• MissJay

TIPS för er som har återkommande urinvägsinfektioner!

Hejsan!

Läste nedan en tråd om personer som har återkommenade urinvägsinfektioner. Jag har hört om ett tips som tydligen ska funka bra. (Har ej provat själv eftersom jag aldrig haft någon urinvägsinfektion *ta i trä* ). Så fort man känner att symptomen börjar komma ska man dränka en tampong i olja (typ babyolja) och sätta in. De personer jag talat med har då klarat sig undan. Och dess personer har haft väldigt svårt att bli av med sina urinvägsinfektioner.

• Svar på tråden TIPS för er som har återkommande urinvägsinfektioner!
  • Pomodoro

Ja, om det hjalper sa ar det ju jattebra. Dessutom har det inga biverkningar!

• Bobou

Jag vet ingenting om tranbär, men jag har läst att de som lätt får urinvägsinfektion får det för att de har andra sockerkedjor på cellerna i urinröret, vilket underlättar bakteriernas adhesion. (Och alltså inte att de skulle ha kortare urinrör än andra...)

Kanske kan det vara så att ett ämne i tranbären faktiskt blockerar sockerkedjorna hos vissa, eftersom dessa ju är individuella?

• sweetstreet

Jag har hört att det överhuvudtaget är bra att dricka mycket om man känner att en urinvägsinfektion är på gång. Gärna något surt (och då kanske tranbärsjuice fungerar bra?) men har även hört att äta apelsiner eller annat som har ganska lågt pH.

Men som sagt även att dricka mycket vatten så att man liksom "rensar" urinblåsan ska vara bra.
    Men om det inte går över ska man självklart söka läkarhjälp så man får antibiotika! Annars kan det ju bli värre.

• KatarinaT

MissJay
    Vad har du fått det tipset ifrån? Skulle vara intressant att få lite bakgrundsfakta...

• midsommarbrutta

Jag har ett annat tips: dick äppelcidervinäger. Det fungerar alltid för mig som lätt får UVI känningar, jag dricker det i några dagar när jag känner att det är på G och för mig hjälper det alltid. Samma princip som med tranbären eftersom att det är surt men billigare och man har det ofta redan hemma!

• MissJay

Hej allesammns!

Jag har fått tipset från en arbetskamrat som har en dotter som hade problem med UVI i c:a 2 år. De återkom hela tiden och tillslut fick min arbetskamrat rådet av en annan på jobbet som hade haft problem med UVI innan men som efter olje-dränkte tamponger ständigt hindrade UVI:erna. Dotterna provade och det hjälpte henne. Nu gör hon så varje gång hon känner symptomen och hon är inte haft UVI sedan dess.

Jag kan förstå att ni är skeptiska men det har funkat för dem jag talat om. Det är ju trots allt bara ett tips och jag försöker faktiskt hjälpa...

• Shannon

jag tror tranbär "hjälper" i förebyggande syfte eller precis i början av en infektion.. men kryllar det av bakterier i urinblåsan och röret så hjälper nog inte tranbär någonting alls. Precis som någon citerade så hoppar man nog av tranbärsjucie kuren rätt snabbt eftersom smärtan är OUTHÄRDLIG! man vill ju ha snabb lindring och med riktigt medicin.
    det finns nått receptfritt naturmedel på apoteket mot urnivägsinfektion.. någon som testat?

• Nickans

Hej alla,

För första gradens bakterier i urinblåsa/urinväg, kan man förebygga med sura ting såsom tranbär, citron i vattnet mm.

Om det är en kraftigare grad av bakterier, de som i sin tur sprider sig till njurarna, går det endast att behandla med antibiotika.

Har du kvar symtomen i mer än två dagar, har du inte lyckats ta död på bakterierna.
    Då måste du till vårdcentralen, så att de kan ta en odling.

• vena cava

Jag har förståt att man skall vara försiktig med att dricka mycket för att spä ut samt att dricka tranbärsjuice när man redan har symtom eftersom man maskerar dem och bakterierna kan växa till. Har dock ingen stensäker källa för detta, bara min kompis läkare (hon har haft i princip kroniska besvär) samt att jag får värre infektioner när jag börjar dricka massa vatten för att minska symtomen. Däremot kan det nog funka förebyggande, även tranbärsjuicen..

• Mollin

Jag har haft mycket problem och provat två naturläkemedel nr.1 UVA-E som jag inte tycker funkar alls utan snarare förvärrar symptomen för mig.
    2. Tranbärskapslar som har funkat skitbra!! Jag ser att det har debatterats vilt i tråden om tranbär, men de funkar jättebra för mig och jag hade en period UVI ca 6ggr/år. Nu sedan jag börjat äta tranbärskapslarna så fort jag känner något på gång (eller inför en resa när jag inte vill bli sjuk), har jag haft en UVI varannat år ca.
    Jag är enormt nöjd!

• Mollin

Kom på att jag har sett ett annat tips om att sitta i ett badkar med Tea tree oil också. Har inte provat det själv.

• erkiperki

Pomodoro: Vilka studier är det som du hänvisar till?

Svar på tråden TIPS för er som har återkommande urinvägsinfektioner!