Inlägg från: anne på grönkulla |Visa alla inlägg
  • anne på grönkulla

Fråga om det! fråga varför det tar sån tid och om det finns något ni kan göra för att underlätta beslutet. Fråga varför det dröjer - berätta hur länge det dröjt! Om du inte får bra svar, be att få namnet på chefen till den person du pratar med.

Men, var rak och tydlig och trevlig - att skälla hjälper som sagt inte - de blir inte mer benägna att hjälpa dig då.

• anne på grönkulla

Är man gift så är det mycket lättare att få uppehållstillstånd numer - om jag minns rätt så behöver/får det då knappt utredas utan man får mer eller mindre automatiskt.

• anne på grönkulla

Migrationsverket kan nog inte ändra sitt eget beslut bara sådär utan nu när ni överklagar beslutet så tas det hand om i en av de nya migrationsdomstolarna - länsrätten i Stockholm är en sån.

Rosarosen får rätta mig om jag har fel, men visst är det nya regelverket att om man är gift eller sambo sen innan så utreds inte relationens seriositet på samma sätt som förut utan man har mer eller mindre rätt till uppehållstillstånd? Det skulle ju tala för att ni gifter er, antar jag - men jag vet förstås inte vad som händer med ärenden som redan påbörjats och som ert, avslagits och överklagats.

• anne på grönkulla

Förmodligen är det så att de inte kan/får ompröva det själva, utan nu är det överklagat och migrationsdomstolen får ta ställning till underlaget.

• anne på grönkulla

Av det där organigrammet såg det ut som att migrationsverket skulle ompröva först, men eftersom du fått brev om att ärendet gått till länsrätten så är det ju nu redan i Migrationsdomstolen.

Det andra är målen för handläggningstiderna i snitt (nja, i median) men det betyder inte att det faktiskt tar så lång tid.

• anne på grönkulla

Ja, det där är två beslut och processföraren är den som kommer representera Migrationsverket i domstolen, om jag fattar det hela rätt. Men jag blir också förvirrad av vilken ärendekategori det är, men verkställighet bör det INTE kunna vara.

• anne på grönkulla

Men oavsett hur reglerna ser ut så känner sig alltid några felbehandlade kan man nog lugnt konstatera. Och i princip inga länder har valt att vara helt utan regler för vilka som får resa in i och bo i landet.

• anne på grönkulla

sen vet jag inte hur information om hur förhållandet utvecklas efter det att man ansökt kan hanteras i processen. ibland är ju byråkratin väldigt fyrkantig och kan inte hantera förändring.

• anne på grönkulla

Nej, det är verkligen inte lätt att vara "individ mot systemet" - det menade jag inte heller. Men det är inte alltid lätt heller att vara "individ i systemet".

Jag undrar som rosarosen, har ni ett ombud som hjälper er tala för er sak i processen? Annars tycker jag det vore ide att skaffa det.

• anne på grönkulla

Han måste skriva ett undertecknat papper på vem som ska representerar honom i länsrätten/migrationsdomstolen som sen ska med i handlingarna. Processföraren representerar migrationsverket, men någon måste representera honom, den sökande, också.

• anne på grönkulla

Bra fråga - länsrätten borde ju veta själva vad som krävs, tycker man. Men bättre ha vittnen i onödan kanske än att riskera behöva skriva om den?

• anne på grönkulla

Nu är det din/er sak att argumentera för varför migrationsdomstolen ska ändra sitt beslut - migrationsverkets utlåtande är nu "bara" en partsinlaga och inte ensam avgörande.

Och när det gäller att din blivande skulle komma hit och ni gifta er - visst, förmodligen är det så att ni som gifta omedelbart skulle få uppehållstillstånd för honom. MEN, jag tror att det är mycket svårt (i princip omöjligt) för någon som har ett öppet och överklagat uppehålsstillståndärende på anknytning att få visum för besök. Avhoppsrisken bedöms nog som enorm. Så isåfall får ni gifta er utanför Sverige(/Schengen.

Svar på tråden Usch för Migrationsverket!!