• Gemma

Summan av allt fortsätter

Lourdes: Låter super med ditt jobb. Gör du på samma sätt även om du har tighta deadlines? Låter idealiskt om än lite tidskrävande. Vad pysslar du med, bokomslag, broschyrer eller bröllopsinbjudningar ;) ?

Namnet... tror att det får vara som det är. Även om mannen säkert skulle uppskatta att jag bytte. Här i Kina (där jag bor) byter folk hipp som happ från engelska till kinesiska namn. Det verkar inte så viktigt, man går mer på känsla och sammanhang. Men för mig är det superviktigt.

• Gemma

Lapinette, gjorde du dina egna inbjudningar eller la du ut det på entreprenad? Ofta tycker jag att det enkla är det snyggaste. Fast själv har jag en dragning åt det maximalistiska ;)

Din mans kompis - shit, det låter lite läskigt. Antar att kompisen själv är en smula orolig eftersom han berättar om problemen? Försöker själv undvika att "göra affärer" med nära, kära och bekanta, det kan ställa till det ganska bra. Men i Kina är det svårt... där råder en förfärlig sammanblandning mellan vänskap och business, "guanxi" kallas det för, nepotism är ett annat ord, eller varför inte korruption... Men att leva på mannen gillar jag! För jag hjälper ju honom och delar allt, vi är ett team. Sen har jag ju en liten inkomst också för "onödiga" grejer och presenter. Skulle ha jättesvårt för att INTE ha någon inkomst alls, liksom vad gör man när mannen fyller år? Tar av hans pengar och köper presenter - till honom? Tja, kanske. Annars tycker jag som sagt att det är riktigt trevligt.

• Gemma

Lourdes: Borde finnas jättemycket jobb inom webb! Det är förvånansvärt svårt att få tag på AD:ar och grafiska designers som är intresserade av och behärskar detta medium trots att räckvidd och effekt är så himla bra.

• Gemma

Lourdes: När det gäller barn och så, tar jag en sak i taget. Tror att det löser sig ändå ;)

• Gemma

Utvandraren: Här kommer ett stöd-utbrott från mig:

Håller med dig till fullo. Stör mig på många svenskars inställning, att pengar och välfärd är en rättighet som man inte behöver jobba ett skit för. Stör mig vidare på att folk sitter och lyfter A-kassa medan de beställer prylar på E-bay och liknande. Tycker onekligen att en del borde prova på att leva bland verkligt fattiga men hårt slitande människor så får de lite nyttigt perspektiv och kanske kommer ur sin gnälliga apati.
    Det skulle nog inte minst de själva må bättre av...

• Gemma

Utvandraren: Historien var otäckt realistisk ;)

• Gemma

Utvandraren igen: Det är alltså kombinationen apatisk + gnällig + avundsjuk som jag tycker är så sorglig. Sen kan det såklart vara svårt att få jobb och att vara arbetslös är superjobbigt! En stor knäck för egot, i många fall. I Sverige är man ju liksom antingen "med", dvs har ett fast arbete, i allmänhet lån på huset, pensionssparande och ett socialt nätverk... eller också är man helt utanför!
    Men jag anser att man har ett val - kämpa (gärna smart och strategiskt om man kan) eller ge upp och kanske bli bitter och självömkande.

• Gemma

det vet jag! niu rou! Kram G (stolt och tentapluggande)

• Gemma

rou är fjärde tonen, tror att niu är andra... är inte hundra. Testa ;) "Mjölk" är ju niu nai, andra och fjärde (tror jag).

• Gemma

Lapinette, du är så duktig! Njut av berömmet, fira med champagne funkar alltid.

Izunia: Äsch, klart du inte ger upp. Du verkar ju ha ett kanonhumör. Det är bara att kämpa på, tids nog kan du skörda frukerna av ditt slit ;)

Utvandraren: Hur funkar strawberrynet? Själv är jag galen i Laura Merciers smink men det finns dessvärre inte i Shanghai (vad jag vet). Idag shoppade jag... en förlängningssladd och lite mat. Kul va?

Kollar en feel good-film med Jennifer Aniston (hon har gjort hur många som helst, inser jag) istället för att plugga. Det är så stort och så mycket och så överväldigande, det kinesiska språket, och jag har glömt precis ALLT efter min tvåveckors-sejour i Europa, där jag ju ägnade mig åt att snacka allt utom just kinesiska. I tyskland var det omväxlande tyska och franska som gällde; sen svenska. Min kinesiska raderades liksom ut.

Kram, G

Svar på tråden Summan av allt fortsätter