• Lilla Li

Varför firar vi i Sverige jul den 24e December?

Vet inte exakt varför, min i Sverige firar vi ju alltid alla aftnar - istället för dagen efter då det ju faktiskt är juldagen, påskdagen, midsommardagen osv.

• Lilla Li

Nej det tror jag inte faktiskt. Jesus föddes ju faktiskt på juldagen, så egentligen gör vi fel här. :) Men jag tror det har att göra med att vi i Sverige och norden firade jul långt innan kristendomen kom hit. Och då firade vi antagligen på kvällen, med mycket ljus.

• Lilla Li

Jag är medveten om att det EGENTLIGEN inte är Jesus födelsedag runt jul. Menar bara att det är därför kristendomen tyckte vi skulle fira då. För att de trodde det var så.

Inom Wicca och många andra nyreligiösa/hedniska/naturreligioner så firar vi Yule så som man gjorde förr i tiden, innan kristendomen kom:

Yule äger rum ca den 21 december och är vintersolståndet, då natten är som längst och dagen är som kortast. Kallas även midvinter. Inom Wicca är det denna dagen då man firar gudens och ljusets återfödelse. Det skandinaviska ordet jul är troligtvis sammankopplat med yule, och har antagligen med hjul att göra eftersom paganer ser året cirkulärt (årshjulet). I många engelska/amerikanska julsånger sjunger de om yule och yuletide, alltså juletiden. :)

Vill också lägga in en varning om att vara lika källkritisk som vanligt när man söker information på wikipedia. Det är "vanliga" människor som lägger in information där, och det finns ingen garanti för att informationen är korrekt. Men detta visste ni smarta tjejer väl redan. :)

• Lilla Li

Hittade även information nu där det står såhär om ordet jul (det jag skrev ovan om kopplingen till hjul är alltså så man ser på det inom Wicca):

Nåväl, ordet jul förekommer ju inte i Bibeln, men i en handskrift av bibelöversättningen har man hittat ett fragment av en kalender där ordet jiuleris står i betydelsen "julmånad".

Språkforskarna anser att jehwla är den ursprungliga allmängermaska formen av ordet. Men dess egentliga betydelse har man inte kunnat hitta. Den döljer sig långt borta i historiens dunkel...

• Lilla Li

En annan intressant teori (ni får ursäkta alla mina inlägg men jag kom precis till jobbet och fastnade i detta! ;)):

Många har försökt att tolka ordet "jul", men ingen har ännu hittat en entydig förklaring som övertygat alla. En relativt ny och intressant tolkning har Gösta Ågren presenterat i Svenska Dagbladet 24/12 1995, där han härleder ordet jul till häst. Som bekant var hästen ett högt rankat offer i hednatron och därför ansågs det länge bland kristna förbjudet att äta hästkött, ja säkert bland många än idag. Ågren hänvisar till en irländsk bok från 1804 där det står att "den stora nordiska fest som kallades jul och räckte i tre dagar, fick sitt namn av att man åt hästkött."

Ågren skriver vidare att "Jul är med andra ord en sammandragning av 'jor-öl'. Första leden där återgår på det fornnordiska jor, alltså häst. Den andra leden, öl, är inte bara namnet på på en dryck utan också beteckning för fest. ... Det är tydligt att våra förfäder och anmödrar 'drack jul' genom att äta hästkött och dricka mjöd och öl. ... Kontraktionen från 'jor-öl' till 'jol' är helt logisk. Jor uttalades diftongerat, ungefär 'jåur', och länge talade man alltså om 'jåol'. Under tiden upptogs ordet i finskan i formen joulu."

Kopplingen mellan ordet jul och häst är inte långsökt. Det är knappast någon slump att hästvisan "Staffan var en stalledräng" är en julvisa.

• Lilla Li

pickolina: :D Förlåt. Du skrev en del saker som jag TRODDE att jag skrivit, eftersom jag kan en del om detta sen innan så pratar jag mycket om sånt och ja... :) Jag trodde nämligen att DU upprepade saker JAG sagt först. :D Haha. Så därför läste jag väl inte igenom ditt inlägg så noga som jag hade kunnat. :) Fast jag tog ingenting från Wikipedia faktiskt.

• Lilla Li

pickolina: Ja och det roliga är ju att oftast så finns det inget "rätt" svar, utan även forskarna har mest teorier. Lite kul att kunna komma med egna idéer och tolkningar då. :)

Svar på tråden Varför firar vi i Sverige jul den 24e December?