• Gemma

Summan av allt fortsätter

Lapinette, förstår att det kan kännas motigt, du är så himla duktig jämt och har uträttat otroligt mycket på väldigt kort tid, klart att luften måste gå ur även en superkanin då och då ;) Tror att du behöver vara allmänt... meningslös och lite lätt misslyckad, som alla normala människor är för jämnan. Plus att precis alla människor får "the blues" efter en sån kanonsemester.

Vi ska bara iväg i tre dagar, men jag hamstrar intryck innan för att liksom, tja, koka en stor soppa på en liten liten semesterspik.

Kram, G

• Gemma

Lapinette igen - ett ord: DVD-box. Och så ett till, soffa. Lika magiskt effektivt varje gång, i alla fall för mig.

• Gemma

Lapinette, du kan vara det där paret, ett enmanspar!

Men alltså - känner man NÅN som INTE har mötts över gränserna? Känns mer som regel än undantag nuförtiden.

• Gemma

Off the record Annika - det är tufft att bli ihop över gränserna.

Helg efter helg, alla flaskor med Pomerol och Moët som man tvingats dra i sig bara för att visa uppskattning för hans kultur. Känslan av att behöva trycka i sig en entrecote när man egentligen vill ha limpmacka med prickig korv.
    De skittrista komedierna med Jaques Tati kväll efter kväll. Vitlöksandedräkten.

Värst var nog ändå omgivningingens reaktioner. Hans familj som trackade mig med politiska diskussioner och middagar som varade i flera timmar. Min, som tjatade om hur varmt det är på Rivieran. Till slut tvingades vi bryta helt. Idag lever vi i exil, i ett asiatiskt land.

Ibland, när Hermes-scarfsen känns som en strypsnara, är jag nästan beredd att ge upp. Men sen påminner jag mig om att Kärleken Övervinner Allt."

Jag är beredd att träda fram med min historia i TV - jag är ärlig men jag är inte billig. Maila löneförslag till eva@frogspace.se

• Gemma

MLU: Men erkänn att det skulle bli en ny vinkel på "över gränserna"-problematiken. "Min man tvingar mig skyla halsen med hérmes-scarf" ;)

Margaux: På ett sätt tror jag det ofta är enklare för oss geografiskt snurriga par eftersom det är enklare att definiera ursprunget till många av våra "problem". Vi bråkar till exempel ofta på kvällarna eftersom jag är så HUNGRIG, han käkar gärna middag vid tio-tiden. Sen är det såklart en annan sak huruvida man lyckas lösa dem eller ej. min stora rädsla har alltid varit att mannen plötsligt skulle bli sådär galet fransk och vilja flytta till Frankrike, så nu har vi på mitt initiativ börjat spara till ett litet sommarhus i Frankrike. Tänker att det nog är bra om han får utlopp för sin franskhet under kontrollerade former liksom ;) Plus att det är kul att vara där och träffa alla.

• Gemma

mlu: LA, kan inte smälta att du är där, har du sett allt det där som man bara läst om, Rodeo Drive, South Beach bantade sjuttioåriga kvinnor på rollerblades... ja, allt?

• Gemma

I natt underhåller vi oss med att befinna oss i ett absolut öronbedövande fyrkverkeri-inferno. Alltså... just nu.

• Gemma

Inser att jag har järnkoll på att jag måste vaxa benen, klippa håret och göra pedikyr inför resan till Hainan. Inser också att ön är högrisk-område för Malaria + rabies + japansk emfac... nåt, och jag har inte ens tänkt på att skydda mig.

"Inget problem så länge ni inte beger er till rural areas", säger läkarna alltid och då har man kännt sig trygg. Men nu SKA vi ju bege oss till rural areas och klättra i berg och så.

Hmmm. Stålis, vad gör man? Eller någon annan som varit på nåt farligt ställe?

• Gemma

Hörde att ni har snökaos i Sverige, igen! Och här sitter jag och skattedeklarerar, i vårvädret, medan MLU är rockstjärna i LA-solen. Schysst geografisk spridning vi har här!

Fick utbrott på min man igår eftersom det ju är semestervecka och alla våra vänner är bortresta på olika glassiga ställen, eller i Sverige (den största lyxen!). Han hävdar att han har kommit hem tidigt varje dag, men det tidigaste har varit - 19.30. Not good enough, säger Gemma Gnäll. Vår resa nästa helg, Stålis, varar i tre dagar. vi åker sent på torsdag och kommer tillbaka lördag kväll. Rabiesvaccin-situationen är rätt bedrövlig, vi borde ha satt igång för tre veckor sedan och nu är det nyår och alla specialkliniker är stängda. Plus att sprutorna kostar 2000 kr styck, för 2 pers blir det alltså 12.000 sammanlagt plus att de inte skyddar, de bara skjuter upp förloppet. Så vi får väl undvika att bli bitna. Och malariamyggorna härjar mest på nätterna. sjuksyster som jag ringde tipsade om att vi skulle spraya in oss med myggspray och bära långbyxor och långärmat, så då är det nog helt OK.

Usch, läskigt. Får försöka fokusera på allt det roliga vi ska ha istället och inte noja så mycket.

Stålis: Jag kontrar med totalignorans, vad heter nu din provins igen? Vet att jag frågat minst tre gånger. Kan aldrig hålla reda på alla provinser! Var det guangdong?

Kram, G

• Gemma

Tillägg: Min man lär inte komma hem tidigare resten av veckan heller, men han har varit extra kärleksfull och ringt mig idag, många gånger. Plus bokat in en massage på ett mysigt spa ikväll. Det får duga.

• Gemma

Stålis, om du får köttbullarna runda är det mer än jag nånsin lyckats med. Låter galet gott med husmanskost!

Har precis återvänt från en låååång och väldigt härlig massage. Men Trollsländan, är det någon som har sett till henne?

• Gemma

Lapinette: Vilken fin hustru du är som skämmer bort mannens mor med laxfyllda semlor. Vi hade det lätt när mannens föräldrar var i Sverige och hälsade på för vi bodde allihop i mina föräldrars hus så mamma lagade maten. Moget va ;)

• Gemma

mlu: Har också en tycka synd om mig-morgon eftersom Ayin sin vana trogen anlände 13 minuter i 9 när jag fortfarande låg i sängen (det är ju lov!), trots att jag gång på gång sagt att hon inte ska komma förrän nio. Eftersom hennes arbetstider är 9 - 13 och hon i allmänhet slutar före 11, tycker jag att det är ett rimligt krav. Men nu suras det för fullt i köket.

Apropå att man har större och mindre anledning att tycka synd om sig själv...

• Gemma

mlu: Ja, du är min idol just nu. Fast som jag sagt till Lapinette... jag är också en stor anhängare av soffa, tekopp och DVD i två veckors tid (eller nåt), om behovet skulle dyka upp.

Stålis: Mannen och jag vi gillar allt! Så idag blir det pasta med kryddig tomatsås och kycklinglever till lunch, och lammfilé med gräddsås och potatis till middag ;) En bra grej är att pilgrimsmusslorna är så billiga här, så de hänger allt som oftast med som förrätt. Busenkelt, man halstrar dem i lite olivolja, på med svartpeppar och flingsalt, sen lägger man dem på varsin liten bädd av ruccola, ringlar över créma di balsamico. Eller så lägger man på lite hackad chili och ringlar över en olivolja - limejuice - salt - peppardressing.

Men alltså det är på tok för tidigt för matprat. Sitter i sängen och tjyvsurfar på grannens trådlösa (det kan han ha, som han håller låda på nätterna med sina spel!). Igårkväll var vi på Shanghais absoluta "it"-restaurang, interiören såg ut som en kritvit scen ur A Clockwork Orange, personalen flirtade vilt med en, vid bordet bredvid satt ett asgrymt par som tillhör våra bästa vänner här och maten var helt enastående! Mannen var tillråga på allt urtjusig i sin guldbegiefärgade kostym, de här snyggingarna:
    gemligheter.blogg.se/ , slappt uppknäppt skjorta och tredagarsstubb.

Stålis, vill resa mer i Kina, har fått jättelust att se landsbygd och, ja, helt enkelt nåt annat än Shanghai. Våra vänner är i Guanxi (Guilin) just nu. Har du varit där? Eller nån annanstans? Vill också se bergen i Sichuan, Öknen i Kashgar och det gröna, vänliga landskapet i Yunnan med Miao-folket, eller vad det nu är för andra färgglada minoriteter som bor där. Självklart vill jag också klättra på muren. Igår på min lektion pratade vi bara om olika provinser, det föll sig naturligt. Min lärarinna har rest ganska mycket, dock aldrig till Hainan-ön. Ser för övrigt att det kallas "asiens Hawaii", låter en smula oroväckande, men förhoppningsvis syftar man mest på kritvita stränder och turkost vatten. Så coolt att man kan åka till ett kokosnöt-paradis på tre timmar! När man skaffat sig en normaltillvaro i Shanghai är det lätt att glömma hur exotiskt landet faktiskt är.

Idag är det lördag och mannen är på jobbet. Han har ju jobbat under hela nyårshelgen men för de andra i fabriken är det första arbetsdagen så han ska dit och hålla dem i örat en smula. Sen blir det träning på Fitness First. Resten av helgen ska vi inte göra så mycket, kanske kolla ett och annat galleri och gå igenom drivor av kvitton.

Vad gör ni andra? Kram, G

• Gemma

Stålis: Massagen var nån sorts thaivariant med långa "strokes". I nittio minuter höll de på och de missade inte en millimeter, till och med öronsnibbarna fick sig en omgång. Har ni bra massage i Guangdong?

Svar på tråden Summan av allt fortsätter