• Janie

pms ... denna hemska bergochdalbana!!! hjälp...

Usch - enda sedan jag gifte mig, har jag (och min man) lidit av otroligt hemsk pms.

Eftersom jag inte är på p-piller, eller liknande, så undrar jag varför det är så. Kan det vara så att nu när jag är gift - så har mina hormoner blivit rubbade konstigt; och då även häftigare pms besvär?? Har någon liknande erfarenhet.

Jag kan ena minuten (under dessa hemska dagarna) känna mig glad och lycklig, andra minuten känna min fulaste i världen - och då även ångra mig att jag har gift mig .... och tycker synd om mig själv och min man för att han är tvungen att leva med mig nu resten av livet... Jag gråter hysteriskt, vet inte vad jag ska göra av mig själv/eller med mig själv... och sen är allt bra igen, tills allt faller ihop återigen. Så är det i ca 2-3 dagar.
    Och jag är så lättirriterad och otroligt barnsligt känslig!

Har någon tips om att hur jag kan hjälpa mig själv under dem här dagarna?
    Har knaprat i mig rosenrot - det som jag har så stolt pratat om tidigare - men det hjälper inte ett dugg!

Någon som vet?

• Svar på tråden pms ... denna hemska bergochdalbana!!! hjälp...
  • Janie

Tack för era svar :)

Jag gjorde lite research, och hittade information om bl.a Omega-3 / fiskolja. Det är alltså sant, enligt forskningar etc, att om man har obalans av omega-6 och omega-3, så kan det leda till värre symptom vid pms. Detta pga inflammations liknande reaktioner i kroppen, och sämre nervfunktion etc.

Även, så är det viktigt, att man har bra intag av alla vitaminer - som tex B6-vitamin... om man får i sig för lite av de, så kan det leda till värre irritation, depression och andra symptom.

Hoppas på fler tips...

• Janie

Jag har funderat starkt på att gå till gynekologen - och samtidigt få p-piller utskrivet. Det skulle också kunna hjälpa... kanske...

• Janie

Pepparmyntan, det låter bra... ska nog göra så som du säger - det finns säkert en orsak till att varför jag mår som jag mår; och där även lösning. :)
    tack.

Svar på tråden pms ... denna hemska bergochdalbana!!! hjälp...