• glory

p-piller - finnar?

Jag ska göra en bröstoperation och i samband med det har jag bestämt mig för att sluta med mina p-piller (yasmine). Jag har mått dåligt och tror dom kan ha med det att göra...

men nu är jag skiträdd för jag hade inte så bra hy innan jag började med p-piller och antar därför att risken för att finnarna ska attackera igen är stor.

Skulle vilja höra era erfarenheter från att ha slutat med p-piller, vad händer med hyn och vad gjorde ni åt det??

jag har riktig ångest just nu...

• Svar på tråden p-piller - finnar?
  • Carma

Jag tycker att du gjorde ett bra beslut. Jag slutade med Yasmin för någon månad sedan då jag vill inte leva med ett högre cancerrisk i onödan.

Jag fick några finnar i samband med mensen men sköter man rätt så går det över. Kan tillägga att jag började med p-piller eftersom jag hade problem med finnar.

Kramis

• tattar-Emma

Jag började pga mensvärk, åt i några år, när jag slutade kom det inte tillbaka.

Vad är det värsta som kan hända? Du får några finnar och börjar med pillren igen?

• vioola

Jag åt ppiller i 10 år och hade inte särskilt många finnar. Nån här å där men vem har inte det liksom. Nu har jag fått flera å på ryggen tom, fy alltså. Jag fick blodproppar så ja kommer inte kunna äta ppiller någonsin mer men får hoppas finnarna försvinner ändå...

• vioola

Glömde skriva att jag slutade med ppiller för ca 3 månader sen.

• jocelyn

Cancerrisken för bröstcancer är något högre, samtidigt ger p-piller skydd mot vissa andra cancertyper, så om man inte har anlag för bröstcancer så finns ingen anledning till panik.

• Carma

Visst ska man överväga föredelar och nackdelar med p-piller och sedan får man avgöra hur vill man ha det själv.

Intressant artikel: ungtval.lunarstorm.se/main.aspx
    P-piller och cancer ur www.fass.se

Bröstcancer diagnostiseras något oftare hos kvinnor som använder p-piller än hos kvinnor i samma ålder som inte tar p-piller.
    Efter att ha slutat använda p-piller minskar risken successivt, och efter tio år har skillnaderna mellan användare och icke-användare upphört.

I sällsynta fall har levertumörer uppträtt hos p-pilleranvändare. Ibland har dessa tumörer lett till livshotande inre blödning. Får du en plötslig, svår buksmärta, ska du omedelbart ta kontakt med läkare/barnmorska.

Livmoderhalscancer har rapporterats något oftare hos kvinnor som har tagit p-piller under lång tid. Detta behöver inte bero på p-pillret utan kan ha att göra med andra faktorer.

• Carma

Artikeln var publicerad på Aftonbladet. Det finns många studier både för & emot p-piller men det var bara ett exempel.

Glory, önskar dig lycka till hur du än väljer & hoppas att det löser sig med hyn. Är du rädd att få dålig hy igen, kan du agera preventivt, dvs sköta hyn på ett rätt sätt, så du undviker de problem som du hade innan.

• Pumpkin

Jag slutade med p-piller förra våren och tyvärr måste jag säga att min hy blivit ganska finnig, eller i alla fall "bucklig", till och från sen dess

Men ändå rekommenderar jag starkt att sluta, jag mår så mycket bättre utan!

• jocelyn

Livmoderhalscancer beror ju på ofta på HPV-virus vilket sprids via sexuell kontakt. Man kan inte säga om ökad användning av p-piller även medför att man utsätter sig för fler risker att få HPV, men troligen kan det finnas ett samband; detta beror alltså inte på pillret utan på livsstilen.

• Elisabet hjärta Christian

jag mår 1000 ggr bätre nu än innan jag slutade för 1½¨år sedan. den enda nackdelen är detn tråkiga hyn, men allt jag har fått tillbaka väger upp 1000 ggr mer. mycket starkar sexlust, bättre humör etc.

• glory

jo, jag ska ju iaf göra ett uppehåll nu och se vad som händer. Men jag fruktar det värsta och då kommer jag nog inte kunna låta bli att gå tillbaka igen...tyvärr.
    det är så psykiskt det dät med hyn...är den dålig tycker iaf jag att det är jobbigt att visa mig ute. Men samtidigt mår jag ju psykiskt dåligt nu kanske just pga av p-pillerna, jag är ju så sjukt irriterad hela tiden och deppig och det är ju inte så heller att min hy är skinande ren och vacker nu heller...men jag är rädd att den därför kommer kollapsa totalt när jag slutar.

• Pumpkin

glory
    Tänk på att det faktiskt finns medel och medicin mot finnar, så enda utvägen är inte p-piller

Svar på tråden p-piller - finnar?