nu blir det en kopparspiral
Första gången jag satte in kopparspiral (efter första barnet) funkade den bra. Jag hade något mer mens än innan, men det störde inte.
Efter andra barnet satte jag in kopparspiral igen, fick störtblödningar och var tvungen att äta cyklo-f för att bli av med dem.
Varje mens var upp till 14 dagar, med mycket mens under kanske 4-5 dagar. Åt cyklo-f då. Jag hade pms under 3 veckor av 4, alltså kände mig normal en vecka i månaden, i övrigt blev jag hur trött och grinig som helst. Tillslut var jag tvungen att ta ut den.
Jag satte då in en hormonspiral (och jag tål INTE minipiller med samma hormon, provade två tabletter efter första barnet, innan jag insåg att jag var tvungen att lägga av), och i början hade jag lite pms runt "mensen". Nu är mitt humör mycket mer stabilt (jag känner mig normal mest hela tiden ), och jag har bara mensliknande flytningar i 5-7 dagar.
Så att kopparspiral innebär att man utsätter sig för mindre hormoner är nog en sanning med modifikation, min kropp producerade tokigt mycket hormoner under kopparspiralsperioden, och för mig funkar det bättre att tillföra låga doser lokalt, fast artificiellt.