• LaNovia

Usch för Migrationsverket!!

Jag blir så arg på dom!! Det har gått 13 månader sedan min fästman ansökte uppehållstillstånd o dom svarar inte... hur kan det ta så långt tid??
    Min bästa kompis gick igenom exakt samma sak som oss, de var förlovade och de lämnade in ansökan 3 veckor INNAN oss o han fick uppehållstillstånd för 7 MÅNADER sen!! Jag tycker det är så himla orättvis, usch!!

Ursäkta att jag är gnällig..ville bara skriva av mig lite... är så ledsen!

• Svar på tråden Usch för Migrationsverket!!
  • anne på grönkulla

Av det där organigrammet såg det ut som att migrationsverket skulle ompröva först, men eftersom du fått brev om att ärendet gått till länsrätten så är det ju nu redan i Migrationsdomstolen.

Det andra är målen för handläggningstiderna i snitt (nja, i median) men det betyder inte att det faktiskt tar så lång tid.

• rosarosen

Själv omprövningen som Migrationsverket gör består av att man ser om det har inkommit något nytt i ärendet som föranleder verket att ändra sin inställning. Även om Migrationsverket bedömer att de åberopade omständigheterna inte utgör grund för att bevilja uppehållstillstånd så kan ju Migrationsdomstolen göra det. Själva omprövningen sker inte i pappersform utan indirekt i yttrandet som verket skickar till domstolen i de fall då verket vidhåller sin inställning. Skulle det inkomma något som föranleder verket att ändra sin bedömning, omprövar man det "på papper".

Ja du har rätt, det är handläggningstider.

• LaNovia

Hoppas det inte tar så långt tid..kan inte vara sjukskriven längre till..hihi (mår väldigt dåligt av det här, grät som en galning på jobbet, det blev värsta oroliga)

Men vilken "tillhör" jag då?
    Avlägsnandemål eller Verkställighetsärenden?
    Jag vet inte ens vad det betyder *skäms*

• rosarosen

Jag förstår att du inte förstår. Knappt att jag fattar allt...

Jag arbetar med verkställighetsärendet, d.v.s. då det finns ett laga kraft vunnet avvisnings- respektive utvisningsbeslut. Om jag har förstått saken rätt så har din pojkvän inget laga kraft vunnet beslut. Det beslutet som ni har fått är väl det första? Handläggande enhet på Migrationsverket har väl varit tillståndsenheten och inte förvaltningsprocessenheten?

• LaNovia

När migrationsverket tog beslutet grundade de sig på att han bara var min pojkvänn, vi har inte haft samlag, de visste inte vilket datum vi skulle gifta oss.

Nu skickade jag med bevis på att vi var förlovade, jag åkte dit igen 3 månader, vi gifter oss den 26 maj (hoppades vi då) + intyg från vigselförrättaren.

Därför blev jag väldig orolig för att de inte ville ändra sig..det har ju hänt mycket i vårat förhållande som visar att det är seriöst, men de tror ju inte..Men hoppas att migrationsdomstolen tror oss nu...

• LaNovia

Hmm..hoppas jag svarar rätt nu rosarosen..hihi

Vi hade en handläggare på tillståndsenheten som avslog uppehållstillstånd. Sen överklagade jag och fick då en "gubbe" som var processförare, han stod fast vi beslutet och skickade nu papprena vidare till migrationsdomstolen.

• LaNovia

Jag fick ett mejl av chefen innan jag överklagade:

"Efter ett eventuellt överklagande kommer ärendet att handläggas av
    förvaltningsprocessenheten här på Migrationsverket, där helt ny personer
    kommer att ta del av ärendet och har möjlighet att i vissa fall ändra
    beslutet".

Jag antar att vi fått två beslut, eller? :S

• rosarosen

Hmmm. Det kan inte vara ett verkställighetsärendet hur som helst eftersom sådana ärendet innebär att sökande menar att den inte kan åka tillbaka till hemlandet eftersom det har inträffat något (praktiskt eller politiskt hinder) sedan avvisnings/utvisningsbeslutet vann laga kraft. Så då är det tyvärr den långt tidsfristen som gäller.

• LaNovia

:( *suck*

Tack rosarosen för all hjälp!!

• anne på grönkulla

Ja, det där är två beslut och processföraren är den som kommer representera Migrationsverket i domstolen, om jag fattar det hela rätt. Men jag blir också förvirrad av vilken ärendekategori det är, men verkställighet bör det INTE kunna vara.

Svar på tråden Usch för Migrationsverket!!