omega3
omega3 kapslar ska ju vara så bra för hjärta o kärl mm. Vilka ska man köpa? Duger de billigare som finns i matvaruaffärer eller innehåller de mindre? Köpte vitaplex som jag hittade, fanns både för barn och vuxna.
omega3 kapslar ska ju vara så bra för hjärta o kärl mm. Vilka ska man köpa? Duger de billigare som finns i matvaruaffärer eller innehåller de mindre? Köpte vitaplex som jag hittade, fanns både för barn och vuxna.
hittade några artiklar på internet nu när jag letade. En läkare menade att de flesta människor inte behöver ta kapslar, man får i sig om man äter fisk någon gång i veckan och i vegatabiliskt fett t.ex margarin. För de flesta är det onödigt att ta kapslar, det är mycket en grej för de som säljer kapslarna bara. En del sorter ska man ta flera kapslar om dagen och i vissa fall så överskrids den rekomenderade dagliga dosen då. Man blir mer förvirrad ju mer man läser har jag märkt.
ingen läkare har sagt något åt mej, bara läste på internet. jag menade att många preparat tror jag man ska ta med en nypa salt för de vill ju sälja grejerna. Min kompis är apotekare och hon äter omega3 kapslar 2 dagar i veckan o säger att det räcker. ganska svårt att veta vad som är giftigt o vad som inte är det. Läste om linfröolja nånstans...kan det vara något...istället för giftiga laxar. Margarin är väl inte nyttigt, men i min utbildning fick vi lära oss att animaliska fetter, de som är hårda, från djurriket inte är bra för hjärta o kärl för de är mättade fetter. Måtta med allt tror jag på.
tänkte länka den där texten jag hade läst men nu hittar jag den inte. De räknade upp vad man kunde äta som inehåller omega3 och margarin var bara en grej jag kom ihåg bland en massa saker nästan alla äter. Mycket är giftigt i vår värld. Vad ska man äta egentligen? i texten menade de att om man äter allsidigt så behöver man ej tillskott av omega3 t.ex att man äter fisk någon gång i veckan. Blodet koagulerar sämre och det kan ju vara bra om man har risk för proppar,men tänk om man får hjärnblödning o det tar längre tid innan det slutar blöda? Det är min egen fundering, de nämnde bara att man kan inte säga att alla borde äta omega3 utan man måste se i enskilda fall o överväga risker med fördelar. jag vet inte och jag har börjat äta kapslar, men känner mej osäker...försöker ej kritisera, vill bara bolla tankar.