• getingen

omega3

omega3 kapslar ska ju vara så bra för hjärta o kärl mm. Vilka ska man köpa? Duger de billigare som finns i matvaruaffärer eller innehåller de mindre? Köpte vitaplex som jag hittade, fanns både för barn och vuxna.

• Svar på tråden omega3
  • getingen

hittade några artiklar på internet nu när jag letade. En läkare menade att de flesta människor inte behöver ta kapslar, man får i sig om man äter fisk någon gång i veckan och i vegatabiliskt fett t.ex margarin. För de flesta är det onödigt att ta kapslar, det är mycket en grej för de som säljer kapslarna bara. En del sorter ska man ta flera kapslar om dagen och i vissa fall så överskrids den rekomenderade dagliga dosen då. Man blir mer förvirrad ju mer man läser har jag märkt.

• pickolina

Omega-3 i kapselform är toppen för sådana som mig, som inte får i sig tillräckligt med nyttigt fett genom maten. Jag äter inte fisk, inte avocado osv osv... Så jag tvärtom måste äta kapslar för att få i mig tillräckligt med nyttigt fett. Vilket jag tex märkte på vikten när jag började med dem...

Jag testade Friggs förut men blev dålig i magen av dem. Jag blev rekommenderad Picasol Forte av en tjej som haft liknande problem när hon ätit flera olika märken men ej av just dessa. Fast det jag gillar mest med dem är att jag bara behöver ta en kapsel om dagen. Många tycker att PF är dyra men med tanke på hur mycket varje kapsel innehåller så blir dem inte alls särskilt dyra i jämförelse. Hur som, jag tycker att det är viktigt att slippa svälja en hel drös med kapslar så för mig är det värt det oavsett... :)

PF finns både på apotek och i hälsokosten, om du skulle undra... :)

• M.G

Getingen - Sa läkaren att du skulle äta margarin? Det är verkligen inget bra fett!! Skrämmande att de inte vet bättre!

Här kan man läsa om margariner: www.utbildningscenter.se/dokument/nyhetsbrev2.pdf

Jag tror de flesta av oss inte får i sig tillräckligt med Omega3.
    Jag köper alltid vitaminer som har GMP standard eller hos tex. Homeopaten. Köper aldrig billigare hälsokost. Jag vet tex. att en del Omega 3 kaplsar kan vara från laxar som simmat i orent vatten och då är det ju inte så bra att äta kapslarna heller.

• pickolina

M.G
    Mmm, det där pratade de om på Oprah förut... De "lurar" konsumenterna. Även om fettet i sig är nyttigt, så fort det står "härdat" eller "delvis härdat" så är detta nyttiga fett inte längre nyttigt...

• getingen

ingen läkare har sagt något åt mej, bara läste på internet. jag menade att många preparat tror jag man ska ta med en nypa salt för de vill ju sälja grejerna. Min kompis är apotekare och hon äter omega3 kapslar 2 dagar i veckan o säger att det räcker. ganska svårt att veta vad som är giftigt o vad som inte är det. Läste om linfröolja nånstans...kan det vara något...istället för giftiga laxar. Margarin är väl inte nyttigt, men i min utbildning fick vi lära oss att animaliska fetter, de som är hårda, från djurriket inte är bra för hjärta o kärl för de är mättade fetter. Måtta med allt tror jag på.

• getingen

tänkte länka den där texten jag hade läst men nu hittar jag den inte. De räknade upp vad man kunde äta som inehåller omega3 och margarin var bara en grej jag kom ihåg bland en massa saker nästan alla äter. Mycket är giftigt i vår värld. Vad ska man äta egentligen? i texten menade de att om man äter allsidigt så behöver man ej tillskott av omega3 t.ex att man äter fisk någon gång i veckan. Blodet koagulerar sämre och det kan ju vara bra om man har risk för proppar,men tänk om man får hjärnblödning o det tar längre tid innan det slutar blöda? Det är min egen fundering, de nämnde bara att man kan inte säga att alla borde äta omega3 utan man måste se i enskilda fall o överväga risker med fördelar. jag vet inte och jag har börjat äta kapslar, men känner mej osäker...försöker ej kritisera, vill bara bolla tankar.

• pickolina

Ja jag vet inte, men jag skulle inte vara orolig för gifter osv om jag köpte ett "bättre" märke av omega-3 kapslar.

Jag köpte linfrökapslar förut men de var dyra och smakade apa...

Nu äter jag "Picasol Forte" och jag är jätte nöjd med dem...

Kapslarna (oavsett märke) är uträknade efter dagsbehovet, så jag tror personligen inte att det räcker att bara äta dem vissa dagar i veckan...

• pickolina

Nej om man äter fisk varje vecka osv så är det inget man har något jätte behov av... Tillskotten är väl mer för sådana som mig, som inte äter fisk, inte avocado, sällan nötter, inte anv olja i eller till maten osv osv... Jag får inte i mig tillräckligt med nyttiga fetter av min kost helt enkelt... ALLA behöver ju naturligtvis inte tillskott på omega-3. Men så är det gällande alla tillskott på vitaminer och mineraler osv... Vi i västvärlden överkonsumerar dessa.

• pickolina

Jag kan säga så här.. Jag har ätit ganska uselt hela mitt liv, ensidigt och onyttigt... De har testat mina värden ett antal ggr och jag har inga brister... Så varför alla människor springer runt och öser i sig en massa tillskott kan jag undra över... ;) :D

• Flummig

Jag märker en enorm skillnad när jag äter Omega3, jag blir lugnare och mycket mer koncentrerad på lektionerna. Pluggar mycket mer än jag gjorde innan! Jag rekommenderar kapslarna till ALLA! Jag har ätit många olika sorter men alltid gått tillbaka till Eskimo 3, som fungerat allra bäst för mig. De är lite dyra och behöver köpas ofta- men det är det värt!

• Bröllopstokiig

Pickolina - Jag tror att vi får i oss alldelens för lite av näring från maten idag så jag tror att de allra flesta är i behov av extra tillskott. Pga utarmade jordar osv. innehåller inte maten den näring den borde och gjorde förr.
    Min man hade varit förkyld väldigt i många år och var till läkaren för att ta prover och se vad som var fel men proverna dom tog visade att inget var fel. Tillslut gick han till en Homeopat och där fick han veta att alla hans värden var på noll! Hans kropp tog inte upp några vitaminer eller mineraler. han var verkligen i dåligt skick. Nu efter ett år är det hur stor skillnad som helst och han har definitivt börjat tro på den Alternativa hälsovården (då menar jag naturligtvis inte allt :). Skolhälsovården har ett annat sätt att se om man har brister. Jag litar inte mycket på skolhälsovårdens provtagning tyvärr.

pickolina - Självklart är inte nyttiga fetter nyttiga om de är härdade eller delvis härdat. Då blir det ju något helt annat. Då är det ju inte ett rent fett.

Eftersom skolhälsovården och den alternativa hälsovården har väldigt olika syn på det här med kost och näring, blir det lite konstigt när man får olika råd.

• pickolina

M.G
    Vad hemst! Vet du, jag har faktiskt funderat på det där.. När man kollar på den engelska tv-programmet "du är vad du äter" så har ALLA olika brister, som dyker upp efter labbtest. Men den svenska sjukvården verkar nästan aldrig hitta några brister hos folk.. Så mycket bättre tror inte jag att vi äter. Då är frågan, har svenska sjukvården för låga krav, det engelska programmet för höga krav eller något mitt i mellan? Hur ska man veta liksom?

Jag funderar faktiskt på att testa ett tillskott som inte är i tablettform, eftersom kapslar tas upp bättre... Så får man se...

Tack för ditt svar! :)

Det här med härdat och delvis härdat tycker jag är knepigt.. Eller näää, jag vet ju att det är så..men alla vet det säkert inte och så skriver dom div nyttiga fetter och så går folk på det.. :( Trist!

• M.G

Pickolina - Ja visst är det!
    Jag känner själv också vilken skillnad det är sedan jagbörjad med kosttillskott för 7 år sedan. Även om jag kan vara trött blir känner jag mig ändå mycket starkare om du förstår...inte lika 'död'.
    Jag har även märkt så mycket annat som jag aldrig tänkt på att det kunde bero på vitaminer. 70-80% av våra sjukdomar och krämpor beror på det vi stoppar i oss så...
    Nä då svenska sjukvården hittar något fel på oss så är det redan så illa.

Ja, det är definitivt inte lätt att veta när det blir överdrift. Jag har läst mycket böcker av näringsforskare så det är lättare att bilda sig en egen uppfattning. Det står alltid olika saker i tidningarna så ska man tro på allt som står där blir man knasig. Ena stunden är något jätte bra och nästa inte alls.
    I början när jag började bli intresserad av kost och näring höll jag på bli tokig, men nu känner jag nog att jag hittat en relativt bra balans. Jag skulle vilja äta bättre men har inte tillräckligt med ork för det just nu men jag har kunskaperna så jag kan välja bort det jag tror är sämst i alla fall, eller åtminstone äta sån´t så lite som möjligt.

Det du säger om fett är helt rätt, många blir nog lurade. Ta bara Becel som läkarna säger är så bra mot hjärt och kärl sjukdomar! Man blir mörkrädd!

Ha det bra!

• Medeltidsbrud

Det är för att man måste tjata på läkare i 3 år för att dom ska ta dom rätta testerna.
    Dom flesta i läkar kåren erkänner bara järnbrist som ett fel inte de andra.
    Har brist sjukdomar gåendes ärftlig i min familj så jag vet.

Svar på tråden omega3