• Vackra

Fruktansvärt brutala mardrömmar! Vad göra åt det??!!

Hej,
    jag har haft sömnproblem i ett par månader nu. Jag har inga problem att somna, men jag sover väldigt lätt och drömmer så fruktansvärt brutala mardrömmar! Så jag antingen vaknar av dem på natten (men somnar om väldigt fort igen), eller så ligger jag där lite halv-vaken/halv-sovande och drömmer mardrömmarna samtidigt som jag ligger och tänker på att det känns jobbigt som om jag vore vaken och att det har hänt på riktigt.. men jag vaknar aldrig ordetnligt av dem... jag bara liksom ligger där och "plågas"...

Drömmarna kan bestå av allt från Alien-fladdermöss som skickats i ägg ner hit till jorden för att utplåna världen (det låter kanske löjligt, men var väldigt otäckt), till brutala "slaktar" mord, där kroppsdelar hänger på grenar, till att jag klipper av mig mina fingertoppar, eller skär av mig min mage utan bedövning för att bli "smal" (Jag är redan lagom smal enligt mig själv) m.m, m.m.. och så fortsätter det så typ varje natt. Och dom är så starka och intensiva så att jag är helt slut på morgonen!

Jag försöker att skriva ner drömmarna, säga till mig själv att jag inte skall drömma mardrömmar inatt, att jag ska drömma bra saker, tänka positivt OCH så äter jag sömntabletter som bl.a. ska ändra mitt drömmönster. Men dom hjälper mig inte såå himla mycket..

Vad kan man göra åt detta? Tips på vad man kan försöka göra själv? Eller om min man kan göra något? Vad som helst är tacksamt!
    Tack! /Y

• Svar på tråden Fruktansvärt brutala mardrömmar! Vad göra åt det??!!
  • brudkronan

Åh fy - det låter gräsligt! :(

Jag vet att vissa sömntabletter kan ge mardrömmar - har sett det hos patienter ibland (är nattsjuksköterska) - kan bara inte för mitt liv komma ihåg vilka det är just nu, men skall kolla upp på jobbet ikväll...

Annars är det svårt att ge råd - jag vet att man inte skall äta kraftig mat för nära sänggåendet - stark ost är kännt för att ge mardrömmar och orolig sömn.

Försök att göra ngt positivt tillfredställande precis innan du somnar, ha sex till exempel, eller kom på egen hand om du inte har pojkvännen/fästmannen/maken till hands - med orgasmen får man en endorfinutlösning som är avslappnande och lugnande. Lyssna på ngn vacker mjuk musik du tycker om. Det är inte så bra att läsa egentligen, för då aktiverar man hjärnan istället för att försöka få den att slappna av.

Se till att dämpa ljuset där du är ett tag innan du går och lägger dig - utnyttja alltid "sömnfönster" när de dyker upp - dvs när man plötsligt känner sig sömnig och redo för att sova. Ofta ignorerar man dem för att man vill stanna uppe en stund till, men det är bra för sömnmönstret att lägga sig när kroppen säger att den är redo. Sovrummet skall vara svalt också, då brukar man sova bättre.

Sen' tror jag mycket på det du säger du redan gör till viss del - självsuggestion eller affirmation - tala till dig själv och säg att i natt skall jag sova djupt och utan drömmar - hitta på en ramsa som blir en del av din sänggående rutin - försök att få det att bli som ett meditativt mantra - det är svårt i början, men med tiden är det skönt och avslappnande.

Fundera på om det är ngt i ditt vakna liv som stressar dig så att du lever ett så aktivt och otäckt inre liv i dina drömmar - lägg inte för mycket värde i själva de otäcka händelserna i drömmarna, men fundera på om ditt inre jag försöker sända dig ett meddelande om att du behöver ändra på ngt.

Just det, inget kaffe eller té på kvällen heller - i såfall ngt lugnande örtté

Hm... skall fundera, kommer jag på ngt mer så återkommer jag.

• brudkronan

Ja just det! ALDRIG alkohol som hjälp till att sova. Du säger inte att du provat det, men jag vill ändå varna. Det finns de som försöker självmedicinera på det sättet - och det är definitivt inte bra. Alkohol är en drog som faktiskt sänker människors sinnestämning - man kan känna sig lugnare och som om hjärnan inte snurrar på lika snabbt - men vad som egentligen händer är att man gör sig själv sänkt och avtrubbad. Att man tycker att man blir gladare av alkohol i en festsituation beror nog på at man trubbar av sina nervositetskänslor och känner sig modigare och mer socialt kapabel. Vad som egentligen händer är ju att man trubbar av sina naturliga hämningar - och ibland blir man ju förfärligt glad och trevlig när man är full men inte sällan blir ju folk lite väl ohämmade... Händer mig också emellanåt. Men som sagt - använd ALDRIG alkohol för självmedicinering i ngt sammanhang - leder ofta till katastrof.

• pickolina

brudkronan - Insomningstabletten Stilnoct är känd för att ge mardrömmar bla...

• brudkronan

Just det Pickolina, Stilnoct var det ju... helt riktigt!

(Tack för tipset i den andra tråden om smink förresten :) )

• Vackra

Tack för tipsen. Jag ska försöka att se om dom hjälper mig! :)
    Inatt kunde jag iallafall sova hela natten, men jag drömde mycket ändå. Demoner, krokodiler, tidsmaskin och två döda barn/andar som lekte och pratade med mig bestod nattens dröm av denna natt.
    knasigt...
    Tack igen!
    Flera tips är också välkomna!!! =)

• bruttan85

Jag funderar på en annan sak. När jag precis flyttade hemifrån till ett litet rum i en annan stad långt ifrån föräldrarna där jag var väldigt rädd för hyresvärden hade jag mardrömmar varje natt. Det var en väldigt stor förändring i livet. Jag hade mycket problem just då också. Jag kunde inte heller göra nåt för att bli av med mardrömmarna. Jag drömde t.ex att jag blev jagad varje natt. När jag flyttade därifrån å inte behövde vara rädd för min störda hyresvärd längre försvann problemen samma dag som jag flyttade. Jag fick återigen problem nu när jag hade känslomässiga problem i mitt förhållande för ett tag sen som var ungefär 3 år efter att jag flyttade från min första lägenhet.
    Tänk över vad som finns i ditt liv som kan "störa" dig på något sätt å försök att lösa det. Om det nu inte är tabletterna som får dig att drömma mardrömmar.

• Lyckligt gift sedan 20/5 -06

Nozinan är känt för att ge en sådan djup sömn att man inte är i ett drömbart stadium (i brist på bättre uttryck). För patienter som inte lider av insomningsproblem eller som har täta uppvaknanden så räcker det ofta med 10-25 mg av detta läkemedel. Räcker inte detta så kan doser upp till 100 mg ges. Doser över 100 mg rekomderas inte till patienter som lider av sömnstörningar. Detta preparat är receptbelagt så detta kan du bara få hos doktorn.

Vill du göra något åt sömnen själv så skulle jag rekomendera att du gör någon fysisk aktivitet dagligen. Det räcker ofta med 1 timmas promenad om dagen för att kroppen ska vara extra trött och därför sova djupare. Om du kombinerar dagliga promenader med tex. Valeriana Forte (finns i hälsokostaffärer, apotek och vissa andra affärer) så borde detta också ha en effekt. Detta preparat är väldigt milt så du får ingen hangover nästa dag. Om detta inte hjälper så borde du gå till en läkare.

• Shannon

många får mardrömmar om det äter innan läggningsdags... har hört att man ska äta högst tre timmar innan man går och lägger sig. Mjölk lugnar ner en också...

jag brukar drömma hemska drömmar om jag sover för länge/kort, eller om jag vet att jag ska göra någonting speciellt nästa dag som stressar upp mig. det är när man inte sover jättedjupt som man drömmer mardrömmar..
    på mornarna när jag är pissnödig så brukar jag också ha världens mardrömmar

• Vackra

Hej alla (och tack!).
    Jag tränar vanligtvis kampsport i stort sett varje dag, förutom nu när jag varit sjuk. Och jag äter som vanligt på kvällarna, alltså så som jag åt även när jag inte hade mardrömmar, och så promenerar jag varje dag...
    Jag har just nu enormt stora problem och motgångar i mitt liv just nu, och går i terapi för en massa saker.. och det kan säkert bero på varför jag drömmer mardrömmar just nu.
    Men jag ville ändå höra ifall det fanns lite tips på vad som kanske kan hjälpa ändå... :)
    Jag har hört det där om mjölk- ska testa det!
    Jag ska till en läkare efter nyår för att prata om bl.a ev. annan medicin, så då kan jag ju höra med honom om vad han tror är bäst...
    finns det någon sida man kan gå in på för att läsa om sömnstörningar och mardrömmar och kanske där även kan läsa om olika sömntabletter..??
    Tack alla för era tips!!!!!!!

• Shih Tzu Momma

Wow!
    Jag började nästan tro att det bara var jag som har så brutala,hemska mardrömmar......
    Skönt att höra att det finns fler med samma problem.

Så fort som jag stressar så blir det värre........
    Så jag försöker att ta det lugnt,motionera,äta rätt.

Svar på tråden Fruktansvärt brutala mardrömmar! Vad göra åt det??!!