• Gemma

Summan av allt fortsätter

Idag var vi på cocktailparty ute i förorten, sååå trevligt! Kombinerat housewarmingparty och barnkalas. Tjejen som hade festen var designer (lärde känna henne när hon designade min brudväska, i cremefärgat siden överströdd med broderier och små swarovskikristaller). Sen dess har vi hållit kontakten, lunchat och pratat. Fast det senaste halvåret har hon mest varit upptagen med att renovera huset med den detaljmedvetenhet som det anstår en designer. Idag hade hon och mannen i alla fall bjudit en skön samling par och personer, många med barn, de flesta med kreativa yrken. Förutom vi, hade alla bott i Shanghai i åtminstone fem år, min väninna i tio år! I detta sammanhang är de verkligen veteraner. Hennes man hade gjort en grym crème brülee och min dito (man alltså, inte crème brûlée) fick jättestora ögon och, tja, gick helt enkelt loss.
    Framförallt tyckte vi att det var inspirerande att träffa ett gäng expats som visserligen bor i någon sorts gated community, men där husen är en bohemisk mix av olika stilar och former. Trädgårdarna var riktigt vildvuxna; min väninna hade dessutom låtit lägga någon sorts supercool tjärad fiskbens"parkett" som ledde upp till trappan, tydligen en traditionell kinesisk markbeläggning.

Ibland glömmer man hur det känns att komma till ett riktigt hem, med brasa, stort kök och egen trädgård... fick mig inte att längta efter en villa i Kina dock, för vad hjälper vackra fönster när smogen ligger som ett gråbrunt täcke utanför dem? Jag KAN inte ignorera sånt och då är jag helt enkelt inte programmerad för den här stan. Men nu ska jag fortsätta läsa brittiska Vogue, käka jordgubbar och klappa på min man som kollar på någon gammal fransk video. Så livet är helt OK trots allt.

I morgon har vi bjudit några fransmän på Galette de Rois som mannen ska baka, med assistans från mig.

Hur mår ni andra?

G

• Gemma

Margaux: Jag har själv en fäbless för trubbiga vinterskor och stövlar - gärna med lite päls som väller ut här och där. Men det beror kanske på att jag har stl 37, alltså rätt små fötter. Fast det kanske du också har? Till din amazonkvinne-längd åtminstone? Min man hade sina gamla bruna docs-kängor igår, han hade dem på sig när vi träffades tillsammans med skitsnygga, tighta jeans och en second hand-skinnjacka. Han såg nästan på pricken likadan ut igår, förutom att jeansen var Nudie istället för lee och skinnjackan och jumpern var nya. Blir ni också extra lyckliga när era män påminner er om de allra första gångerna ni sågs? Minns exakt vad min man hade på sig...

Lapinette, jaaaaa! Å vad ni har haft det härligt. Hur stor är din diamant? Har själv en på typ 0,6ct som jag fick av pappa när jag föddes (och även om jag själv gillar den, tror jag att slipning, färg och kvalitet är medelbra... i bästa fall). Har också ett par ringar med mindre fast bättre stenar, bland annat en smaragd som är jättefin. Men ingen värsting. Jag misstänkte att du haft det bra, så tyst som det varit från dig. Hallå, har de ingen seven eleven där ute i bushen??? Margaux, har fortfarande inte testat gosset grand reserve. Kina är som sagt inte det självklara stället att köpa champagne, det kostar två gånger mer än i Europa, transporterna är tveksamma (läs: bubblor borta) och utbudet comme ci comme ca. Men en dag! Lagrar informationen i huvudet så länge.

Känner mig ändå klart priviligerad, måndag morgon och jag ligger i sängen med macen på magen och tjyvsurfar på grannens trådlösa, har tagit en break i min nynerladdade Gilmore Girls (någon annan än jag som är tokig i denna... världens bästa feelgoodserie?
    Kollar för övrigt på brittiska socialrealism-komedin Shameless på DVD, den blir bara bättre och bättre. Någon annan som sett den? Tänk "Grannar" fast i nordbrittisk council home-miljö där den ensamstående pappan super sig medvetslös medan yngsta dottern försörjer familjen genom att sälja smygfilmade hemvideor där grannfrun har sex med en polis i elvisoutfit. Helt sjukt och på något vis väldigt genytligt.

Igår tog vi en lång, skön promenad i solen och kollade en massa gallerier. Ville framför allt spana på en tavla som jag tänkt på sedan jag såg den första gången för ett år sedan. En stor, fotorealistisk olja med en kinesisk tjej som står på ett hustak och gör tai chi i en rätt hård industrimiljö. Den hängde kvar, vackrare än förra gången, men sen fick jag mitt hjärta en smula krossat när tjejen på galleriet förklarade att den tillhör hennes chef och inte är till salu. Fasicken också. Måste dit och prata med honom. Lunchen åt vi på en terrass med utsikt över hela vårt område, sen gick vi hem och gjorde en galette de rois. Eller rättare sagt, mannen gjorde (egen smördeg och pate d'amande!) medan jag hjälpte till. Klockan fyra kom våra gäster, fyra fransmän och en svensk som mannen träffade på en cocktail för ett år sedan. Fast den enda som var i tid, var såklart svensken. Det är lustigt, han har alltså varit VD för sveriges mest kända företag under tjugo år, i USA. och nu är han VD för samma företag i hela Asien. Klart man blir lite... nervös. Men det lägger sig fort när han dyker upp på en gammal knarrande cykel, iförd knallgul cykelhjälm. Extra roligt var när vi insåg att han är lillebror till min gamla lärare på skrivarlinjen, och extra extra roligt när han resolut ringde upp samma lärare och vi pratade en lång stund om ditten och datten (mest lärarens son som jag var ihop med under en kort period och som nu är regissör). Världen är typ... mikroskopisk. Och nu vill han prompt fixa in mig i reklambranchen här, och eftersom han känner typ... alla så är mina lediga morgnar i fara.
    Vi konstaterade i alla fall att det var bra att jag gjort lite snittar (crostini med en mix av fårfetaost, rivet apelsinskal och finklippt ruccola i all enkelhet) att serveras till vouvrayvinet. För när galetten åkte fram fick vi alla sockerchock. I synnerhet som man alltid äter tre gånger mer än man vill i syfte att bli den som får den där rackarns bönan (fast vi hade lagt in en cashewnöt istället, för att skona tänderna). Det blev jag som fick den, och tvingades bära pappkronan och skammen ;)
    Lapinette, firar ni jour de rois? Finns nog bara i Frankrike. Ja, och så i shanghai. Har sagt det förr... det är coolt att bo i en stad där det kryllar av folk från alla länder, man har den perfekta ursäkten för att fira alla traditioner i världen.

Idag forsätter med lite mer dvd-tittande, gymmet tror jag, hemsidesjobb och så en privatlektion. Ikväll äter jag middag med min fransyska, stående måndags-dinnerdate. Uff, hur ska jag hinna med allt? Är alldeles för busy.

Kram, G

• Gemma

Följdfråga: Äger ni konst? Jag har en hyfsat värdefull skulptur från en välkänd konstnär (30-årspresent från mannen, konstnären är min bästa väninnas pappa därför hade han råd...) plus några mindre litografier och ett par akvareller från kompisar som blivit "up and coming" under senare år. Både mannen och jag börjar få ett oroväckande behov av att investera i stoooora krävande oljor, helt galet när man bor i en resväska. Men så härligt, och överkomligt här där den moderna konstscenen dessutom tok-boomar!

• Gemma

MLU: Hallå vännen! Har tänkt jättemycket på dig och misstänkt att kanske inte allt stod rätt till eftersom du försvann. Frågade också efter dig i en egen tråd för inte alls länge sedan. Är sååå glad över att du tittade in. När det gäller det som varit kan jag väl bara säg: Usch, vilken mardröm. Och så starkt av dig att inte bara kasta in handduken utan ta tillfället i akt och skaffa dig ett nytt liv, i solen! Är också glad att du kom in till tråden, förstår att den kan kännas lite överväldigande med allt prat om champagne och lyckliga relationer, men mellan raderna finns naturligtvis en massa historier om alla de motgångar som tillhör livet. Hoppas verkligen att det framgår. Och många som tittat in här har antytt att de får prestationsångest men jag vet inte om ni andra instämmer: Den här tråden är minst lika mycket en tröst-tråd, alltså till för att glömma jobbiga grejer, som en reflektion av verkligheten. Liksom... jag kan vara hur deppig som helst men när jag kommer in här är det som att jag skärper till mig och försöker se livet från den ljusa sidan. Och saker man blir glad av är ofta förhållandevis enkla. Som femtio miljoner (cirka) glada små bubblor i en enda flaska.

Jättejättekram på dig och som sagt... är så imponerad av din styrka. Och de dagar styrkan lämnar dig finns alltid soffor och TV-apparater, och gardiner att dra för fönstret, och telefonjack att dra ur. Ja, och så den här tråden såklart!

Margaux: Jag var SÅ nära att sudda bort mitt förra maratoninlägg i morse, men jag har efter ett antal fadäser lärt mig att kopiera varje inlägg innan jag postar... men ofta glömmer jag det ;)

Alla: Jag har köpt ett träd! Jättesött, med en stam som består av fem små stammar som liksom är tvinnade runt varann. Få se hur länge det överlever. Flickorna i blomsterbutiken där jag är stammis drog hit det på en liten vagn och sen berättade de hur jag skulle sköta det. Fast de ville först berätta för ayin, de antog att jag inte skulle vattna det själv! Men gränsen mellan att känna sig hjälpt och fullkomligt handikappad är hårfin, och den dagen jag inte klarar av att själv vattna mina träd eller mata min man, då är mitt liv minst sagt meningslöst.

Er, G.

• Gemma

Margaux: Trädet är två meter högt! Känns nästan som att ha släpat in en halv skog i lägenheten. Men det är picture perfect som så mycket annat i detta manikyrerade land. Foton skulle jag vilja ha fler av, har några i Sverige, mest naturbilder med mycket djup. Fotoassistent måste vara ett av de potentiellt mest förnedrande yrken som finns... tillika en rackarns bra skola.
    Lapinette: Förstår att det är segt att vara tillbaka, men det är i alla fall kul att ha dig här på tråden som sagt.
    Izunia: Håller tummarna för dig!
    mlu: Klart att du ska tömma spargrisen och åka till LA. Låter som en jättebra investering, i dig själv.

• Gemma

Idag gick jag runt på en adorable liten gata med bara hippa små affärer, restauranger och manikyrister. Var på jakt efter en klänning till vår valentinesmiddag i morgon. Hittade framför allt knock-offs så välgjorda att de mycket väl kan vara "nattskift". Köpte en otroligt söt grå/svart/röd Anna Sui, eller om det nu är en kopia, för 400 SEK lite drygt. Inte billigt för att vara vanliga kinaplagg, men den här var gjord i riktigt siden. Fingrade också på en hel del Marc Jacobs-plagg, eller om det nu är "marc jacobs", balklänningar från BCBG Max Azria i 600-kronorsklassen, skitsnygga och välsittande. Allt i min storlek! Det är så trevligt att få plats i de kinesiska plaggen, tycker synd om mina amazoniska vännor som tvingas sy upp eller bara köpa obekväma skor på Zara.

Sen gick jag hem till min kinesiska väninnas vräkiga trippeletagevåning och kollade på DVD på hennes monstruöst stora platta tv. Har ingen aning om hur många tum (apropå izunias köp) men stor nog var den i alla fall. Hann också hinka i mig en hel del av hennes blivande svenske makes egenimporterade Zoegas skånerost, kändes riktigt hemtrevligt. Nu får jag inte se henne på tio dagar för de ska åka till hennes hemby och fira nyår som börjar på fredag. Själva ska vi inte fira nåt, förutom att vi har middagar här och på restaurang nästan varenda kväll framöver. Känns nästan betungande för jag är så jäkla trött hela tiden. Vet inte vad det är med mig, antagligen nån latent influensa. Känns som om hela stan är sjuk. Ayin, min lärarinna, min väninna. Bara en tidsfråga innan jag också drabbas. Men till dess får jag väl vara glad över min relativa friskhet.

• Gemma

Är allt lite nyfiken på vad mamma tyckte om cashmereplaggen som jag designat och låtit göra åt henne. Hon gav mig en jumper och sen gick jag till *Cashmere Lover och designade ett jumperset i rött och cerise (mamsen gillar gladfärger). Efter en del tjafsande fram och tillbaka blev det exakt som jag ville ha det och med DHL tar det tre arbetsdagar att skicka. Mest spännande är väl om de passar...

• Gemma

margaux, jäääättevacker! Du kommer bli så fin. Vill att ni ska gifta er snart så att du kan komma in här och ventilera alla små detaljer ;)

Nu ska jag till monsterstora mataffären carrefour och bland annat köpa färsk jäst och lite lammfilé och annat som behövs till vår middag i morgon kväll.

• Gemma

Alla: Qingren kuai le! Happy happy alla hjärtansdag!

Svar på tråden Summan av allt fortsätter