• LaNovia

Usch för Migrationsverket!!

Jag blir så arg på dom!! Det har gått 13 månader sedan min fästman ansökte uppehållstillstånd o dom svarar inte... hur kan det ta så långt tid??
    Min bästa kompis gick igenom exakt samma sak som oss, de var förlovade och de lämnade in ansökan 3 veckor INNAN oss o han fick uppehållstillstånd för 7 MÅNADER sen!! Jag tycker det är så himla orättvis, usch!!

Ursäkta att jag är gnällig..ville bara skriva av mig lite... är så ledsen!

• Svar på tråden Usch för Migrationsverket!!
  • NuÄrDetDags

Nu har jag inte den blekaste så jag är inte någon hjälp alls men nu har jag läst lite och måste bara fråga: Frågade de er om ni har haft samlag? Och eftersom ni inte har haft det anses ert förhållande inte att vara "äkta"?

Det låter ju helt stolligt...

• rosarosen

Nix, inte ett ärende om verkställighet utan ett grundärende.

Jag hjälper så gärna till om jag bara kan. Tycker så synd om er! När man jobbar med sånt här och ser så orättvist och hemskt det kan vara många gånger så brukar jag trösta mig själv med att det inte är Migrationsverket som stiftar lagarna utan att det är regeringen och riksdagen. Men vad hjälper det att tänka så?! Inget. Ibland händer det att vi har så bedrövliga fall, där man tycker så synd om sökanden men där det i lagtexten inte finns något utrymme för att bevilja personen uppehållstillstånd. Känns så fruktansvärt. Då är det inte roligt att jobba!

• anne på grönkulla

Men oavsett hur reglerna ser ut så känner sig alltid några felbehandlade kan man nog lugnt konstatera. Och i princip inga länder har valt att vara helt utan regler för vilka som får resa in i och bo i landet.

• rosarosen

Det är verkligen jättesvårt det där med var lagstiftaren ska dra gränsen... Regelverket får inte vara för generöst för då skriker skattebetalarna och det får inte heller vara för stramt och ohumant. Att hitta nåt mitt emellan som är snällt mot alla går ju tyvärr inte.

• LaNovia

Jo, men ibland blir man orättvis behandlad. Att vi inte har haft samlag är ju liksom inget skäl till att vårat förhållande inte är seriöst, men de andvände det som ett skäl, vilket är väldigt diskriminerande. Inte står det i någon lag att ett förhållande är mindre seriös för det, det är vad den handläggaren vi hade som tyckte det.

Min mamma hade inte heller haft samlag med sin nuvarande man,de var bara ett par när han sökte, och de hade träffats EN månad, han fick uppehållstillstånd på bara 5 månader. Jag har ju träffat min fästman i 3 år! Jag tror bara det beror på vem handläggaren är.

• NuÄrDetDags

Usch, det låter ju otroligt. Får de använda det som skäl?! Alltså rent lagligt?DET tycker jag de ska skita i! Tänk om du skulle kräva en annan handläggare för att h*n har sex på ett sätt du inte känner för...

Som sagt, jag kan tyvärr inte bidra med något i hjälpväg men jag tycker jättesynd om er!

• anne på grönkulla

sen vet jag inte hur information om hur förhållandet utvecklas efter det att man ansökt kan hanteras i processen. ibland är ju byråkratin väldigt fyrkantig och kan inte hantera förändring.

• rosarosen

Det är helt sjuk men det kan ha med handläggaren att göra. Jag blir så trött på Migrationsverket! Jag är ju själv handläggare och det har inträffat att jag har haft ärende som kännt så fruktansvärda att skicka hem den sökande. Jag hade vid ett tillfälle beslutsfattare nr1 som sa att personer skulle åka hem. Jag fick helt ont i magen och kände att detta beslut kan inte jag skriva på för jag står inte för det här. I samma veva bytte jag processförare och fick istället processförare nr2 som höll helt med mig så det blev permanent uppehållstillstånd bara för att jag tjatade och för att jag bytte processförare (=beslutsfattare). Hade jag ej bytt processförare hade personen fått åka hem. Jag kan inte fatta hur det kan få lov att vara så här. Ingen rättssäkerhet!

Nä omständigheten om man har haft samlag eller ej är ju i sig inte ett kriterium för ett förhållande! Möjligt att det står någon dum upprabbling med sånna kriterier i förarbetena.

Svar på tråden Usch för Migrationsverket!!