Inlägg från: Blivande Fru Stålhandske |Visa alla inlägg
  • Blivande Fru Stålhandske

Summan av allt fortsätter

Gemma, jag känner ibland att det verkar som om kineserna är avtrubbade på något vis, de KÄNNER liksom inte för något.
    Jag vet inte hur det är i Shanghai, men här stöter man ofta på "reklamkampanjer" som ska upplysa folk om trafiksäkerhet, eftersom de är så dåliga på just detta. I kampanjerna, som ofta är stora plakat med information eller tv-infomercials, använder man bilder och klipp från RIKTIGA olyckor! Man får alltså se allt; Överkörda människor med hjärnan söndermosad över gatan, armen avhuggen, ja, ni kan tänka er.
    Och ändå fortsätter kineserna att åka motorcykel och vespa utan hjälm, bil utan bilbälte och barn i bilen utan bilstol!
    Det verkar som om informationen inte går ända in, om ni förstår vad jag menar?

Margaux, jag tror att du har rätt. Det är nog svårt att bry sig om det "stora" när man har det svårt med det "lilla" allaredan. Vi får hoppas att de stora pamparna får såpass mycket press från sig från andra länder, att de inte har annat val än att göra ändringar.

Lapinette, måste man ha neutralt färgade kläder på safari?
    Dum fråga kanske? ;)

Gemma, har ännu inte ägnat Alla Hjärtans Dag en tanke, har firat min födelsedag i helgen med god mat, vin och presenter, dock ingen tårta!

Vi brukar fortfarande håna alla som köper saker till varandra på Alla hjärtans dag, det tycker JAG känns fjantigt. Däremot brukar vi hitta på något kul samt äta gott på kvällen och pussas lite extra. Å andra sidan pussas vi hela dagarna nu när vi är tillsammans konstant, så det är svårt att få in mer ömhetsbetygelser än vi redan utdelar varje dag.. :)

Nu har jag kokat ärtsoppa och mixat den till en grön dröm, har trängts i köket med vår Ayi som försökt städa efter mig, stackarn.

Izunia, du kommer charma sönder dem, det är jag säker på! ;) Lycka till!

God kväll mina damer!

Har haft ett så sanslöst proppat schema det sista att jag inte har förmått mig att skriva något i tråden, men läst lite, det har jag gjort!

Margaux, Välkommen tillbaka! Är så glad att höra att du är nöjd med resan.
    När kommer Lapinette hem igen, om några dagar? Hoppas att hon är lika nöjd!

Gemma, jag önskar att vi kunde ha ert lite kyligare klimat, här i vår stad Zhongshan (Lägg det på minnet Margaux.. ) börjar jag känna att den varma, fuktiga filten är i antågande. Temperaturen har de senaste två veckorna hållt sig runt 22-23 grader, idag 26 grader och strålande sol. Min åsikt är att det är perfekt just nu, dock kan jag inte hålla mig från att frukta hur varmt det kommer att bli de närmsta månaderna.

Och angående Xian, det är ju helt omöjligt! Jag tycker att vi i Guangdong har det knasigt med vanlig mandarin OCH kantonesiskan, som både ändrar orden och tonerna lite hursom, men att ta vanlig mandarin och ändra tonerna... Varför liksom? Jag har hört att det är så överallt i Kina, kommer en kines till en by i en annan provins har dem det svårt, om inte helt omöjligt, att förstå vad de säger.
    När jag senast var på fotmassage hade jag en ung tjej som var från Sichuan, och hon var sockersöt! De är mycket mer attraktiva norröver och västerut vad jag har förstått. Jag vill inte säga att GuangDong kineser är fula.. så det säger jag inte. Men ni förstår vad jag menar.

Åh Gemma, det här tänkte jag fråga dig! Köpte en frukt häromdagen som tydligen kallas "eggfruit", superkonstig, men ändå god smak.. har du ätit den?

För övrigt är jag, liksom Gemmas man, född i Grisens år. Så detta året är mitt år! :)

Ett kinesiskt ordspråk säger:

"Det är lika fel för en lärare att överge sina böcker, som det är för en fattig att skiljas från sin Gris".

Gemma, jag tror att äggfrukten också kallas för "canistel", om det hjälper. Den är väl medelstor, lite orange-gul-grön-färgad, relativt tjockt skal utanpå. Inuti ser fruktköttet ut som just kokt äggula, därav namnet, och kärnorna är väldigt lika kastanjer. Testa!

Tillbaks från en god, hemlagad middag med råstekt potatis, gräddsås, vinbärsgelé och oxfilé, allt komponerat av H's kusins mor som är här på besök. Hon har även gett mig lite tips om hur man blir lite mindre kulinariskt handikappad, som jag så uppenbart är. Nu är det fullt i magen må jag säga, toppat med lite vin (dock kinesiskt) så känns magen som en spärrballong.

Mlu, jag hoppas att du tar tillvara på det som är gott i din situation, även om det kan verka lite svårt just nu.
    Jag skulle hellre sett att H lämnade mig innan bröllopet, än efteråt. Det skulle resultera i mindre hjärtesorg för mig än att behöva bryta upp äktenskapet och erkänna sitt misstag.
    Och tiden kommer säkerligen att ta dig dit du ska vara, om det sedan är med din förra man eller med någon ny, det återstår att se.
    Försök att ta tillvara på allt du har omkring dig nu; Vänner, familj, och alla fantastiska möjligheter som helt plötligt ligger framför dig.

Oj, så lill-gammalt och smörigt det blev ovan, ser jag nu, speciellt för en liten 23-åring med noll världsvana.
    Nåja, det får ni stå ut med!

Mlu, jag önskar dig det allra bästa i alla fall!

Margaux, jag inhandlade Blood diamond med Leo förra veckan, men har ännu inte hunnit se den tyvärr. Hur var den?

Ni får ursäkta min okunnighet, men kallas diamanterna "blood diamonds" på grund av att diamanterna bekostar vapnen i inbördeskrigen och konflikterna i Afrika? Eller beror det på något annat?

Svar på tråden Summan av allt fortsätter