Varför firar vi i Sverige jul den 24e December?
Och inte den 25 som i många andra länder?
Jag vet inte riktigt skälet till det och är bara nyfiken. Någon som vet??
Och inte den 25 som i många andra länder?
Jag vet inte riktigt skälet till det och är bara nyfiken. Någon som vet??
Vet inte exakt varför, min i Sverige firar vi ju alltid alla aftnar - istället för dagen efter då det ju faktiskt är juldagen, påskdagen, midsommardagen osv.
Ja, det har du ju rätt i. Så det har inget med religion att göra då?
Nej det tror jag inte faktiskt. Jesus föddes ju faktiskt på juldagen, så egentligen gör vi fel här. :) Men jag tror det har att göra med att vi i Sverige och norden firade jul långt innan kristendomen kom hit. Och då firade vi antagligen på kvällen, med mycket ljus.
Hämtat från wikipedia:
Julafton kallar bland annat katolikerna och protestantisterna den 24 december, det vill säga dagen före julens helgdagar, juldagen och annandag jul.
I Danmark, Finland, Italien, Norge, Polen, Portugal och Sverige samt vissa delar av Schweiz, Tyskland och Österrike har just julafton fått en särskild betydelse, eftersom det är då man oftast träffas och äter julmat samt ger varandra julklappar.
Julafton kallas även dopparedan, det vill säga den dag då man doppar i grytan. I de flesta länder är det juldagen som är den stora dagen.
Natten mellan den 24 och 25 december kallas julnatten, som i folklig tradition är förknippad med en del skrock.
Blir man smartare efter denna förklaring?
Nope
Jag har fått lära mig att julen faktiskt inte alls var en kristen tradition fr början. Det var en hednisk fest till solens ära, julskinkan påminner oss om galten Särimner tex.
Men när världen skulle kristnas var man rädd att om man förbjöd folket att fira sina fester, så skulle det firas ändå, och kristendomen skulle inte slå igenom. Så för att få kontroll över människornas tro, så lade man på ett kristet firande "över" den fest som redan fanns. På det sättet hänger gamla hedniska traditioner kvar fastän vi tror oss fira Jesu födelse. Förmodligen föddes ju Jesus inte alls i december!
Jag tycker så'nt här är super intressant. Så ursäkta historielektionen, och GOD JUL!!!
Midsommar t.ex är ju inte heller en kristen högtid, den la de ju också in på "programmet" för att få folk att bli kristna.. riktigt kul o gräva djupare i sådana där saker
Tack för alla förklaringar, även om man inte precis blir klokare av dom
Det verkar mer eller mindre bara vara nåt vi har valt att göra.
Japp verkar så, men det är en kul grej som vi bara valt att göra dock ;)
Lilla Li:
Jesus föddes med största sannolikhet inte på juldagen. Anledningen till att vi tror det är att en munk för länge sedan räknade på det hela med hjälp av bibeln och kom fram till att jesus föddes då. Det har senare visat sig att han räknat fel. På senare år har man räknat på det igen och kommit fram till några olika datum där det är mycket troligare att han föddes, tyvärr kommer jag inte ihåg vilka.