• Gemma

Summan av allt fortsätter

Lapinette: Jag, som är en matlagare, tänker att man ger olika saker till en vänskapsrelation, bara man har NÅT att tillföra så är det bra. Du kanske är snygg, rolig, trevlig och duktig på vin? (Glöm "kanske" ;) ) Plus att du säkert är en idealisk gäst eftersom du uppskattar god mat.

Utvandraren: Vet inte om du hinner läsa detta, antagligen inte... men fy FASICKEN vilken cool väska! The things you do to me. Och jag som tyckte mig ha tämjt min inre väsk-demon. Jaja. Sist den vaknade var här i Shanghai, såg en "clutchväska" som var det coolaste jag sätt, helt enkelt den ihoprullade svansen på en alligator, kmplett med den där strängen av trekantiga flikar på ryggen. Inget handtag, ingenting, bara alligator. Har varken förr eller senare sett något så kaxigt. Tyvärr kostade den 20.000, plus att jag aldrig ägt något som är tillverkat av rovdjur... vet inte varför, jag äter ju kött, men det känns bara inte "jag".

Och din powertärna kan jag bara gratulera till. Jag hade själv två PT, ingen av dem tillhörde mina typ... tre bästa barndomsvänner, men dumt hade det väl varit att inte utnyttja att den ena var uppvuxen på ett jätteslott och van att ordna små bjudningar med 250 internationella gäster titt som tätt, och den andra jobbade som projektledare. Båda var hur coola som helst. Om jag hade valt någon av barndomsvännerna vete sjutton hur cool någon hade känt sig. Nu blev det helt otroligt bra!

Trollsländan, vilken form gjorde ni pepparkakorna i?

Nu, skola!

Kram, G

• Gemma

Lapinette, snabbast är catering! Men en snabb-snabb meny:

Förrätt: Rosta ciabattaskivor i olivolja, i ugn. På med en skiva opastöriserad chevre, skivat fikon (helst färskt), hel spiskummin och lite honung. In under grillelementet, passa! Gott till cosmopolitans eller kir royal.

Bussnabb huvudrätt: oxfile med grillad klyftpotatis, smörstekta haricots (findus i påse) och grönpepparsås (grädde + fond + grönpeppar i lag).

Sallad.

Snabbaste goda choklad-desserten: Lejonet och Björnens Italiensk Chokladglass (daglivs!) med varma hallon (köp en påse, värm i skål i micron).

• Gemma

Potatisgratäng med chevre låter busgott! Jag fokuserade på enkelheten, men om du vill göra en helt otrolig men enkel chokladdessert kan jag rekommendera valrhona-creme (koka upp vispgrädde med tahitivanilj, låt svalna lite och rör ner Valrhona 70% guanaia, kan köpas i stora block i välsorterade chokladbutiker). Servera rumstempererad i skål, strö över lite flingsalt, drissla över lite tuff olivolja typ Zeta fruttato och små brödkrutonger stekta i osaltat smör. Tycker själv att det är sensationellt.

• Gemma

Lapinette - när ni kommer hit! Champagnekork-fyrverkeri!

• Gemma

Stålis: Det hade väl varit trevligt!

• Gemma

Hej! Oj vad ni jul-cocoonar. Själv cocoonar jag bakom en hjälm av slem (förlåt den osmakliga bilden, men vad göra - det ÄR ju osmakligt). Japp, jag är förkyld för tredje gången detta halvår, eller om det är den gamla som gjort en U-sväng, svårt att säga. Jag är i alla fall inte ensam... de flesta av oss utlänningar har svårt att värja sig mot den speciella kinesiska cocktailen av baciller och miljögifter. På onsdag åker vi i alla fall heeeem!!! Två veckor i Europa kommer att bli som den gamla tidens sanatorievistelse.

Eftersom kineserna inte firar jul, plus att det omöjligt går att få jul-vibes när man är omgiven av palmer, sopor och tutande taxibilar, anstränger vi oss till det yttersta för att "förvärma" lite inför julen. IKEA blev i vanlig ordning vår räddnignsplanka, hittade Aladdin-ask, julknäcke, julmust, pepparkakor och svensk blåmögelost samt en hel massa pynt. I en otroligt söt liten blomsteraffär här i French Consession hittade jag amaryllis, ett litet barrträd, en äppelkvist och många kottar små. Glöggkryddor hade vi med oss och saffran och färsk jäst är sånt som superproffsiga hemmafrun nosat fram för länge sen.

Alltså: Igår bakade vi lussekatter och gjorde en massa glögg spetsad med syndigt mycket cognac och portvin. Sen bjöd vi in 15 vänner, en del svenskar, en del fransoser och några förundrade kineser, satte på bästa julblandningen, tände bras-DVD:n (man kan välja mellan "evighetsbrasan" och "brasan som brinner ner"), hängde pepparkakshjärtan i fönstren, tände en massa ljus och klädde minigranen. Det blev hur juligt som helst ju!

Nu ska jag värma lite thaimat (gjorde en jättesats i fredags, himla praktist), sen ska jag bege mig till kvällens julevent där jag är - trumvirvel - tekniskt ansvarig!

Skön söndag, G

• Gemma

Tillbaka från filmkväll och tre generösa muggar glögg... tror att jag druckit tre gånger så mycket glögg, minst, som någon annan jul. Och vi har inte ens anlänt i Europa.

Lapinette: Är superglad att din middag blev lyckad, trevligt att få inspirera. Men din potatisgratäng lät ju hur god som helst!

Mer dricka: Två flaskor champagne lämnade Frankrike idag och är på väg mot Tyskland, där den om fem dagar ska lämnas över till oss för att så småningom landa i Stockholm och våra glupska gap.

Gnatt, G

• Gemma

Lapinette: Tänkte fråga om din man kanske inte hade andats in lite väl mycket thinner, toulen eller vad det nu är färg stinker av, sen mindes jag att svensk färg doftar puderdosa. Till skillnad från den kinesiska.

• Gemma

Här lyser flitens lampa, mannen jobbar och jag ska göra läxan (har jag sagt i ett halvt dygn nu men nu måste det ske).
    Måste också surfa med vanligt modem, tidigare kunde jag tjuvkoppla mig på pedokungens trådlösa internet men nu är det slut med det. Igår packade han sin 17-tums macbook pro, jättefotoutrustningen och alla de små barnen i stora koffertar och drog hem - till Tyskland. Japp, för han var alls inte svensk (min man gjorde sig ideliga ärenden ner till gården igår för att ha möjlighet att övervaka flytten och det stod "Wolfgang Schmidt" på lådorna, så det så).
    I lägenheten under oss bor ett taiwanesiskt-japanskt par bestående av två män. I det lilla fristående huset bor en väldig, haltande alkoholiserad tysk och hans två indonesiska väninnor. På bottenplanet bor Marco, managing director för Giorgio Armani som alltid utbrister saker i stil med "daaaaarling, you are so faaaaaabulous" trots att jag släpar på tretton matpåsar och har strykfula gympaskor på fötterna.
    Blir spännande att se vad nästa hyresgäst har i gottepåsen.

Kram, G

• Gemma

Jag ville inte ha en smiley där, det känns urfånigt.

Svar på tråden Summan av allt fortsätter