• LaNovia

Usch för Migrationsverket!!

Jag blir så arg på dom!! Det har gått 13 månader sedan min fästman ansökte uppehållstillstånd o dom svarar inte... hur kan det ta så långt tid??
    Min bästa kompis gick igenom exakt samma sak som oss, de var förlovade och de lämnade in ansökan 3 veckor INNAN oss o han fick uppehållstillstånd för 7 MÅNADER sen!! Jag tycker det är så himla orättvis, usch!!

Ursäkta att jag är gnällig..ville bara skriva av mig lite... är så ledsen!

• Svar på tråden Usch för Migrationsverket!!
  • LaNovia

Ja, han har pass. Han är från Chile. Nej vi har inte bott tillsammans.

• hajhaj

Vet du vem är som är er handläggare? Jag har inte läst alla inlägg men flera har väl sagt att du ska ringa!? Gör det - ring, ring, ring - ta reda på vem som är handläggaren och ring denne direkt. Gick igenom detta med syrrans kille från sydamerika...vi väntade och väntade. Sen ringde vi och tjatade, fick prata med handläggaren och sedan var allt klart på en vecka. Detta var dock tre år sedan i Göteborg!

Usch, vet att det är jättejobbigt men håll ut. När han väl kommer hit är det väl värt kämpandet. Och jag tror inte på att gifta sig för att det ska gå fortare, det är ju inte ens säkert att det gör det.

LYCKA TILL!!!

• Soofia

Hej LaNovia,

Tyvärr är det mycket lättare om man är gift eller väntar barn...Dem som försöker göra allt i sin egen takt och inte stressa fram beslut blir ofta de som får negativa beslut.

Själv är jag Frankrike och konstigt nog så fick få stå i Solna och gå igenom interjuer som om jag var något slags brottsling som ville få uppehållstillsstånd här..

Till slut sa jag till handläggaren med glimten i ögat. "Ja, men du vet om det inte fungerar så åker jag tillbaka till Frankrike. Så hemskt är inte livet i Paris faktiskt..." Då blev han röd i ansikte, gick ut, kom tillbaka 10min senare och sa "Ja, det har skett ett misstag, du ak inte beöva göra någon intervju. Du är ju från ett EU land"...

Så de verkar inte själva veta hur reglerna fungerar...Snacka om ett effektibt myndighet...

Men men, det var min erfarenhet.

Nu får ni överklaga beslut!
    Jag håller tummarna för er!

• rosarosen

Om jag hade varit i samma situation som du, hade jag sett till så att pojkvännen kom till Sverige. Sedan hade vi gift oss. Han hade ansökt om uppehållstillstånd och fått besked om att han måste söka hemifrån. Han hade åkt tillbaka till hemlandet för att söka och sedan kommit tillbaka till Sverige. Eftersom man gå är gifta så skall uppehållstillstånd beviljas. Jag säger inte att ni ska göra så här, men om jag hade varit i samma situation så hade jag gjort så.

• LaNovia

Vi hade tänkt göra så från första början,men migrationsverket sa att det spelar ingen roll om man är gift, sambo eller ska gifta sig, det skulle inte gå fortare eller vara säkrare för att man var gift.. Nähe tänkte vi då, så han sökte därifrån.

Men vad gör man nu? Vi har överklagat och jag har fått telefonnr och e-mail till den som har vårat överklagande. Jag har skickat mejl och ringt men inget svar! Jag blir GALEN och frustrerad eftersom jag vet inte vad jag ska göra?!

Hur långt tid tar ett överklagande? Ingen på migrationsverket "vet". Ska jag åka dtill min fästman o gifta oss, ska jag avboka våran vigselförrätare här? Kommer han hinna hit till maj? Ingen aning!
    Jag vet helt enkelt inte vad jag ska göra!

• rosarosen

"Uppehållstillstånd skall, om inte annat följer av 17-17 b §§, ges till en utlänning som är make eller sambo till någon som är bosatt (du är ju bosatt här)eller som har beviljats uppehållstillstånd för bosättning i Sverige".

Eftersom rekvisiten är uppfyllda i denna paragraf så SKALL uppehållstillstånd ges till din partner. Undantagen i 17-17 b §§ innebär att man får vägra bevilja uppehållstillstånd för någon som begått brott, om ni lämnat oriktiga uppgifter eller om du skulle vara gift med någon annan (!??). Jag förutsätter att inte undantagen är tillämpliga i ert fall.

Jag förstår inte vad den som du pratat med har menat. Det må hända att detta inte är någon snabb process, men han kommer då iaf att få uppehållstillstånd och ni kommer att kunna leva tillsammans, vilket är det viktigaste.

Om jag hade varit dig hade jag inte vågat hoppats allt för mycket på att Migrationdomstolen kommer att ändra beslutet. Även om förhandlingen kommer att hållas innan maj så hade jag som sagt inte vågat hoppas för mycket. Vad är det viktigaste för er? Läste tidigare i tråden har jag för mig att du ville att ni skulle gifta er här. Om man bara åker hit så tror jag att det hade löst sig. Behöver han förresten visum då? Det kan kanske ställa till det?

Jag förstår att du blir frustrerad. Testa att ringa på måndagar och fredagar för då håller man inga förhandlingar och då brukar det vara lättare att få tag på folk. Mailet kan personen ju inte ha missat. Verkligen dåligt att inte svara.

• LaNovia

Hej igen..tack för ditt svar.

Vi hade tänkt gifta oss i höstas här men han fick ju inte åka hit medans vi inte fick ett beslut eftersom de kunde avslå ansökan då. Därför åkte jag dit.
    Kan han åka hit nu ändå även om vi väntar på ett nytt beslut? Han behöver ingen visum så det är inget problem med det.

Men om de skulle säga nej igen och han är här, måste han väl åka tillbaka dit och söka igen men nu som ett gift par, eller?

Jo det är verkligen dålig stil att inte svara, men jag ska fortsätta ringa och skicka mejl.

• rosarosen

Jag vet inte om man "får" åka hit nu. Men om han har pass och inget visum krävs så kommer ju inte Migrationsverket att veta om att han är här... Man får vistas i Sverige i 3 mån utan att ha uppehållstillstånd. Ni gifter er i Sverige och får kanske sen ett tråkigt beslut. Han åker till hemlandet och ansöker på nytt. Eftersom ni då är gifta kommer de att bevilja honom uppehållstillstånd. Direkt efter att han har ansökt åker han hit igen och väntar på det glada beskedet! Denna metod är ju ingen garanti men jag hade föredragit den. Då får ni träffa varandra som mest och gifta er i Sverige plus att det är ju nästan garanterat att han kommer att beviljas uppehållstillstånd om ni är gifta.

I 5 kap. 18 § utlänningslagen står det visserligen så här:
    En utlänning som vill ha uppehållstillstånd i Sverige skall ha ansökt om och beviljats ett sådant tillstånd före inresan i landet. En ansökan om uppehållstillstånd får inte bifallas efter inresan.

Men som sagt, det man inte vet har man inte ont av...

• rosarosen

Ja precis, åker han hit och de säger nej så måste man åka tillbaka. Ham får inte stanna i Sverige då. Men i utlänningslagen står det inget om att man måste ansöka om uppehållstillstånd ifrån hemlandet, utan att "En utlänning som vill ha uppehållstillstånd i Sverige skall ha ansökt om och beviljats ett sådant tillstånd före inresan i landet." Jag har för mig att man kan ansöka om uppehållstillstånd ifrån en svensk ambassad var som helst, t ex i Danmark. Du skulle ju kunna maila den svenska ambassaden i Danmark och höra. Det är ju något enklare att resa fr Sverige till Danmark än till Chile. Här är en förteckning över alla Sveriges ambassader. www.regeringen.se/sb/d/5614;jsessionid=a5Kzal4GYkee

• LaNovia

Om han åker hit t ex i april, och de svarar precis medans han befinner sig här, vi säger ett positivt beslut.. kan dom ändra tillbaka beslutet bara för att han var här, alltså neka igen? Jag har hört massor med par som vägrade åka tillbaka och de fick sitt beslut stämpel på sitt pass här i Sverige. Det är ju lite onödigt att åka tillbaka bara för att få ett stämpel tycker jag.

Svar på tråden Usch för Migrationsverket!!