Fruktansvärt brutala mardrömmar! Vad göra åt det??!!
Åh fy - det låter gräsligt! :(
Jag vet att vissa sömntabletter kan ge mardrömmar - har sett det hos patienter ibland (är nattsjuksköterska) - kan bara inte för mitt liv komma ihåg vilka det är just nu, men skall kolla upp på jobbet ikväll...
Annars är det svårt att ge råd - jag vet att man inte skall äta kraftig mat för nära sänggåendet - stark ost är kännt för att ge mardrömmar och orolig sömn.
Försök att göra ngt positivt tillfredställande precis innan du somnar, ha sex till exempel, eller kom på egen hand om du inte har pojkvännen/fästmannen/maken till hands - med orgasmen får man en endorfinutlösning som är avslappnande och lugnande. Lyssna på ngn vacker mjuk musik du tycker om. Det är inte så bra att läsa egentligen, för då aktiverar man hjärnan istället för att försöka få den att slappna av.
Se till att dämpa ljuset där du är ett tag innan du går och lägger dig - utnyttja alltid "sömnfönster" när de dyker upp - dvs när man plötsligt känner sig sömnig och redo för att sova. Ofta ignorerar man dem för att man vill stanna uppe en stund till, men det är bra för sömnmönstret att lägga sig när kroppen säger att den är redo. Sovrummet skall vara svalt också, då brukar man sova bättre.
Sen' tror jag mycket på det du säger du redan gör till viss del - självsuggestion eller affirmation - tala till dig själv och säg att i natt skall jag sova djupt och utan drömmar - hitta på en ramsa som blir en del av din sänggående rutin - försök att få det att bli som ett meditativt mantra - det är svårt i början, men med tiden är det skönt och avslappnande.
Fundera på om det är ngt i ditt vakna liv som stressar dig så att du lever ett så aktivt och otäckt inre liv i dina drömmar - lägg inte för mycket värde i själva de otäcka händelserna i drömmarna, men fundera på om ditt inre jag försöker sända dig ett meddelande om att du behöver ändra på ngt.
Just det, inget kaffe eller té på kvällen heller - i såfall ngt lugnande örtté
Hm... skall fundera, kommer jag på ngt mer så återkommer jag.