• Gemma

Summan av allt fortsätter

Apropå pengar och så: Ja, nu är det dags att göra en nätt liten "fyllnadsinbetalning", dvs skatt på vinsten för min lilla lägenhet som jag sålde för ett år sedan. 85.000 spänn ska skatteverket ha, efter att jag dragit bort hur mycket renonveringsutgifter som helst. Tur att man var förutseende nog och gjorde en snabb uträkning redan efter försäljningen så att pengarna ligger på ett särskilt konto... hade varit rätt surt annars ;)

• Gemma

Yeah... mer pengar: Skickade som sagt mamsens cashmereplagg med DHL från Kina till Sverige. Skitsmidigt, på två dagar hade hon paketet. Upp till ett kilo kostade drygt 400 kr. Lagom.

Nu ville vi utnyttja denna utmärkta möjlighet och skicka mannens nyrenoverade Kaplans-klockor från Sverige till Kina. Exakt samma procedur, samma parter involverade, fast omvända rutten. Pris med DHL från Sverige till Kina: 1850 kronor! Gemma sez: Glömsi glömsi.

Klockorna ligger där de ligger... i ett flickrum i Skåne.

• Gemma

Vilken utmärkt idé, ska göra i morgon bitti. Nu är jag lite matt av allt ekonomiserande.

• Gemma

margaux, typiskt dig att göra MARULKS-hamburgare ;) Men ursäkta om jag är lite nitisk, stenbit och marulk är nog inte samma sak. Stenbiten ser ut som en klassisk tetrapak (minns ni de gamla trekantiga sunkist-josförpackningarna? ) . Och marulken är mer långsmal, plus att stenbiten är en betydligt fetare fisk.

• Gemma

Stålis, nu ska jag på canisteljakt. Och för att kontra: Har du ätit en supergod frukt som ser ut som ett mörkt rödbrunt klot aningen större än en pingisboll, med en krans av runda, svartbruna "blad" högst upp? Den är stenhård, man delar den med kniv och inuti är en otroligt god rabarbersmakande vit geléklump med en kärna längst in.

• Gemma

neeej, jag råkade köpa fel frukt :( Jättetråkig, som ett omoget päron. Får göra ett nytt försök när jag är på Carrefour nästa gång, de har allt! Min rabarberfrukt heter mangosten, har dock inget med mango att göra.

• Gemma

mlu, vad kul att du tog dig till LA! Din pojkvän, eller om det nu är expojkvän, betedde sig minst sagt märkligt. Fick du någon förklaring?

Kram, G

• Gemma

Margaux, har bara ätit rökt stenbit. Den var jättefet och jättegod! Skulle gärna testa färsk men i Kina lär det bli svårt att få tag på. Har du förresten käkat "joux de lotte" i Frankrike? Marulks-kinder! Jättehögt kilopris, jättegott. Mannens far brukar köpa det och jag envisas med att säga "genoux de lotte", alltså marulks-knän. (Ursäkta alla frankofoner om min stavning är grotesk, kan bara prata franska men absolut inte skriva).

Har laddat upp lite minibilder från stället dit vi ska om en vecka. samma plats som vanligt: gemligheter.blogg.se/

• Gemma

Mer mat: Ikväll blir det hälleflundra, följt av jazzklubb med mannen och hans polare Matthieu. Mannen har haft rå-ångest på jobbet och svettats på nätterna, sådär som jag blir JÄMT och han blir typ en gång per år, då får man ta honom på allvar. Därav allt matlagande.

• Gemma

Stålis: Har ni gett hongbao, rött kuvert med pengar, till er ayi? Jag är så snål, ger ALDRIG dricks eller nåt extra. Tycker att saker ska kosta vad de utger sig för att kosta. Men ayin har fått en massa finfina cashmereplagg av mig... tvättmaskinskrympta och perfekta i storleken för hela hennes släkt.

Svar på tråden Summan av allt fortsätter