Vad är skillnaden?
Yasminelle har en lägre östrogendos, that´s it... Men har de kommit ut på marknaden nu då???
Yasminelle har en lägre östrogendos, that´s it... Men har de kommit ut på marknaden nu då???
Coolt, det har dem.... För bara någon vecka sedan så stod det på FASS att dem inte tillhandahöll Yasminelle, men det gör det inte längre.... Där ser man....
Att det är mindre östrogen.. ;) Sorry, kunde inte hjälpa det.. *fniss* Det påverkar kroppen lite annorlunda när du har en annan östrogendos och det kan vara både positivt och negativt, helt beroende på din grundbalans... Men en lägre dos påverkar dig mindre, oavsett vilken substans man pratar om.
Men om du skulle vilja testa att byta så måste du nog ha ett nytt recept oxå, jag tvivlar på att dem är "utbytbara"...
Okej, du skrev bara att du skulle skaffa ny kartong så jag tänkte att du hade ett recept som du skulle hämta ut på bara... Ja men dåså... Yasminelle innehåller annars exakt samma typ av hormoner som Yasmin och räknas därför som Yasmins "lillasyster"...
Fast det är bara att be om flera förpackningar när man hämtar ut... Så gjorde jag sist när de bara hade 3mån förp. inne av Yasmin på det apotek jag hämtade ut... Var inga som helst problem att göra så... :)
jocelyn, vad bra att du såg detta.. Jag tänkte genast på dig när jag såg att de släppts... :)
Det kan ju påverka humöret lite annorlunda. Om det är något positivt eller negativt är ju individuellt.. Du kan ju be om att få prova i 3mån och se.. Det borde gå utan större omställning då det är exakt samma typ av hormon i yasmin och yasminelle.
Alltså, skillnaden på östrogenmängd kan göra skillnad på humör osv osv.... Det beror ju på vad du har för östrogennivå själv, i grunden. Om du har lite östrogen normalt kanske du mår bättre av ett som innehåller mer östrogen och om du har lite mer östrogen normalt så kanske du mår bättre av ett som innehåller lite mindre....
Eftersom jag gjort hormontester så vet jag att jag behöver ett östrogendominerat p-piller med antiandrogen effekt.. Tex.
Men hormonprover görs ju inte på "normala" kvinnor så därför vet man ju inte riktigt utan måste exprimentera sig fram.
Då Yasmin och Yasminelle båda innehåller exakt samma typ av både östrogen och gestagen så blir det inte direkt att exprimentera, som om man skulle byta sort.. Därför kan det ju tänkas vara värt att testa, om man nu är nyfiken. Känner man sig glad och nöjd som det är, sa men dåså... ;) :) Då är det ju inget att bry sig om.
www.femalelife.se/scripts/products/combined_pills/good_for_skin/content.php
Läste detta.. Där står det bla så här: "Yasmin har en svagt antimeneralkortikoid verkan vilket kan medföra att viktökning pga vätskeansamling (östrogen effekt) motverkas."
Då kanske man kan spekulera kring att Yasminelle är ännu bättre i det syftet, då det har en lägre östrogendos... Men som sagt, det är bara spekuleringar från min sida.. :)
Viktökning kan man råka ut för när det gäller båda.. Som sagt, det är i princip samma piller.. Men men.. Man kan ju spekulera i alla evighet.. Hihi.. :)
Men jag kan ju bara inte begripa varför dem två inte är rabatterade?! :(