• margaux

lapinette igen!
    En drink söndag kanske?? Vi ska nog inte så tidigt i säng.....

• margaux

So long, adjö, auf wiedersehen, god night... I'm off!! Vi hörs, håll ställningarna här på Bt så länge!

• margaux

Hej!

Då var man tillbaks i kalla Norden igen! 10 dagar har gått skrämmande fort och man sitter igen med en massa intryck och information som ska sorteras.

Vår resa hade en lite dåling början då Gardemoen(ja, vi han inte ens lämna landet..) blev bombhotat och evakuerad! Detta var 20 minuter före vårt plan skulle gå! X-antal tusen människor som skulle ut, flygplats kontrolleras, security check igen, komma in.... Så blev vi 3 timmar försenade och missade vårt plan på Heathrow.... 24 h i london blev följden! Shopping: ja! Kul? nej....

Så missade vi en dag i Cape Town! Intryckena därifrån är delade, väldigt fint och samtidigt "dött". så blir det kanske i en stad där man inte får gå hur man vill, turiststöken är mega-fina och säkra, och det genuina Cape Town inte är till för oss....

Veckan var full av vingårdar och runtskumpning på buss. Om någon av er klagat på vägarna i Norge, anbefalls ett besök här för att sätta saker i perspektiv... långa dagar, sol och lagom varmt(runt 30 med frisk vind) och massa god vin.
    Vi bodde mitt i Fanschhoek som är mkt pittoreskt och ett av de dyraste områderna i Sydafrika. Här bor alla släktingar till de franska Huggenotter som utvandrade på 1700-t. Vi har eg. varit runt hela Western Cape med utgångspunkt härifrån, och sett de flesta stora vinodlingsdistrikterna.
    För oss gormander så är detta det förlovade landet! Otroligt bra mat och mikoskopiska priser.... Om någon av er ska åka hit och vill bo RIKTIGT bra och få den bästa mat man kan få så rekomenderas Grande Roche... Inte helt lika små priser dock!!

Om någon av er vill ha en sammanställning på vilka besök som varit bäst så kan jag gärna ge det! De flasta vinerna finns tillgängliga i Sverige!

Jag har fått en gåva av alla år i restaurang- Jag blir aldrig magsjuk! Personalmat kan vara lite av varje nämligen! Inget ont som inte har något gott med sig!!!

Hur har ni haft det då?

• margaux

"stråk" heter det kanske på svenska?

• margaux

Tjenare tjejer!!

Här öser snön ner och SA känns redan långt bort!!! Men min mamma har redan börjat prata om att hon vill åka dit så hoppet gror angående ett återbesök!!

Tråden är så stilla att man undrar var alla tagit vägen! Jag ser också fram emot Lapinettes återkomst och mera småprat om landet långt i söder....

Jag badade i havet 1 gång (i False Bay med vithajarna....) där var det behagliga 16 grader, men på kusten utanför Cape Town är medeltemperaturen 11 grader. Hurr!!

nu har jag lust att köpa längdskidor och ge mig iväg ut.....

• margaux

Annars har min tärna meddelat att hon gifter sig den 2 feb. för att sen ge sig ut på en 6 månaders bröllopsresa! Så nu brinner det i knutarna om att få sätta ett datum, och innan det!!!
    Hon ska alltid vara extrem.....

• margaux

Gemma! Jag har saknat er också och kanske särskilt dig och dina excentriska, underbara, låååånga inlägg!!

Jag har en liten resfeber i magen som önskar sig till Kina, måste deffinitivt passa på medans du bor där så man kan få lite in side tips!!
    Jag vill också ha en sjappa som tillverkar kaschmirkläder efter mina önskningar i kvarteret!!
    Snart borde dom ju ha lärt sig "Gemma standard" väl? Så att du får det som du vill ha det med en gång?

Här snöar det fortfarande och jag börjar på allvar fundera på en liten fjälltur i helgen! Fördelen med Oslo är ju att man inom en timmes tid har flera bra alpinanläggningar att välja på! Det gillar vi!!

Vi får besök av en ny Rhone producent i morgon! Spännande, för jag har inte smakat vinerna än! Håller tydligen till i Gigondas..

Gemma! Angående viner från SA, så finns eg de flesta stilarna! Men klimatet är ju generellt varmare än i många områden i Europa så vinerna blir lite rikare! Vi har varit på allt från STOR producent av medioker vin till PYTTE av STORSLAGEN vin. Jättespännande!
    Våre bästa besök var Springfield, Waterford och kultproducenten Eben Sadie. alla finns representerade på systemet tror jag! En skojjig vin som vi hade till choklad var Diemersfontains Pinotage. Det är en torr, röd vin som fungerade utmärkt till dessert. Konstigt....

Izunia, när är nästa intervju??

• margaux

Stålis! Vad heter staden som du bor i?
    Har du också så där härligt väder?

• margaux

Cape Town är relativt tryggt med Sydafrikanska mått mätt! Men man går inte ute på kvällen i stan och på söndag när butikerna är stängda går man inte alls!

I Johannisburg därimot är tydligen inte frågan När blir man rånad, frågan är hur många gånger? Därifrån kommer också eldkastare på bilarna som de har för att kunna skydda sig, blodhundar ich elstängsel i alla rika hem etc. Läkare som ska ut i krig skickas dit på "träningsläger" då de har den högsta raten av sticksår och slottsår i hela världen(av områden som inte är i krig).
    På hemsidan till Robben Island stod det
    typ: inga handvapen får medtagas! Alltså bara sånn by the way... Sjukt!

Svar på tråden Summan av allt fortsätter