• Gemma

Summan av allt fortsätter

Hej vänner! Margaux, tack för tipsen om sydafrikanska viner, vet ju inget om nåt... Hoppas hoppas att du eller ni kan komma hit och hälsa på! Skulle supergärna hitta på nåt skoj ihop. Men alltså... om någon lyckas hitta goda kinesiska viner bland de vinägerdekokter som flockas på hyllorna här så är det du! Annars blir det svindyra importflaskor, och så ett och annat fynd (eder G har hittat stans i särklass coolaste, största OCH billigaste sortiment i en anonym kinesisk supermarket, känns osannolikt att inga andra expats hittat dit!). I övrigt finns det mest räliga små "boutiquer" som drivs av fransmän med sliskigt sätt och överdriven accent där du kan köpa flarror från Eaglehawk och Lindeman samt Veuve Cliquot (bästa exploateringen tillsammans med Freixenet, här), betala otroliga överpriser och bära hem eländet i någon knallorange påse som är en direkt ripoff av Hermes förpackningar. Så någon vinstad är det ju inte, ej heller natur eller skidåkning i närbelägna backar (om man inte räknar inomhusbacken i en förort), men en "det mesta annat"-stad är det absolut! Maten är hur kul som helt och framför allt miljöerna! Otrolig design, ibland lyckad, ibland inte, men aldrig trist. Bäst tycker jag att det blir om man kör "mellanbudget" och hyfsat hippt, då får man grym valuta för sina pengar och de skönaste upplevelserna generellt. Eller champagnebruncherna med oändliga vyer... mmm.

Apropå mat och sånt, på onsdag, om en knapp vecka, ska vi ju äta valentinesmeny på trettiosjätte våningen, längtar! Har beställt fönsterbord och allt. I övrigt har vi kärvt med stålar just nu så det blir mest 2 for 1 - erbjudanden, när det gäller restauranger. Därav vårt trista besök i köttbuffén den gångna helgen.

Stålis: Har redan vidarebefordrat ordspråket till mannen, fantastiskt, mer sånt please! Låter lite småtrist att det blir så varmt, så fort hos er. Vårarna och höstarna är det absolut bästa med Shanghai, de är smeksamt ljumma och vackra med alla träd överallt. Man sitter på uteserveringar nästan jämt (började igår med ett utomhusmöte!) och dricker alldeles för mycket vin ;)

Nu ska jag vara nyttig en stund. Kram, G

• Gemma

Stålis: Jag vet inte vad äggfrukt är! Eller är den ljusgrön och lite strimmig, oval och just äggformad men större än ett ägg? Beskriv, please! Så testar jag.

• Gemma

Eh ja, och "nyttig" i det här fallet innebär då att jag skummat igenom andra trådar och bland annat reflekterat över hur ohyggligt äckligt ordet "portömning" är. Tror att titlen på inlägget gick i stil med "hur långt innan bröllopet ska man göra portömning?" (Notera särskilt 'ska' ;) )

Vilket är ert äckligaste ord? Kram, G

• Gemma

Uuuh, idag var jag allt bra grinig mot min fröken. Men ibland är hon liksom så himla beskäftig. Och jag blir som en provocerande fyraåring. Speciellt när hon avbryter mig hela tiden och säger vad hon TROR att jag tänkt säga, men det stämmer nästan aldrig. Och gör det det, låtsas jag att jag tänkte säga nåt annat.

Moget va?

• Gemma

Nä om man skulle ta och knalla bort till fruktgumman och kolla om hon har lite såna där äggiga grejer, eller i alla fall jordgubbar.

• Gemma

Lourdes, vilken härlig shoppingspree! Och vilka vackra ringar! Är inte så hemma på kostymmärken, mannen låter ju sy upp sina här eftersom A. det är hyfsat billigt och B. Inga lokala märken passar honom (han är 190cm lång). Skor är hans passion, det blir mest måttbeställt från Berluti och Weston. Annars har vi hyfsat modesta vanor. Mina mest extravaganta skor var ett par freelance för typ... fem år sedan. När det gäller brudkläder höll vi oss hemliga för varann in i det sista (fast jag hade diskret lämnat små tygprover så att färgerna stämde). Det var jättespännande att få se mannen på bröllopet i hans egendesignade kreation!

Idag bestämde jag mig i alla fall för att SKITA i den dumma valentinesrestaurangen efter att de hållit på och mailat mig i flera dagar med märkliga menyförslag och krav på att jag skulle bege mig dit och betala deposition. Har ni hört något så fånigt! Fick också ringa chefen och skälla på honom eftersom jag bokade fönsterbord för en månad sedan (det är fönsterborden som är grejen på detta ställe, plus maten), de hade tydligen gett bort vårt bord till någon annan, men efter att jag bråkat och haft mig lovade han i alla fall att vi skulle få sitta vid just fönstret. Men alltså... EN enda meny att välja på, och så detta med deposition. Så nu går vi till en enklare restaurang runt hörnet. Det blir mysigare och klart mindre tokdyrt. Valentines-hetsen tar verkligen priset här, i kommersialismens absoluta centrum.

Kram på er, G (just nu rabiat antikapitalist)

• Gemma

Eh... tar förresten tillbaka det där med modesta vanor (slänger en blick åt handväskhyllan). Råkar bara vara lite fattig för närvarande.

• Gemma

lourdes, har du varit i kiehlsbutiken på Östermalm? Hur söt som helst.

• Gemma

tillbaka från vinloungen och unlimited champagne... kupongkärring som jag i grund och botten är, fick vi såklart 40% på hela notan ;) konstaterade än en gång att veuve har en fadd bismak medan laurent perrier smakar smaskens. mnmm. lite rund under pantofflorna nu.

Gnatt, G.

• Gemma

psssst... margaux: Kände mig sååå proffsig när jag berättade för min väninna att både chablis och champagne är gjorda på just chardonnay, ja jag citerade dig helt enkelt skamlöst och ordagrant... för jag minns väl rätt?

Svar på tråden Summan av allt fortsätter