• Pomodoro

Gar upp i vikt av jobbet

Hej alla kloka tjejer har pa BT. Nan som kan ge mig lite rad?
    Det ar nu ca 7 manader tills vi gifter oss och jag vill verkligen inte vara tjock da. Mitt problem ar mitt jobb. Jag jobbar ofta sent och hinner aldig trana trots att jag alskar mitt gym. Jag tar med mig nyttig mat och ater den under dagen,det ar pa kvallarna som det gar snett. Vid 19-tiden blir jag hungrig igen och for att kunna halla koncentrationen gar jag till kiosken har pa jobbet och det enda de har att erbjuda ar kakor,mackor, chips och godis, som jag inte ens kanner for. Sa kommer jag hem vid 9-10 och ater middag alldeles for sent. Jag har gatt upp fran ca 65kg (jag ar 1,72)som jag trivdes med till ca 75 pa tva ar. De tva ar jag har jobbat har.
    Hjalp!!

• Svar på tråden Gar upp i vikt av jobbet
  • Pomodoro

Just det: Malet ar alltsa att ga ned till 65 igen. Hinner man det pa 7 manader? Jag har alltid atit nyttigt och rort pa mig innan, men nu har jag helt enkelt inte tid. Ar helt utkord efter 11 timmars arbetsdag, men langtar verkligen efter fysisk aktivitet...

• anne på grönkulla

Ta med ett mål mat till varje dag - eller ett mellanmål som du hellre äter än godiset.

Kan du promenera hem? Eller på nåt annat sätt smyga in motion? Ta på dig en stegräknare och försök komma upp i 10 000 steg varje dag - tävla mot dig själv.

• Pomodoro

Jag cyklar till och fran jobbet, det ar ca en mil om dagen. Jag skulle ju kunna ta med mig typ morotter eller en sallad att ata pa kvallen istallet for att ata sent nar jag kommer hem...

• Lena+Mattias=sant

Ta med dig både lunch, middag och mellanmål till jobbet. Har du lång lunch ta en promenad då. Finns det ett gymn nära jobbet kan du ju gå dit på en rast.

• Ellte

Egentligen spelar det ingen större roll hur sent du äter (fast du behöver inga kolhydrater på kvällen)...däremot hur lång tid det går emellan.

Se till att du har med dig mat och mellanmål så du kan äta var tredje timma ungefär så ska du se att du klarar dig ifrån kiosken. Frukt, nötter, en liten sallad med grova grönsaker, keso, yoghurt... Inte bara grönsaker som sallad och tomat, det ger ingen bestående mättnadskänsla!

Det är ingen annan som kan bestämma vad du ska äta så ansvaret för vad du stoppar i dig är bara ditt.

• Pomodoro

Ellte:
    Na, det ar klart att ingen annan bestammer vad jag ater...

• Lily

Pomodoro, jag känner helt klart igen mig i dig, jag har också gått upp väldigt mycket på de 3 år jag jobbat på min nuvarande arbetsplats.

Jag pendlar till jobbet, minst 3 timmar om dagen och orkar inte heller träna eller laga ordentlig mat när jag kommit hem. Jag har nog gått upp 15 kg på dessa 3 åren, om inte mer!!

MEN det är som Ellte säger, det är bara vi själva som kan bestämma oss för att få ett slut på detta och det är vi som bestämmer vad vi ska äta och om vi ska träna eller om vi ska somna framför teven.

För min del tror jag att mitt överätande inte BARA har att göra med att jag jobbar långa dagar, utan också att jag inte riktigt trivs med min arbetssituation. Dels pga pendlandet, men också för all extra energi det tar. Samtidigt tycker jag ofta jobbet är roligt och stimulerande, men det är väldigt krävande, stressigt o.s.v.

Jag fick en AHA-upplevelse nu för bara några dagar sedan, då jag skrev in mig hos Viktväktarna och de pratade om vilka egenskaper man behöver för att lyckas i sin viktminskning. Det var t.ex.:
    - Envishet
    - Beslutsamhet
    - Ambition
    - Att kunna planera och strukturera
    - Att kunna sätta upp och jobba efter ett särskilt mål, med ett eller flera delmål
    - Att vara bra på att kommunicera och ha en bra relation med människor i sin närhet för att få deras förståelse och stöd.

Och hör och häpna, det är i ju stort sett exakt samma egenskaper som jag tillskriver mig själv och/eller strävar efter för att uppnå i min yrkesroll! Jag HAR ju många av dessa talanger/egenskaper redan, men jag använder dem inte på mig själv i mitt privatliv utan bara i min yrkesroll! Tänk så vansinnigt, varför ska JAG lida och må dåligt och komma i sista hand alltid?

Jag har lovat mig själv nu att lägga mer av mina "talanger" och "egenskaper" på mig själv och försöka inte vara ett sånt kontrollfreak på jobbet. Jämna ut det lite istället, unna mig att gå hem tidigare ibland, inte bli hysterisk när något inte går som planerat och ta på mig allt jobb själv istället för att låta någon annan göra det eller hjälpa till. Istället ska jag lägga lite extra tid och energi på mig själv! T.ex:

- Ta med lunchlåda till jobbet så ofta jag kan
    - När jag har lunchmöte ska jag välja hälsosamma alternativ och inte äta upp allt på tallriken bara för att det är gott
    - Jag ska både våga och vilja säga nej tack när någon bjuder på fikabröd
    - Jag ska promenera till och från tågstationen varje dag
    - Jag ska börja träna t.ex. vibrationsträning som går snabbt, ca 2 ggr per vecka
    - Jag ska prioritera att sluta tidigare så jag hinner hem och laga en nyttig middag med min sambo och sen ta med resterna nästa dag till lunchen
    - Jag ska följa Viktväktarnas program noga och gå och väga mig och vara med på mötena 1 gång i veckan

Och framför allt:
    - Jag ska lägga mycket av min energi, min talang, min kreativitet, min glädje, mina positiva egenskaper o.s.v. på MIG SJÄLV och de som står mig närmast!

• Pomodoro

Lily:
    Jag haller verkligen med dig om att man nog har de ratta egenskaperna som kravs for att ga ned i vikt. Viktvaktarna har en bra installning till det har med viktnedgang och ar en av de fa dieterna som ger en langsiktig losning. Jag har faktiskt tagit med mig mat istallet for att kopa har (det ar ju mcyket godare!)och har slutat med choklad som jag varit lite beroende av. Jag har nog gatt ned lite grann redan. Jag alskar att ga till gymmet, och jag gar, cyklar och simmar mycket. Vi ater valdigt nyttigt, det ar nog mest mitt godisbehov som ar boven...
    Tack for ditt stod och tips!

Svar på tråden Gar upp i vikt av jobbet