• LaNovia

Usch för Migrationsverket!!

Jag blir så arg på dom!! Det har gått 13 månader sedan min fästman ansökte uppehållstillstånd o dom svarar inte... hur kan det ta så långt tid??
    Min bästa kompis gick igenom exakt samma sak som oss, de var förlovade och de lämnade in ansökan 3 veckor INNAN oss o han fick uppehållstillstånd för 7 MÅNADER sen!! Jag tycker det är så himla orättvis, usch!!

Ursäkta att jag är gnällig..ville bara skriva av mig lite... är så ledsen!

• Svar på tråden Usch för Migrationsverket!!
  • kentfantast

Har en klient som fick vänta i typ 2 år. Sorgligt...

• mani07

Har ni inte fått svar alls? Ring till dem och fråga vad som händer i ert ärende. Jag har varit med om att ärenden har blivit "bortglömda"...

• hemligt2007

Tyvärr så kan det dröja fler år till innan du/ ni får svar... visssa kan får vänta i flera år på ett svar. Men hoppas att ni får svar ändå snart!

• Eurolady

Om du bor i Stockholm, kan det ta upp till två år, inget ovanligt, tyvärr. Din kompis kanske bor någon annan stans, eller så bodde båda utomlands, då går det ofta mycket snabbare.

JObbade med dessa ärenden för ett par år sedan. Jag var inkallad extra bara för att jobba bort köerna dem hade då. Typ alla fall jag hade, hade legat minst 1,5 år! HÅller med om att det är för j...igt, men tyvärr ser det ut så. Är inte så mycket handläggarnas fel, som regeringen som inte tillsatt tillräckliga resurser.

Så ring och hör, det kan underlätta, men var snäll.

• Lady o Lufsen

Det är ju en hel del saker som måste kollas upp innan man ger ut ett tillstånd och den tiden beror ju inte bara på migrationsverket utan även på landet i fråga...Det landet kanske dröjer med uppgifter eller dröjer med att höra av sig.

Förstår att det känns jobbigt att vänta men å andra sidan sett så vill vi ju inte dela ut tillstånd till ex. en brottsling eller dyligt ( och nu menar jag ju inte att din blivande skulle vara det, utan bara att det är många uppgifter som Sverige behöver ha...)- så den som väntar på något gott väntar aldrig för länge!

• LaNovia

Jag har ju haft kontakt med dom, och ärendet ligger hos beslutsfattaren.Men det har den gjort länge.. Vi har båda blivit intervjuade..jag var på intervju i april och det skulle ta "några veckor" innan jag fick svar..men det har ju gått 10 månader sen dom sa Några veckor!!
    Och min kompis bor i samma stad som mig, och hennes nuvarande man kommer från samma land som vi...

Jag börjar tro att de inte tar oss som seriösa för att jag är ung..men vi har vart tillsammans i mer än 3 år o jag har besökt honom 3 ggr (han bor i sydamerika..väldigt dyrt att åka dit).. men dom säger ju inte så mycket mer än att ' Beslutet inte har fattats än'..mer än så får man inte veta, synd tycker jag!

• kentfantast

Ja... fast som handläggare (ej på mig) vet jag hur det kan vara... Tyvärr kan man nästan glömma bort ärenden när de ligger i den där STOOORA högen. Testa att ringa dem och påminna om att ni finns och har väntat länge. De har säkert typ 100 ärenden/handläggare och då är det inte lätt att ha alla färskt i minnet.

• evita

LaNovia - ring och tjata!
    Det kanske låter dumt, men jag har själv gått igenom tusen vändor med min m2b med Mig (han kommer från samma kontinent) - och jag har lärt mig att det faktiskt lönar sig att ringa, ringa och ringa igen. Det borde inte vara så, att vi som kan prata svenska och ringa och tjata och tjafsa får snabbare hjälp - men det är så. Var bestämd när du pratar med handläggaren, berätta hur länge ni väntat och visa att du inte tänker ge upp!
    Lycka till!

• Pussgurka

Ja, jag håller med föregående talare!
    Ring och tjata!

Det är oftast det som hjälper, oavsett i vilket ärende.

Den taktiken körde vi med och min man fick uppehållstillstånd efter 6-7 månader.

Om du tycker att det är obehagligt att ringa till dem, ta reda på handläggarens mailadress och maila.

Konstigt egentligen att det tar så lång tid. Om ni redan har gjort intervjuerna så antar jag att de har all information de behöver. Annars kan det vara så att de behöver kompletteringar om det är något som är oklart men det verkar ju inte vara något sånt.

Nej du, ring ring ring, stå ut med deras långa telefonkö och så håller jag tummarna för dig för att din fästman ska få komma hit snart!

Svar på tråden Usch för Migrationsverket!!