• morgondagg

menskopp problem

Jag har använt min menskopp ganska länge nu. Nästan ett år tror jag. För det mesta funkar den bra utan problem. Men ibland (som nu) så vill den inte alls. Jag sätter in den som vanligt men så fort jag rört lite på mig så sätter den sig snett. När jag känner efter så sitter botten snett åt sidan. Inte lite grann då utan jag kan inte känna botten alls utan att pilla vid sidan om. Hmm.... Låter skumt men ni förstår kanske hur jag menar. Lite överdrivet känns det som den sitter på tvären. Vad gör jag för fel när det blir såhär?

Och snälla, gör inte denna tråd till en diskussion om p-datorer.

• Svar på tråden menskopp problem
  • physalis

Jag puffar för jag är också nyfiken då jag också köpt en, men ej hunnit använda ännu. :)

• pickolina

Kan tyvärr inte bidra, har aldrig upplevt fenomenet.. Hoppas någon annan kan ge dig ett bra svar.

• bruttan85

kanske för liten nu? Du kanske har "växt" lite?

• morgondagg

Hmmm... Just det svaret jag inte ville ha. Förut dansade jag jämt. Minst tio timmar i veckan. Nu dansar jag, eh, inget. Alls. Så musklerna har väl blivit lite slappare kan jag tro. (hjälp!) Men jag är bara 23 år så jag kan inte tänka mig att jag blivit så mycket större.

Kan det vara så att jag håller den fel när jag sätter in den? Det är just den hopvikta delen som sätter sig längre ner. Dessutom kan jag inte alls få tag i den för att vrida den. Kan alla det?

• bruttan85

Hmm, det låter skumt... har du läst på sidan? De har en hjälpsida för de som har koppen. Annars om du har problem med musklerna så kan du ju bara knipa å släppa 100 ggr om dagen för att träna upp dem igen :) Men om du är 23 borde det inte vara det som är problemet... men testa...

ps. varför p-dator.. VA?? :D

• Netta79

jag vet inte om det här kan hjälpa dig, men när jag sätter in den så lämnar jag den ganska långt ut, så att jag kan ta tag i den och snurra på den så att den vecklar ut sig. men sen när jag haft den inne ett tag så har den liksom letat sig till sin plats, lite längre in. den tar sig dit liksom automatiskt. läcker koppen för dig så när den hamnat på snedden? för om den inte gör det så är det väl inget större problem, eller?

• silverdrake

jag hade massa problem med min kopp tills jag kom på att efter jag satt in den -dra lite i den, och knip samtidigt med slidmusklerna, och du känner att du kan hålla emot den så sitter den nog rätt...sen blir det rätt bra träning för slidmusklerna också...:D

• morgondagg

Jag har testat att sätta den lite längre ut nu. Verkar funka bättre. Den lägger sig fortfarande lite snett men det gör nog inget när det är så lite. Förut när den satt så väldigt konstigt var det lätt att den började läcka. Blev nästan som om det inte blev riktigt vakum emellan.

Dra i den har jag jättesvårt att göra. Får knappt tag i den. Men jag ska testa igen.

P-dator var bara för att menskoppstrådarna ofta urartar i tips om just detta. Lite tröttsamt när man vill ha info om menskoppar.

• pickolina

Jag gör som silverdrake.. Jag spänner musklerna och drar i koppen. Fast jag sätter den ganska långt in, för annars vecklar den inte ut sig alls... Svår att få ut men det är smällar man får ta. Hoppas du får snits på det/kommer på vad som är problemet. Skriv och fråga dem på menskopp.se som någon föreslog...

• polinesso

Jag har precis skaffat en divacup str 1, och den är inga problem att få in - lite knivigare att få ut. Det står att man ska "trycka ut luften" i botten för att få vaakumet att släppa, men rinner det inte ut en massa mens då?

Sen undrar jag hur man vet att den är utvecklad? för det får ju inte plats några fingrar därnere när man är full av menskopp? ;) Det enda jag når att känna, är att sidorna på koppen "böljar" sig, men det måste väl vara naturligt eftersom underlivet liksom inte är vidöppet i naturligt tillstånd?

• morgondagg

Är sidorna ute så måste den ju vara utvecklad. Eftersom man viker den när man sätter in den. Har jag alltid antagit iaf.

• polinesso

men sidorna är ju inte raka. de "böljar" sig, liksom...

• pickolina

polinesso - Sidorna blir inre raka för mig heller, som du säger är man ju inte "vidöppen" på det sättet. Men man känner om det INTE vecklat ut sig så du behöver nog inte oroa dig alls. Så länge du inte har läckage så är allt OK. Gällande uttagning, nej om man gör det rätt så läcker inget ut. Man liksom viker/trycker ihop den igen, så att vakuumet släpper och den blir lättare att få ut.. Sedan vinklar man den så att det inte läcker ut något... Om den är överfull kan det säkert bli ett visst läckage men inte annars.

• polinesso

tack för hjälp! Jag har inte provat den "med mens" än, så jag vet ju inte om den funkar på mig är - det enda jag vet är att jag kan få in den och att det känns ok.

• pickolina

Det går nog bra ska du se. Jag var oxå lite osäker gällande det här om den verkligen hade vecklat ut sig helt eller ej från början, för helt rund/utspänd blir den aldrig för mig heller. "Jag" tar ju emot.. *s*

Svar på tråden menskopp problem