Inlägg från: Shannon |Visa alla inlägg
  • Shannon

Svampinfektion The NEVER ending story!!! - fortsättningen

ja, jag tror nog inte heller det har med stress o göra... Jag har inte speciellt mycket stress i mitt liv just nu, hade miljoner gånger värre när jag var yngre och för några år sedan.
    Tror inte det har med ens förhållande o göra heller.
    När mina svampproblem debuterade var jag lyckligare än någonsin.

Nej, jag är inte artbestämd,gynekologen kollade bara i mikroskop och sa att jag hade rejält mycket svamp...

om jag träffar en sjuksköterska den här gången så tänker jag be om en gynekolog för nästa besök. men sådant tar ju så himla lång tid. egentligen hade de inte ens bokat upp en tid åt mig utan bara satt mig på en väntelista. men sen ringde vi upp igen och insisterade att jag skulle få en tid o då fick jag det

• Shannon

jag använder aldrig ofentliga toaletter.. o om jag gör det så lägger jag papper runt hela sitsen

• Shannon

men ni här som har kronisk svamp, har/hade ni förhållanden o regelbundet sexliv när era problem började?
    för jag tror det har med sex o göra...

• Shannon

tror ni man kan bli smittad av någon man bor med? alltså om den man bor med har kronisk svamp.. att man kan råka få just den arten på sig själv?
    för den jag är inneboende hos har kronisk svamp hon med.

• Shannon

Det där med tvålen är en myt. Precis som stringtrosorna, tighta jeans osv.

*citering*

Många myter

Det finns en hel del myter kring svampinfektion i underlivet, säger Inga Sjöberg.

- Myterna florerar till stor del tack vare att vi läkare har varit dåliga på att ta hand om kvinnor med besvär i vulva (de yttre könsdelarna) och vagina (slidan). Kvinnorna har inte fått den hjälp de behöver, och därför försökt lindra sina besvär själva.

Myt 1: Man får svampinfektion om man tvättar sig med vissa typer av tvål i underlivet.

- Det spelar ingen roll vilken tvål man använder. Har man inga besvär kan man tvätta sig och duscha både en och två gånger om dagen. Om man däremot redan har kliande och svidande slemhinnor kan man använda olja istället för tvål när man tvättar underlivet.

Myt 2: Man får svampinfektion om man använder jeans eller andra åtsittande byxor.

- Ingen har kunnat bevisa det. Inte heller att syntetunderkläder ger en "fuktigare" miljö där svampen trivs. Däremot kan man tänka sig att kvinnor som använder jeans med en hård söm i grenen, och som cyklar mycket, kan få "skavsår" i slidans slemhinna, som svider och kliar. Om besvären beror på svamp kan bara en doktor avgöra.

Myt 3: Man får svampinfektion om man äter mycket sötsaker.

- Det är bara nys! Vad man äter eller dricker har ingen betydelse för miljön i slidan. Jag har haft patienter som prövat allehanda dieter för att bli av med sin svamp, men det finns inga bevis för att de haft någon positiv effekt.

Myt 4: Man kan bota svampinfektion genom att föra in yoghurt i slidan.

- Jag vill avråda från "alternativa" behandlingsmetoder av det slaget. Visst kan det vara nyttigt att äta yoghurt och annan kulturmjölk - men man ska inte föra in den i slidan. Det kan till och med vara förenat med risker, man ska vara försiktig med att stoppa in ej definierade levande bakterier i slidans känsliga ekologiska system. Det finns också naturläkemedel med lactobakterier, men problemet är att man aldrig kan veta om just den typen av bakterier kan ha en positiv effekt. Varje kvinna har mellan en och fyra olika lactobacillstammar i sin kropp.

• Shannon

och här är det där mejlet från Ingemar Joelsson som jag fick förut... även han säger att tvål inte har så stor betydelse.

Information om Candida vaginalis

Jag svarar på så många svampfrågor att jag insett nödvändigheten av ett ?standardsvar? med den
    viktigaste informationen. Jag har ju dessutom ganska detaljerad info på mina webb-sajter,
    www.naturmedel.org och www.kvinnhalsa.se

1. Svampinfektioner är alltid återkommande. Det tar i regel cirka tre veckor innan svampen
    kommer tillbaka in i slidan eller angriper de yttre könsdelarna. Svampen finns ju hela tiden i
    tarmkanalen. Och boten går ju ut på att minska svampinnehållet i tarmen.
    2. Det räcker aldrig med en engångsdos. Jo visst kan man känna en förbättring ? men det går
    aldrig att minska svampinnehållet i tarmen tillräckligt mycket med en engångsdos.
    3. I regel behövs kurer på två till tre veckor med 50 mg Diflucan per dag. Och sedan ny kur efter
    cirka 3 (eller 4) veckor. Det är den tid det tar för svampsporer att växa ut till nya ?hyfen?.
    4. I regel kommer ju svampen till slidan från den egna tarmen, svampen vandrar över
    mellangården. Men det är ju också så att svamp överförs med samlag. Det är ju ett välkänt
    förhållande att män inte har symtom ? både pung och penis ligger ju i en ganska ?fri miljö? i
    motsats till blygdläppar och slida. Men det är ju helt klart att kvinnan återinfekteras med svamp
    vid varje samlag. Skall kvinnan bli fri från svamp måste båda parter behandlas samtidigt (och
    med lika långa kurer).
    5. Sen är det ju så i den krassa verkligheten att det förekommer ytterligare smittkällor. Skall Du
    bli fri från svamp är det ett MÅSTE att det inte förekommer någon (några) andra
    sexualpartners för någondera av Er.
    6. Om man tar hänsyn till allt detta så har diet (socker eller ej socker) eller spiral eller trosor
    mindre betydelse ? ja i det senare fallet får det inte vara syntet ? det måste vara 100 %
    bomull.
    7. Tvål går i regel bra att använda och är faktiskt ett måste för att hålla borta avsöndringar från
    slemhinnan hos både man och kvinna. Men det viktiga är att tvålen inte är parfymerad.
    Barnängens barntvål är bra.

Ja, det är väl det väsentliga. Går svampen inte bort med iakttagande av alla dessa råd ? jag, då måste
    Du odla svampen och artbestämma den och resistensbestämma den. Jag har också skrivit om tre
    olika svampmedel på min webb.

Hårda bud - Lycka till!

Jag har aldrig varit med om att det inte går att bli av med svamp. Och då har jag ändå varit gynekolog
    vid sjukhuset i San Juan, Puerto Ricco ? där det är 90 % luftfuktighet och mer än 30 grader varmt
    varje dag - och människor har ohämmat samlag på beachen med såväl kända som okända partners.
    Mer än 90 % av alla kvinnliga patienter vid kvinnokliniken sökte för svamp. Jag är en luttrad
    gynekolog.

Bästa hälsningar

Ingemar Joelsson

• Shannon

jag tänker ta med mig det brevet till gynekologen och se vad hon säger

• Shannon

om du fått svamp tre gånger i rad så har den nog blivit kronisk som på oss andra... gå till en gyn för att få det utrett...

Cissig: för mig går det inget vidare, har fått brev från kvinnokliniken 3 gånger nu där de bytt gyn-tid åt mig, så nu måste jag vänta till februari. Har skrivit ett mejl till läkaren jag ska träffa...

har ätit lactiplus i några veckor nu men har ändå fått svamp igen nu verkar det som.. Du åt också lactiplus va?

Vad fick du för produkter av gynekologen?

• Shannon

nja nej... men om den kommer flera gånger per år så är den kronisk

• Shannon

du borde gå till gynekologen och se vad dom säger, men för att underlätta så kan du smörja dig med olja

• Shannon

på de flesta hemsidor står det att om man får svampinfektion två gånger på ett kvartal, så ska man gå till en gynekolog, samma om man får en svampinfektion tätt efter den andra.

så jag tycker ni som har fått svamp flera gånger under en kort period absolut ska gå till en gynekolog och kolla er. helst direkt när ni får svamp igen..

• Shannon

cissig: men lactiplus har inte haft någon verkan på dig eller hur?
    på mig funkar den INTE!

• Shannon

martinibruden, jag förstår dig TOTALT!!! Jag skulle nog göra precis samma sak om jag fick chansen. Man blir ju desperat när man inte blir tagen på allvar.
    Du känner doktorer eller?

• Shannon

ja men jag vet inte om jag ska tro på det ärligt talat. jag har aldrig varit en sån som gillar socker, hellre salta saker som t.ex chips.
    och om candida nu skulle frodas av en massa socker så borde ju alla som äter mycket socker ha kronisk svamp.

plus att sockret omvandlas till fett i kroppen och resten kommer ut bakvägen. sockret når väl KNAPPAST underlivet?
    det går ju igenom tarmsystemet...

tror inte längre på den där teorin att det beror på vad man äter. Underlivet har ingen koppling till munnen-tarmen.

det är någonting i F*ttan som inte stämmer.

• Shannon

Jag tror mitt skrev har gatt at helvete.. ursakta spraket.. men det har kannts som om jag har svamp (fast jag inte har det) i en manad pa raken nu. Jag har smorjt mig med xylocain nu varje dag, det ar det enda som hjalper. jag ar inte torr, bara rod och har ont. tror det beror pa den kroniska svampen. att mina slemhinnor har blivit skadade efter ett ar med svamp.

ar i england nu i alla fall, hoppas kunna hitta produkter har som kanske hjalper battre an de som finns i sverige. ska ga till apoteket de har dagarna och kolla.

tanker ocksa forsoka hitta en gyn har, nar vi installerat oss ordentligt.

• Shannon

kenacombin novum ar val receptbelagt?
    bruttan85, jag har nog svag vestibulit, har varit valdigt kanslig i underlivet sa lange jag kan minnas. men jag tror det har blivit varre nu eftersom jag haft svamp sa lange..
    jag har kopt nagot som heter vagisil som man smorjer sig med vid klada. det har hjalp lite.

• Shannon

kopte diflucan som ar receptfritt har, och canesten kram 2% istallet for 1% i sverige...

• Shannon

wohoo, var hos en lakare har i storbritannien och har precis borjat pa en kur med diflucan 50 mg.. ska ta det i en manad nu och sen se om det kommer tillbaka...

• Shannon

dar jag bor (isle of man) ar det ganska rikt.. preventivmedel ar helt gratis, alla recept kostar £3.25 vilket ar ca 45 kr

Svar på tråden Svampinfektion The NEVER ending story!!! - fortsättningen