sedan mina föräldrar gifte sig i ett flyktingläger i Österrike. De ska förnya sina löften! Gulligt va? Har precis beställt en stooor, röd, bukett.

• Gemma

Morgon... kallt, bara lokal värme från de små golvelementen, imma på rutorna, byggarbetsljud. Vill inte till skolan, vill träffa min man som jag knappt får se den här veckan. Hur mår ni?

Kram, G

Svar på tråden Summan av allt fortsätter