Summan av allt fortsätter
lapinette - japp, den 24! Och tack! Alskar att fylla ar och fa kaffe och calvados-flamberad appeltarte med vaniljglass pa sangen (ja, fast med en tallrik emellan).
Kram, G
lapinette - japp, den 24! Och tack! Alskar att fylla ar och fa kaffe och calvados-flamberad appeltarte med vaniljglass pa sangen (ja, fast med en tallrik emellan).
Kram, G
MLK darling, valkommen in i varmen. Ja det finns bra utlandska tidningar och aven en bra dansk, har glomt vad den heter men den ar rysligt stilig pa det dar danskt minimalistiska viset, i svartvitt. Jag ska vara i kopenhamn idag pa hemvagen sa jag kan forsoka kopa den at dig sa kan du fa den av mig om tva dagar, i Stockholm.
Andra bra tidningar: Amerikanska Modern Bride. Franska Oui! magazine. Och sa min personlia favorit: Brittiska WEDDING DAY.
Kram, Eva
Lapinette: Visst luktar det läskigt med förtorkad, bränd choklad? Att nåt så gott kan bli så läbbigt. Har gjort precis som du, många gånger.
Tillbaka på skånsk mark, mannen parallellsurfar på mammas dator och letar klocka på Kaplans-sajten, vi fortsätter ju projekt businessman och som ni kanske minns var the weakest link inte skorna och inte skjortorna utan portföljen (tack Stålis) och klockan (tack Lapinette med flera). Men nu är det ju en viss skillnad mellan verklighet och fantasi och någonstans däremellan ligger Kaplans. Och dit ska vi på fredag! Jaaa! Har också lyckats med konststycket att boka TVÅ restaurangbesök med bara en - två dagars varsel och få bord bägge gånger.
Utvandraren, på Dusseldorffs flygplats slank det ner en flaska Gosset, det var ju så bra priser. Att avnjutas i badkaret på vår suite i morgon kväll... där jag ska ligga och spana ut över nybroviken innan restaurangbesöket. Mmmm.
Tysklandsbesöket var för övrigt sagolikt. Långa skogspromenader varje dag, mycket sömn, mat och familjande. Vi hade självklart med oss mer hem än dit trots avyttrande av presenter, främst vinflaskor hade vi med oss varav 2 Primeur de Touraine. Alltså loiredalens motsvarighet till Beaujolais och MYCKET godare! Oj vad mycket som handlar om marknadsföring när det gäller vin. Mannen fick f ö en flaska masi valpolicella -03 och en chablis i julklapp av pappa och jag fick ju rosa champagne (seriöst eller hur), plus att vi fick ytterligare ett gäng flaskor av olika människor... verkar som alla har bunkrat upp i decennier i väntan på att vi äntligen ska få ett litet embryonalt vinintresse.
Om mat... Innan vi åkte slängde jag och mannen ihop en hastig lunch bestående av ugnsgrillade potatischips med spiskummin, lammfilé, smörstekta äpplen och en karamelliserad portvin-kanel-rosmarinsås med vispgrädde. Mannen i tyska familjen, alltså min egen makes bror, nästan dog av lycka. Han är ju fransos och hans tyska hippiefru lagar typ bara ris med gurkmeja och ytterligare nån afrikansk krydda som man inte kan uttala namnet på. Ja, helt enkelt mat som jag själv tycker är skojig och intressant men som man får järnbrist av efter typ en vecka. Och för en stor, fransk man är det ju inget vidare. I gengäld kompenserar han med fem sorters opastöriserad, svindyr fransk ost efter varje måltid. Vilket frun tycker är otroligt onödigt. Annars blev det nästan inget käbbel alls under vår vistelse. De delar av familjen som jag inte tål eller har svårt för, pratade jag helt enkelt över huvud taget inte med. Det funkade super!
MLK: Microknäck, påminner mig om en tid när du knappt var född... när min mamma köpte mikro och fick en tjock kokbok till och ALLT skulle tillverkas där i mikron, desserter, pajer... otroligt läskiga konsistenser blev det på allt och omöjligt att få jämn temperatur.
Izunia: Jag gillar alla tidningar du räknar upp utom Martha Stewart för jag får tokig prestationsångest av henne. De svenska tidningarna är... inte jag.
Trollsländan, hur går det?
Kram, G
Klichéfråga: Er bästa julmat?
Jag har snöat in på tyskt nu såklart, lite äckelgoda lebkuchen doppade i sån där "edelbitterchoklad" som smakar lite kartong. Mmmm.
Weinachtsstollen går inte av för hackor heller.
Min mamma gör en grym kycklingaladåb (bara namnet "aladåb" gör att rätten kvalar in till medaljplats). Kål ihop med köttbullar är en oslagbar combo men... bäst är nog ändå ålen. Inte flatrökt, inte luad, inte silverål utan bara alldeles vanlig ål i feta, skälvande skivor. Mums filibabba!
MLK, glömde fråga: Hur gick tentan?
Och tack alla som grattat mig! Jag älskar som sagt att fylla år och suger girigt åt mig.
MLK apropå Kerstin Thorvall: Har du läst skandalboken som skrivits av hennes typ... drygt femtio år yngre älskare? Den lär vara tafflig men snaskig och han beskriver alltså sin kärleksaffär med en viss Thora Wall.
...förövrigt låter det osannolikt att KT skrev en sån där etikettsbok, HAR hon verkligen förändrat sig så? Obehagligt.
Utvandraren: Fasan har jag aldrig ätit. Hur smakar det? Kan jämföra med duva och vildand... och... uhm... grillad kyckling.
Var suie pa Strand Hotell Nybtokajen ar liten men allt ar svensk spitzenkualitat. Typ starckblandare, skona sangar, massiv-ek, tradlost internet och otrolig utsikt over strandvagen. Mannen leker med manikyrsetet i sangen bredvid, pa tv>n ar det Hajen. Maten pa Grill var riktigt god, rokgrillad hjortkotlett med tranbar och friterad klyftpotatis, till dessert creme brulee med hjortronsorbet och massa champagne som borjade redan i skumbadet innan. i morgon blir det mulberrybutiken, NK, kaplans - allt till mannen!, klippning pa Harganget -till mig - och sen middag pa Kungsholmen... mmm att vara turist i sin egen stad, uber-lyxigt. Lapinette, vi flog busbilligt till Dusseldorf med trevliga Air Berlin. Vad ska ni gora i Tyskland?
Kram, G
Härligt härligt i Stockholm... shopping-shopping-shopping, äntligen hade jag det perfekta alibit eftersom det är så billigt för oss kineser (de lägger ju på en massa import-och lyxskatt, plus att vi som sagt kan dra av skatten nu när vi för IN grejerna i Kina). Började med att införskaffa min lilla palm-telefon med keyboard som ska förvandlas till kinesiskt-engelskt lexikon. Gick sedan till Kaplans och köpte två riktigt schyssta klockor till mannen för nästan inga pengar, plus att vi hittade en skinndatorväska till honom. Så nu är projekt businessman helt färdigt! Själv hade jag en lång lista på grejer som skulle handlas på Åhlens, NK, Cow, C/O Stockholm och glasögonbutiken. Jag är ingen makeup-fantast men jag älskar Laura Merciers grejer, det är en sån grym kvalitet och man blir liksom så omärkligt snygg.
I övrigt blev det mest präktiga och praktiska saker som yllestrumpbyxor (man vill ju vara fin även när det är minusgrader), linser, dubbelhäftande tejp och framkallade foton. Avslutade med ett klassiskt fem-i-sex-ryck på Mulberry (en sagolik liten wrapdress översållad med höstlöv). För att få en partner in crime övertalade jag också mannen att köpa en gråblå slips med de klassiska små mulberryträden på, söt!
Åkte också runt och hälsade på diverse vänner och bröder i Saltsjöbaden, Täby och stan.
Drack såklart massa massa champagne, bland annat på Grands nya bar - try it, you'll like it. Tristare var Teatergrillen, otroliga överpriser och en massa brackiga idioter (läs: Hovmästare Anders Timell med entourage) som satt och skrålade till outhärdliga åttiotalslåtar), men en del gör tydligen vad som helst för att få leka att dom är med i mingelreportage i Svensk Damtidning. Ja, som att betala trehundra spänn för pytt i panna.
Annars var det hur mysigt som helst. Härligt att vakna varje morgon med ett jättestort panoramafönster mellan sig och nybrokajen, där julbelysta båtar guppade mot en orangelila morgonhimmel.
Kändes riktigt vemodigt att åka hem. Vi hade bokat förstaklass (billigare än andra!) och kunde surfa trådlöst, men av nån anledning funkade inte BT-sajten annars hade jag skänkt er någon evighetslång skildring från smålandsskogen à la den inre resan (på Gemma-knark). Allt medan mannen, inspirerad av alla sina inköp måhända, plöjde "the economist" och "Fortune".
mår ni?
Kram, G