• Gemma

Summan av allt fortsätter

Glömde det viktigastse: Det har öppnat en ny Tiffany, vägg i vägg med gymmet... grrr... det var illa nog när den låg tre kvarter bort. Jag och mannen sluskade in igår efter våra respektive pass (spinning för honom och BP för mig) för att testa halsband. Jag är en, ahem, enkel skäl och gillar klassiker som ringen (solitär, tiffany-fattning, inget mer) alternativt solitär runt halsen. först testade jag en 0.81 carat som vi båda gillade. "De andra är nog för stora, du har ju så smal hals" sa mannen ängsligt. Bara för att bekräfta att diamanter faktiskt kan bli för stora var jag tvungen att prova 1.1 carats-varianten också. Förberedde mig på att dissa den när... mmmm, ännu mer perfekt. Mannen blev blek om nosen.

"Den var ju... ännu finare. Faktiskt", konstaterade han efter en stunds tystnad. Det är så slugt inrättat att de dyra alltid vinner, precis som med vin. Farligt att jämföra...

Kram, G

• Gemma

Stålis, har som sagt redan firat med jordgubbar och film, nu ska jag iväg på en till hälften skön, till hälften plågsam shiatsu-massage. Jo, det är den lyckliga utvandraren som har en tiffany-ring! Skulle älska att ha en sån men mannen föredrar halsband så OM det någon gång skulle bli en vansinnigt dåraktigt dyr present till mig, lär det nog bli ett halsband. Mmmm... drömma kan man alltid.

Har ni lika sugigt väder som vi? Kram, G

• Gemma

Izunia, spännande! Ni andra, hej! Har klarat av mina tentor nu, får se bara hur det går. Firade med en tretimmars-lunch med väninnor, plockade sedan upp en halsduk (custom made... onödigt eller vad ;) ) på cashmere lovers, den gick loss på 700 spänn och blev halvfin. Urlöjligt av mig.

Har också bokat en långhelg med mannen i början av mars, på Hainan-ön, Stålis har du varit där än? Kinas sydligaste ända är alltså en ö, med HAV där man kan BADA, där det inte flyter DÖDA KOR. Ja ni fattar, man sänker onekligen sina semesterkrav. Bokade därtill in mig på ett rätt rysligt komplex med privat strand, totalt artificiellt och dyrt som sjutton (enligt kinesiska mått mätt) men ibland vill man bara slappna av, utan att ge sig iväg på några större äventyr. och liksom... bara att boka ett kinesiskt lokalflyg känns lite lätt farligt med tanke på hur extremt flygrädd jag är. Stålis, har du nån erfarenhet av China Southern, China Eastern eller Shanghai Airlines? Liksom, hur skraj bör jag vara?

Ikväll ska vi i alla fall ut och äta på mysiga Mesa för att fira mina tvivelsutan enorma framgångar på tentan. Må bra i gnistrande snö, meditativt plinkande regn eller krispig sydkinesisk vintergrönska.

Kram, G

• Gemma

Eh alltså... "hej" även till dig Izunia, PLUS grattis! Knasigt det kan bli ibland.

• Gemma

Ytterligare ett tillägg: Jag är alltså glad över att vi ska resa till den där ön, även om det kanske inte märktes. och även om hotellet är överdrivet glassigt är ju både havet och stranden och bergen alldeles äkta. Mmm.

• Gemma

utvandraren: Jag har en jättebra källa i min klass, en amerikansk expatfru. hon har chaufför och bor i villa i gated community. Hon var i Sanya för några veckor sedan och rekommenderade upplevelsen! Hon skulle alltså aaaaldrig bada om det är det minsta kallt i vattnet, aldrig boka om det vore det minsta svårt och... ja, om hon kan så kan till och med jag, resonerar jag ;)

Såna där "glida ner i dalen" upplevelser kan kännas i kroppen lång tid efteråt, förstår att det kändes läskigt.

Nu gör jag en IPod-test... min make har alltså hävtat i flera månader att hans ipod har en timmmes batteritid och att han därför är i sin fulla rätt att beställa en ny, röd, nano. Eftersom jag är emot att man kastar fullt fungerande prylar har jag bestämt mig för att raca våra respektive ipods mot varan. Än så länge leder min, med knapp mariginal. Kan bero på att han har klockfunktionen på. Men ändå... fyra timmar och fortfarande är batteriet inte i närheten av att vara tomt.

Har jag lov eller har jag lov ;) ?

Kram, g

• Gemma

Och tack för grattiset, känns trevligt! Frågan är bara vad jag ska göra med mig själv under den här tiden.

• Gemma

Middagen igår var som vanligt delikat, alla råvaror lagade till perfektion. Inledde med ett champagneångat ostron, sedan halstrad torskrygg med grönsaksspaghetti (läs: strimlade grönsaker) och palsternackspuréé. Till det drack jag ett glas vit bordeaux. Börjar bli allt mer bevandrad inom vin, nu vet jag hela tre sorter som jag gillar: Chardonnay, riesling och vit bordeaux. Är mindre förtjust i chablis och sauvignon blanc. Är helt enkelt rätt enkel och rustik i min smak. När det gäller rödvin är jag ännu enklare: Har nämligen insett att dyrast nästan alltid är godast.

Idag ringde Palmen / väckarklockan 8.30, låg och snoozade en timme och stannade i sängen ytterligare en timme med "Fans" av Fredrik Strage och en stor kopp espresso. Det är lov! Vilket träningspass ska jag välja? Finns ju inget annat som konkurrerar så det får nog bli "Body Step" klockan 14.30. Ikväll har vi klassfest med fröknar och elever hemma hos en skitdryg fransk tjej som bor runt knuten, i ett läskigt komplex med det urtypiska namnet "Aimking house". Ja, inte alldeles olikt vårt förra residens "Spottiswoode Garden". Inte för att det är mycket bättre nu, trots att vi bor i världens vanligaste lilla trettiotalshus har värden ändå envisats med att döpa det till "Bamboo Court". Och vips kan han sätta ett "dollartecken" framför hyressumman istället för ett "RMB" (den kinesiska valutan är i princip 1:1 med den svenska).

Haha stålis, fattar exakt vad du menar! Den där mixen av tillrättalagt och helt utflippat och så det knäppaste av allt, att man inte reagerar.

Lapinette: Om du lullar med sedvanlig stil, i din nya kostym, kommer ingen mer än du att lägga märke till det. När åker ni? Det såg så otroligt fint ut, ert ställe.

Staffan Hellstrand ylar och gläfser i min hitstreamade P5. Att han inte ger sig.

• Gemma

Lapinette, hade ingen aning om att chablis görs på chardonnay, trodde att chablis var en druva...
    Tycker att chablis OCH sauvignon blanc, i alla fall de jag druckit, känns tunna och liksom omogna, jämfört med "vanligare" fylligare chardonnay och riesling. Vet ni vad det beror på..? Har testat halvbra chablis, inga fantastiska, men även billiga chardonnayer brukar vara goda.

Roslagsbruden: Såg Sideways och blev klart mer vinintresserad ;) Fast istället för att köpa vin, köpte jag soundtracket. Jag prioriterar musik framför vin.

Apropå det ropade mannen just att han fått mail om en champagneprovning den 25... vi kanske ska anmäla oss?

Utvandraren: Älskar också dina vin-lägg!

Var på urtrist klassfest ikväll. Kom sent efter ett möte och de andra hade redan bondat och druckit massa vin... kändes som en ren plikt att stanna två timmar.

Nu ska jag läsa mer i boken "Fans". Har klarat av kapitlen med Michael Jackson-, Darin-, Agnetha Fältskog- och Starwars-fans, nu lär det handla om en dam som är besatt av Evert Taube. Blir nog intressant.

Svar på tråden Summan av allt fortsätter