• LaNovia

Usch för Migrationsverket!!

Jag blir så arg på dom!! Det har gått 13 månader sedan min fästman ansökte uppehållstillstånd o dom svarar inte... hur kan det ta så långt tid??
    Min bästa kompis gick igenom exakt samma sak som oss, de var förlovade och de lämnade in ansökan 3 veckor INNAN oss o han fick uppehållstillstånd för 7 MÅNADER sen!! Jag tycker det är så himla orättvis, usch!!

Ursäkta att jag är gnällig..ville bara skriva av mig lite... är så ledsen!

• Svar på tråden Usch för Migrationsverket!!
  • Pretty^Woman

Jag ansökte för uppehållstillstånd när jag gifte mig och det tog bara två månader för oss, det som hjälpte mig var att jag ringde nästan varje dag för att påminna dem :D (kanske blev lite jobbigt för dem så dem tog belutet snabbt ;) )
    Jag var jätte kär så jag kunde inte göra något annat än ringa dem och säga det.Jag var 20 år.
    Så Satsa på att RINGA RINGA RINGA mitt råd och lycka till!

• malin&eric

Min före detta sambo fick efter 4 veckor, då bodde vi båda i Frankrike och sökte därifrån (han är från Kanada). När vi var på intervju sa de att det skulle ta ca 6 månader men så gjorde han intervjun på svenska (hade lärt sig prata det på typ en månad, absurt språkbegåvad människa) och jag gissar att det gjorde att det gick fort - de blev absurt imponerade och väldigt vänligt inställda. Vi var 21 år då så det kan gå fort fast man är ung. Vad jag har upplevt så gäller det att göra intryck (vi hade problem med långa väntetider här i Sverige för förlängning av tillständet). Tvinga dem att prioritera er. Ring varje dag. Ställ frågor till handläggaren typ "Vad är det som saknas", "Finns det något mer vi behöver skicka in" osv. Tjata tjata och tjata. Tillslut kommer ni igenom. Lycka till!

• kala

Jag kan bara hålla med alla andra: RING! Min sambo fick iof sitt uppehållstillstånd efter bara några veckor (håller med om att det är orättvist att det går så snabbt för vissa medan andra måste vänta i åratal). Men vi hade andra ärenden vi fick tjata om och det verkar vara det enda som hjälper. Även min mamma ringde dit en gång för att tjata Eller hitta på ett skäl för förtur... känner jag någon som gjorde och det FICK faktiskt förtur fastän hon inte var gravid eller sjuk eller något sånt. Testa!

• LaNovia

Imorrn ska jag ringa... hoppas jag får en chans att prata o tjata o att dom inte lägger på som dom har gjort förut!! Jag ska berätta hur det går sen... ;)

• kentfantast

Ja men glöm inte att vara trevlig, även om du är bestämd och upprörd över att det tagit så lång tid. Att skälla ut handläggare gör ingen bra hjälp.

• LaNovia

kentfantast:

Du som verkar ha lite mera koll eftersom du har vart "inne" i deras system om man säger så..hihi

I augusti 2006 sa de till mig att en handläggare hade tagit vårat ärende.

Nu har hon som intervjuade mig i april sagt att mitt ärende är hos beslutsfattaren. Jag fick namn o telefonnumer till honom.

Tydligen så går ju ärenden runt til några stycken typ...ska det ta långt tid innan beslutsfattaren tar ett beslut??

Det jag alltid har trott är ju att handläggaren går igenom allting och sedan skriver nån sorts av rapport eller nått.. och utifrån det ska beslutsfattaren ta ett beslut eller ska beslutsfattaren OCKSÅ gå igenom aaallting innan han tar ett beslut?? Eller har jag fattat helt fel... :S

• kentfantast

LaNovia:

Måste göra dig besviken. Är inte alls insatt i hur de jobbar på migrationsverket. Själv slavar jag på socialkontor... Det betyder att det är jag själv som är beslutsfattare, handläggare, utredare, you name it...

Nån annan som vet?

• anne på grönkulla

Fråga om det! fråga varför det tar sån tid och om det finns något ni kan göra för att underlätta beslutet. Fråga varför det dröjer - berätta hur länge det dröjt! Om du inte får bra svar, be att få namnet på chefen till den person du pratar med.

Men, var rak och tydlig och trevlig - att skälla hjälper som sagt inte - de blir inte mer benägna att hjälpa dig då.

Svar på tråden Usch för Migrationsverket!!