Inlägg från: Trollsländan |Visa alla inlägg
  • Trollsländan

Summan av allt fortsätter

Är det bara jag som blir hungrig när man läser senaste inläggen...kungskrabbaravioli med havskräftglacé...vilt och lågnkok, saffransbiscotti...mmm jag måste kolla in kylskåpet.

Det är Lucia en av mina favorithögtider, min mormor fyllde år på Lucia så hela uppväxten ca 30 år inleddes morgonen alltid med ett Luciabesök hos mormor. Med lite vemod saknar jag den traditionen. Idag ska dagis lussa för oss UTOMHUS så dottern har tomtekläder ovanpå overallen idag. Och jag ska nog ut och köpa lite saffran och koka ihop saffransbullar...det är ju ändå Lucia.
    Till jul bruka jag göra en fantastisk sillsalat som jag fick recept från Verner Vögeli och som är en riktig höjdare. Och pepparkakor som vi har ett hemligt recept sen 4:a generationer tillbaka...(hemligheten är cederolja i lagom mängder)
    Och sen i helgen tar min man ut en ledig dag och då ska vi pyssla, klä granen, gå på julmarknad och myyysa. Vi åker alltid iväg över Jul så det gäller att passa på att fira lite hemma innan.

• Trollsländan

Gemma du är otrolig ibland när du berättar...den där rymdvarelsen i choklad låter helt underbar, jag är choklatoman. Den skulle passa utmärkt att lansera i Sverige nu med tanke på att vi har vår första astronaut i rymden. Såg ett klipp när han tog sin första rymdprommenad i morse och det gick visst inte helt bra...han tappade nåt ut i rymden och när han reparerade på fark-osten (kul att dela upp) så sa kontrollrummet -that is the wrong bult Christer...varpå han svarade, - of cause...it is the wrong bult... Stackars kille inte lätt att hålla reda på alla bultar...

Avis blir jag när jag hör om leveransbetjänten, ska ut och handla pepparkaksingredienser och hade hellre suttit hemma och sökt jobb om man bara kunde få hemlevererat. NetXtra kör hemkört (ha ha kul anspelan eller hur) men inte hitut i skärgården. Så jag får dra på mig något snyggt och bege mig till civilisationen.

• Trollsländan

Välkommen till denna sidan jordklotet Gemma, visst kunde vädret ha varit bättre... Det kommer att bli en varm jul...konstigt. Det där regnandet har verkligen satt sina spår inte minst med tanke på den hemska olyckan där stora bitar av E6 försvann igår. Men är du i Helsingborg? Ska åka dit på Lördag, lillsyrran bor där.
    Izunia har väl också kommit hem? Och är lika välkommen hon med. Nu är det dan före dan före dan före dopparedan (eller?) och jag ska bar slå in paket och dricka glögg hela dagarna.
    God Jul på er om vi inte hörs!

• Trollsländan

Godmorgon och bered er på surprice... har mått pyton två veckor, trött och illamående och samtidigt haft röd period i TVÅ veckor så jag gjorde ett grav test som var positivt idag på morgonen. Jag är lite tagen på sängen om man säger så... Visserligen så har vi försökt rätt länge men man hade inte väntat sig att mensen skulle fortsätta. Vilken fantastisk Julklapp eller hur? Men det är troligen nått som är galet så jag ska in på undersökning idag, förhoppningarna är inte på topp. Men vem vet, ett augustibarn skulle väl vara underbart. Typiskt bara att hela världen är upp och ner, stugan kostar massvis med pengar och inget jobb i sikte, jag skojade med maken om att skulle det bli en grabb får han gå klädd i tjejkläder de första åren tills jag har jobb... för vi vill ju inte flytta från skärgårdsslottet...

Gemma, lyckades du komma in på hemsidan och ladda bildspelet? Annars passa på nu när du är i Sverige och kanske har tillgång till PC. Bildspelet går bara att se på PC. Skulle inte du bo på Grand i Stockholm i Jul? Var i Tyskland var det du skulle? Många frågor... Jag drömmer om att åka ner till Moseldalen och gå på deras fantastiska julmarknad något år. Jag har hört att det också ska vara underbart i Köpenhamn på tivolit.

I år har vi helt missat julmarknaderna, första advent var jag sjuk, andra advent var vi nere och tittade till husbygget och tredje advent mådde jag pyton, vi var i alla fall förbi NKs julskyltning och träffade tomten inne på varuhuset. Jag är så trött denna julen, orkar inte ta tag i någonting, i och för sig så vet jag ju anledningen nu. Pepparkakshuset står halvklart, pepparkaksdegen blev bara bakad till hälften, julklapparna saknar lappar och snören samt endast hälften är inslagna, det är så skräpigt och ostädat hemma för jag ligger mest yr i bollen på soffan.

Förresten, jag har ett superbra recept på Mumma som ni bara absolut måste göra. Det gör succe varje gång jag bjuder på det och receptet är från självaste Verner Vögeli:
    1/2 flaska sockerdricka
    2 folköl
    4cl madeira
    1 guinnes

Det blir supergott att bjuda på!!
    Imorgon far vi till Småland och sen Skåne. GOD JUL om vi inte hörs!

• Trollsländan

God fortsättning på er allihopa!!
    Julen har varit omtumlande, fantastiska dagar men jobbiga nätter. Jag avskyr att resa och bo på madrasser hos släkten. Den här gången sov jag i ny "säng" (eg golv) varje natt eftersom vi pendlade mellan syrran och pappa. Men så underbart det är med barn och julen. Alla kusinbarnen stojade och stimmade, julmaten var fantastisk, syrran hade lagt in 4 sorters sill själv och på julbordet fattades ingenting, det fanns tom lammkotletter. Tomten var rar och min lilla flicka flög som en raket fram till dörren för att välkomna honom. Sen har det lekts och busats hela helgen tills vi utmattade återvände till skärgården och vår egen säng. Nyår firade vi i goda vänners lag och nu börjar ett nytt år med nya förhoppningar och möjligheter. Vi ger alltid ett nyårslöfte och i fjor var det att renovera sommarstugan så eftersom det är ett pågående projekt kändes det inte så vettigt att ta ett nytt löfte. Vi har i alla fall lovat att rensa i röran... Och vi har börjat med stora krafttag. Alla böcker har plockats ner och vi håller på att försöka skiljas från våra klassiker eftersom vi vill få bort lite av allt vi går omkring och bär på. Målet är att reducera bokhyllan till 1/3del och det lär nog bli en 7 till 8 banankartonger fyllda med böcker.
    Sen är det en liten mini på gång i magen, vilket vi är så glada för. Men det är tidigt än och man vet aldrig hur det går. Blödningarna var ingen fara, men de har kommit och gått igen så jag tar inget för givet. Lapinette - vi hade verkligen inte lätt att få till den första, man får ligga i så att säga, två år tog det och det kan bli lite mycket av det goda. Det finns ägglossningstester som man kan köpa på apoteket och testa när man är fertil vilket kan ge en fingervisning. Nu ska jag ligga på soffan och må dåligt en stund, vilket är helt normalt enligt barnmorskan...

• Trollsländan

Lapinett
    Jo den ovissheten är hemsk, och inte blir man yngre direkt... Men man får som sagt ligga i. Syrran har en teori att man är olika fertil beroende på vilken årstid det är och att vi alla har mer fertila perioder och mindre som djurend... Har alltid känt mig som en liten katt så det kanske stämmer;)

• Trollsländan

Tack Majs Sthlm
    Det är dags i Augusti men som sagt en dag i taget så får vi se om det blir nått. Roligt att se bröllopsbilderna och vad kul med vietnam!!
    Året som gått för mig var ett av de bästa på ett tag.
    Det började med att jag fick rätt i en tvåårstvist om diskriminering och fick ett "skadestånd" som Jämo förhandlade fram. Det var skönt att lägga bakom sig och för att göra något positivt av det bestämde vi oss för att ta pengarna och gifta oss. Hela våren gick åt bröllopsplanering och efter bröllopet vilade vi i ett par veckor innan vi satte igång ett nytt projekt, att bygga om sommarstugan. Sen har vi blitt på smällen också...så det räcker och blir över för ett helt år tycker jag.

• Trollsländan

Tjingeling
    Jag var på anställningsintervju igår för ett ganska trevligt jobb i tre månader... vi är två som sitter i sluttampen så det är bara att hålla tummarna och man går på nålar när telefonen ringer. Tänk tre månader betalt och att ha något att göra, vilken lycka.

Skriver lite kryptiskt här men för Majs Sthlms info kan du gå in och läsa en gammal artikel i dn
    www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&a=493923&rss=1399

• Trollsländan

Lapinette
    Nej det fick jag inte...det var ett av mina krav men tyvärr - stolthet

tjejer!!! Jag har fått jobb!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Jag börjar på måndag och då ser ni mig antagligen inte så mycket eller så ofta på ett tag... Men jag är så glad och jag får så fantastisk bra lön, har aldrig tjänat några pengar värda att nämna såå jag är så glad så glad!!
    Hej på ett tag!

• Trollsländan

Lapinette
    Roligt för dig att du alltid har haft jobb, vad jobbar du med?
    Jag hade en granne, lika gammal som mig, med två barn och chefsjobb på MC Donalds. Hon hade också börjat direkt på MC Donalds efter gymnasiet och sen hade allt bara gått fantastiskt bra. Hon var också så där tveksam och funderade fortfarande på vad hon skulle bli när hon blev stor och jag skakade bara på huvudet. Här sitter man med flera hundratusen i studielån, bokhyllan full med lästa juridikböcker och så ingen som tycker man kan duga till att jobba... Jag hoppas detta jobbet leder till något annat (det är ju bara tre månader och inte riktigt det jag hoppades på, sekreterare och inte jurist) Men en fot inne är bättre än ingen alls. Vi ska fira ikväll...maken är så glad och jag med! Tänk tre månader utan ångest, vilken lycka.

• Trollsländan

Projektledare - det finns inget roligare jobb än att leda projekt. Jag gillar att se en idé födas och förverkligas. När jag jobbade med teatern så var jag projektledar i ordets verkliga mening, skrev manuset, producerade föreställnigen sålde den och spelade i den. Titeln Säljchef ska du verkligen inte skämmas för, att vara säljare är mycket meriterande i många ämbeten. Har själv sålt ett halvår och det är inget lätt jobb. Grattis! Om du ska byta se till att göra det innan barn om det går, att byta bruka leda till högre lön... och sen när barn kommer garantera jag att du helst vill gå ner i arbetstid...om inte din man vill gå ner.
    Det lutar nog åt att min man får gå ner så att jag kan få in en regäl fot någonstans vilket kan ta några år...vi får väll se. Just nu ska vi bara få näsan ovanför vattenytan ett tag.
    Ska till svärmor i helgen och det känns inte kul...lägger lite sordin på glädjeyran här hemma...

• Trollsländan

Utvandraren
    Har du kollat slott i Danmark?
    Där kan man hyra ställen en hel vecka och de är fantastiskt fina. Vi funderade länge och väl på det alternativet. Här är ett par alternativ vi funderade på men det finns fler!!! Fantastiskt fina.
    www.goin2travel.com/DKvacation.htm
    www.scandinavianrentals.com/AsbolKnollCastle_A318528.htm
    www.dancenter.com/servlet/ASPECT4&ID=WWWASBOEL
    Ladda hem videon från dancenter den får dig att känna dig som en kung!!
    Vi funderade skarpt på Asboll Knoll men jag måste erkänna att namnet gick mig lite emot, tänk och ha giftsig på Asboll Knoll....som ni vet är jag känslig för namn, det är viktigt vad saker heter...;)

Sen kryllar tyskland av slott kolla in i moseldalen där ligger fina slott man kan hyra för bröllop.
    En av mina favoslott är Cochem i Moseldalen som går att hyra för bröllop. Varför inte passa på under vinfestivalen i Augusti- då är det ett riktigt ös i varenda liten by.

www.vivencia.se/Default.aspx

Oh vad jag vill gifta mig igen...

• Trollsländan

Oj jag hinner inte in här längre. Går upp kl 6 och åker hemifrån kl 7 och kommer hem vid 6 tiden på kvällen. Sen lagar jag mat, leker med dottern innan hon ska läggas vid 8 och sen trillar jag ihop i soffan och somnar vid tiotiden. Min chef sa åt mig i fredags att, ska du gå tidigare för att hämta på dagis två dagar i veckan så får du allt komma en halvtimma tidigare om mornarna. Så nästa vecka ska jag upp halv 6 på morgonen och jag gissar att jag kommer att lägga mig vid niotiden istället...Men jag ska verkligen inte klaga, det är fantastiskt att jobba trots de enkla arbetsuppgifterna. Det är ju bara ett par månader, skulle jag fått längre hade vi fått flytta närmre. Så man får hålla ut.

Det är verkligen slappt att jobba statligt, långa fikapauser, lugnt tempo och så klagar dom på att dom har mycket att göra...de skulle bara veta hur det är att arbeta på ett företag eller en byrå. Så jag ska väl inte klaga...skakar bara lite på huvudet åt dem ibland. Dom är i alla fall nöjda med mig hitentills och har jag tur får jag fortsätta. Magen börjar växa och jag gör allt jag kan för att dölja den. Man vill ju inte bli av med jobbet för att man är på tjocken.

Svar på tråden Summan av allt fortsätter