• LaNovia

Usch för Migrationsverket!!

Jag blir så arg på dom!! Det har gått 13 månader sedan min fästman ansökte uppehållstillstånd o dom svarar inte... hur kan det ta så långt tid??
    Min bästa kompis gick igenom exakt samma sak som oss, de var förlovade och de lämnade in ansökan 3 veckor INNAN oss o han fick uppehållstillstånd för 7 MÅNADER sen!! Jag tycker det är så himla orättvis, usch!!

Ursäkta att jag är gnällig..ville bara skriva av mig lite... är så ledsen!

• Svar på tråden Usch för Migrationsverket!!
  • LaNovia

En liten fråg bara: om mitt ärende varken är Avlägsnandemål eller Verkställighetsärenden hur långt tid kan det ta då?
    Det står inget mer än de två på länsrättens hemsida. Jag ska fråga den föredragande som har målet det också, men tänkte att någon visste lite generellt?

• Gift och lycklig!

LaNovia: Det går aldrig att säga exakt hur lång tid det kommer att ta, det beror ju som sagt på hur mycket handlingar du skickar in till domstolen. Desto mer du skickar in, desto mer har de att skicka till Migrationsverket så att de får möjlighet att yttra sig. Även om föredraganden är snabb att gå igenom målet och skriva en dom så ska det ju presenteras för en domare också.

Din pojkväns mål går under kategorin Uppehållstillstånd-övrigt-anknytning.

Skillnaden om ni gifter er är att din make SKALL beviljas uppehållstillstånd om inte särskilda skäl talar emot. Som det är nu när ni "bara" är förlovade då gäller att uppehållstillstånd FÅR beviljas. Lite skillnad alltså.

• denise_

min kille bor i dk, vi sökte om uppehållstillstån för honom så att han kan komma hit. inom 1 månad gick han på intervju..sedan så ringde min handläggare o sa att det är väldigt lång kö i göteborg så det tar jättelång tid, (vart bor du?)hon sa att hon gärna skicka den till jönköping där kön va betydligt mindre för dessa ärenden... då hade ja världens otur att ja fick den sämsta handläggaren i hela landet...han var helt flummig...o svår o få tag i dessutom.. varje gång ja ringde för o höra hur d går sa han ring om en månad, då har jag tittat på ert ärende...1 månad går o ja ringer: nä jag har inte hunnit ring om en månad igen!! gug han gjorde så typ 5-6 ggr..tillslut när ja ringde senast sa d att han inte jobbar me sånt längre o att ja skulle få ny handläggare... ja prata me henne o hon sa att eftersom vi har fått vänta så pass länge så ska hon ta vårt ärende först.. hon gick igenom det på 1 vecka bara o beslutet kom direkt o d va JA.

ja o min fästman skickade bilder på förlovningen samt att vi gick o gifte oss enligt svenskt lag eftersom de på migrationsverket sa att det påverkade beslutet väldigt mkt. ni kan väl göra ett litet bröllop där o gifta er o skicka vigselbevis med foto o sånt..det borde nog hjälpa... sen när han kommer hit kan du ju göra det "stora" bröllopet här.

• LaNovia

Jo,vi vill ju gifta oss men inte på det sättet, och en biljett till chile kostar ca 9000 kr, vi har inte råd med att köpa så många biljetter om vi ska hit o dit, tyvärr.

Jag tror inte jag ska skicka in något mer, eftersom vi har skickat in alla bevis vi har på förlovning och förklarat alla skäl de gav för att neka Uppehållstillståndet. Men jag vill först se vad processföraren har att säga.

• LaNovia

Nu har jag fått ett papper från Migrationsdomstolen, där det står att överklagandet inte är fullständig eftersom vi har inte skickat in någon fullmakt att jag är min fästmans ombud? Vad är det för papper då? Jag blir GALEN, varför förklarar dom inte bättre. Nu har jag ringt men telefonen är upptagen hela dagen!

• anne på grönkulla

Han måste skriva ett undertecknat papper på vem som ska representerar honom i länsrätten/migrationsdomstolen som sen ska med i handlingarna. Processföraren representerar migrationsverket, men någon måste representera honom, den sökande, också.

• LaNovia

Jo jag förstår det.

Räcker det med att han skriver att han ger fullmkat till mig och hans underskrift, eller måste han gå till några som skriver under också?
    Tjejen från länsrätten visste inte, hon sa att de bara ville ha ett papper där det står att jag får bli hans ombud. Men jag vill ju inte att de säger att den inte är giltig om han inte har vittnen.

• anne på grönkulla

Bra fråga - länsrätten borde ju veta själva vad som krävs, tycker man. Men bättre ha vittnen i onödan kanske än att riskera behöva skriva om den?

• LaNovia

Jo de borde ju veta..hon gick till o me o fråga! Sen visste hon inte om den fick vara på spanska(han kan ju inte svenska) så jag skrev en på svenska o en på spanska, så han får skriva under båda..då har jag iallafall en reserv hemma ifall de vill ha den på svenska, så slipper han skicka igen..tar ju typ 1 vecka.

• LaNovia

Nu fick jag brev från Migrationsdomstolen..de hittade ett papper där det står att jag är ombud, så nu behöver jag inte skicka fullmakten...lite slarvigt av dom :(

• LaNovia

Jag fick Migrationsverkets yttrande nu och desäger ingenting ju.. Det står bara att de inte skulle ändra beslutet även me de nya handlingar jag skickade..Men borde inte de säga VARFÖR de inte ville ändra? :(

• brud070609

vad tråkigt? Har du försökt ringa och fråga de? Har ni någon plan B vad ni ska göra nu?

• brud070609

skulle ju inte vara något frågetecken vid "vad tråkigt" dumt

så här skulle det ha sett ut: Vad tråkigt!!!

• LaNovia

Processföraren säger att han inte vill säga något :( Jag ringde tjejen som är föredragande nu, men hon var inte inne.. jag ska försöka prata med henne och fråga lite vad som händer nu..

Jag vill ju att han ska komma hit så vi kan gifta oss men han vill inte för att han måste åka tillbaka sen och han kommer inte ha jobb...där borta är det inte så lätt om man inte har jobb..du får helt enkelt klara dig själv..myndigheterna gör inte så mycket.

Han vill ju komma men han är rädd för det som händer sen (om de säger nej igen och vi får söka igen..det kan ju ta flera månader till)och jag vill ju inte att han går där utan jobb..

Jag tror att det är bättre att vi gifter oss i Sverige och att han kommer hit och ser hur det är...kanske inte spelar så stor roll men jag vet inte vad jag ska göra :(

• anne på grönkulla

Nu är det din/er sak att argumentera för varför migrationsdomstolen ska ändra sitt beslut - migrationsverkets utlåtande är nu "bara" en partsinlaga och inte ensam avgörande.

Och när det gäller att din blivande skulle komma hit och ni gifta er - visst, förmodligen är det så att ni som gifta omedelbart skulle få uppehållstillstånd för honom. MEN, jag tror att det är mycket svårt (i princip omöjligt) för någon som har ett öppet och överklagat uppehålsstillståndärende på anknytning att få visum för besök. Avhoppsrisken bedöms nog som enorm. Så isåfall får ni gifta er utanför Sverige(/Schengen.

• Cicki82

Jag har inte läst vad som har skrivits, men jag håller med dig LaNovia, Migrationsverket suger!!!
    Min m2b är från Tyskland, och vi har haft så mycket problem med dem! Morr! känns ju som att det borde vara NÅN fördel när man är med i EU men icke.

• LaNovia

Han behöver inte visum för att komma hit.. de skulle inte ens märka att han är här..just nu så skiter jag i vad man får och inte får göra..vi gjorde allt rätt men vi fick negativt beslut..jag känner massor som har fuskat och har fått UT iallafall, så tyvärr känns det som om man måste fuska sig in i Sverige..synd!

Jag skickade mitt/våran yttrande nu här om dagarna och sa bara att jag inte hade så mkt att säga eftersom Migrationsverket inte gav någon förklaring,jag vet ju inte hur de tänkte nu..
    så jag håller fast till det jag skrev i överklagandet.

Kan man göra någonting för att man har blivit diskriminerad? Kan man typ anmäla det någonstans?

Svar på tråden Usch för Migrationsverket!!