• Ahlgren

    nu blir det en kopparspiral

    Skrev tidigare ett inlägg om preventiv medel..var hos barnmorskan idag och det bästa alternativet för mig är kopparspiral. Så jag tänkte höra vad ni har för erfarenheter av den??

    Kram/pernilla

  • Svar på tråden nu blir det en kopparspiral
  • Minoo

    Vill också veta. Är det så att man kan få småblödningar de första månaderna? Huhh.. isåf.

  • itzy

    Jag har en, är bara 18 år och aldrig fött barn men jag tål inte hormoner, har testat många piller och mår dåligt av allt.

    Det gjorde riktigt ont att sätta in den, men det var över på några sekunder. Sedan kände jag mig öm och blödde lite i någon dag, men det är ju väldigt individuellt. En del kan känna av ett par vackor, andra inte alls.

    Innan spiralen hade jag pyttelite mens ungefär 3-4 dagar i månaden, nu är det 5-7 dagar, varav 1 med MYCKET blod, vi snackar byta tampong en gång i timmen. Mensvärken blev också värre.
    Men som sagt, hur det blev för mig behöver det ju inte bli för dig! Jag tycker iallafall helt klart det är värt den extra mensen och värken, sååå skönt att slippa hormonerna!

  • itzy

    Man kan få småblödningar i början, men jag fick inga.

    Mensen och mensvärken är ju det som ökar för de allra flesta, därför rekommenderas den ju INTE för dem som redan blöder mycket. Det sköna är ju att den inte påverkar något annat i kroppen:)

  • Minoo

    Har ju iofs inte så himlans mycket mens, men njaa jag drar nog på det lite till...

  • itzy

    Värt att prova, det är ju helt gratis att sätta in också;)

  • Minoo

    Känns det inte skumt med främmande föremål i kroppen?

  • Ahlgren

    tack för svaren!
    Jag är likadan, blöder pyttelite, dom senaste ggr har jag bara behövt använda trosskydd. Men jag hoppas att det kommer gå bra, har inte så många andra alternativ.
    Men har era karlar känt spiralen under sex??

  • itzy

    Det känns ju inte.

    Har faktiskt funderat på det där, och jag tycker det är mer skumt att trycka i sig hormoner på olika sätt som ger alla möjliga konstiga biverkningar. Av alla jag testat har jag haft migrän, halsbränna, mens JÄMT, gråtattacker, depperession och världens j*vligaste humör.

    Så nej, jag tycker det är bättre att ha ett föremål som inte märks och bara påverkar kroppen lokalt.

  • itzy

    Nix, han har ALDRIG kännt trådarna.

  • Ahlgren

    puh, vilken tur:D
    hade p-ring sist (tills igår) och min man kände den hela tiden. Han tyckte det var obehagligt, jag med fick jätte ont.
    Men det var skönt att höra att han inte känner dom. Har du nått tips vis insättningen? alltså som kan göra det mindre ont??

  • Snart_FruL

    Jag har haft min spiral i snart 3 år och trivs jättebra med den. Jag får inte äta hormoner, så för mig var detta det enda vettiga alternativet.

    Min sambo har aldrig känt trådarna. Sexlivet har blivit bättre, eftersom min sexlust var mindre när vi var tvungna att använda kondom, för jag får sån klåda av den.

    Min mens är ungefär som tidigare (har alltid haft ganska kraftiga blödningar) den har dock blivit 1 dag längre.

    Tyckte det gick jättesmidigt att sätta in den, trots att jag inte har barn sen tidigare. Men det kan ju ha och göra med att jag trivs så bra med just den barnmorskan och att det fick mig att slappna av. Däremot fick jag nåt som liknade mensvärk efteråt och den varade i ca 14 dagar. Sen dess har jag dock aldrig känt av den, tänker inte ens på den.

  • Ahlgren

    Snart_FruL:

    tack för ditt inlägg, känner mig verkligen helt lugn nu. Skönt med så mkt positiv respons. Är inte den som är nervös för saker o ting, men jag har faktiskt kännt mig lite spänd tidigare angående spiral. Men nu är jag lugn...tack:D

  • itzy

    Spirelen sitter ju inuti livmodern vilket gör det lite knepigt att sätta in, men men rekommenderas att ha 2 ipren/ibumetin (ej alvedon!) några timmar innan.
    Det går fort, var lugn! :)

  • Ahlgren

    Tack itzy :)
    Det ska jag göra, ska ringa imorrn o se om jag kan få en tid nu i veckan

  • to&jo

    jag hade spiral i 5 år, satte in den pga av samma problem som många andra, dvs att p-piller gör en helt knäpp å ledsen och ville inte stoppa i mig hormoner mer. min dåvarande pojkvän kände dock av den så att jag fick klippa av trådarna två gånger innan han var nöjd! detta medförde nu när jag skulle ta ut den efter den rekommenderade 5årsperioden den sitter inne att de inte fick ut den! så det blev ultraljud för att försäkra sig om att den fanns kvar, vilket den gjorde,och till slut efter mycket petande och letande togs den ut. det krävdes två läkare för att hitta den inklusive en läkarkandidat så jag kändemig lite uttittad... Det tråkiga var att de även upptäckte en cysta på en av äggstockarna som jag nu ska opereras för. lite läskigt men bra att den tas ut innan den gör ont och att det inte är malignt i den. Jag tyckte spiral var toppen även fast mensen blev mycket längre och rikligare. jag fick även blödning vid ägglossning som jag inte hade haft innan och inte nu heller när jag har tagit ut den. men jag kan klart rekommendera det trots detta. nu kör vi med kondom men det är rätt trist i längden.

  • itzy

    nu skräms du, cystan hade väl knappast med spiralen att göra?!

  • to&jo

    nej hade inget med spiralen att göra. det var inte min mening att skrämmas!

  • malvis

    Har kopparspiral. Blöder dock mycket under mensen men mår för övrigt bra av den. maken har känt av trådarna så de har knipsats av.

  • tattar-Emma

    Jag har också bara bra erfarenheter. Lite skumma blödningar/flytningar första veckorna men det har gått över, lite mer blod men det kan jag leva med, lite mer mensvärk först men det har också gått över (och kunde drogas bort med ipren så länge det varade).

  • emsipemsi

    Första gången jag satte in kopparspiral (efter första barnet) funkade den bra. Jag hade något mer mens än innan, men det störde inte.

    Efter andra barnet satte jag in kopparspiral igen, fick störtblödningar och var tvungen att äta cyklo-f för att bli av med dem.

    Varje mens var upp till 14 dagar, med mycket mens under kanske 4-5 dagar. Åt cyklo-f då. Jag hade pms under 3 veckor av 4, alltså kände mig normal en vecka i månaden, i övrigt blev jag hur trött och grinig som helst. Tillslut var jag tvungen att ta ut den.

    Jag satte då in en hormonspiral (och jag tål INTE minipiller med samma hormon, provade två tabletter efter första barnet, innan jag insåg att jag var tvungen att lägga av), och i början hade jag lite pms runt "mensen". Nu är mitt humör mycket mer stabilt (jag känner mig normal mest hela tiden ), och jag har bara mensliknande flytningar i 5-7 dagar.

    Så att kopparspiral innebär att man utsätter sig för mindre hormoner är nog en sanning med modifikation, min kropp producerade tokigt mycket hormoner under kopparspiralsperioden, och för mig funkar det bättre att tillföra låga doser lokalt, fast artificiellt.

Svar på tråden nu blir det en kopparspiral