• LaNovia

Usch för Migrationsverket!!

Jag blir så arg på dom!! Det har gått 13 månader sedan min fästman ansökte uppehållstillstånd o dom svarar inte... hur kan det ta så långt tid??
    Min bästa kompis gick igenom exakt samma sak som oss, de var förlovade och de lämnade in ansökan 3 veckor INNAN oss o han fick uppehållstillstånd för 7 MÅNADER sen!! Jag tycker det är så himla orättvis, usch!!

Ursäkta att jag är gnällig..ville bara skriva av mig lite... är så ledsen!

• Svar på tråden Usch för Migrationsverket!!
  • Skog

Jag har hört att andra har haft problem med samma sak.

HELT otroligt att migrationsverket inte har fattat att det finns gott om folk i Sverige och världen som väntar till man är gifta eller så gott som gifta! Det kan väl inte vara så svårt att begripa även om man själv inte lever så??

Det kanske är så att de vet att i andra "konstiga" kulturer kan det vara så, men de tror inte att någon etnisk svensk kan göra så?? Ursäkta,nu ska jag vara tyst, detta är ett ämne som jag går igång på.

• Skog

Alltså - ert förhållande är INTE mindre seriöst!

• rosarosen

Ni har ju möjligheten att överklaga beslutet till Migrationsdomstolen inom tre veckor. Gör det och förklara precis som det är! Har ni ombud? Ej jättedum fråga (har ej läst alla inlägg tidigare) med har han ansökt på anknytning ifrån hemlandet eller sedan han kom till Sverige?

• Hjärtan på tråd

LaNovia.
    Man undrar när de ska se bortom de satta normerna och inse att ett seriöst förhållande kan ha helt olika referensramar från person till person.
    Antar att det enda sättet för er är att gifta er?!? En stor kram till dig!

• LaNovia

Han ansökte från hemlandet i december 2005.
    Alltså jag blir så arg och ledsen.. jag tycker det är en så himla dåligt ursäkt och jag känner mig verkligen diskriminerad! Måste sätta mig ner nu och skriva brevet...att det här aldrg tar slut...:(

• LaNovia

rosarosen:

Hur långt tid tror du det tar att få beslut igen? Vi ska gifta oss i maj, är det helt hopplöst att tro att vi hinner få svar innan dess eller blir jag tvungen att åka dit och gifta oss där?
    :(

• anne på grönkulla

Är man gift så är det mycket lättare att få uppehållstillstånd numer - om jag minns rätt så behöver/får det då knappt utredas utan man får mer eller mindre automatiskt.

• rosarosen

Jag förstår att du känner dig diskriminerad. Det är ju aldrig roligt att inte bli trodd! Det finns en chans att domen kommer innan maj, hur stor den är, är svårt att säga. Gifter ni er är chanserna stora att han får uppehållstillstånd. Läs här: (5 kap 3 § UtlL 3 § "Uppehållstillstånd skall, om inte annat följer av 17-17 b §§, ges till
    1. en utlänning som är make eller sambo till någon som är bosatt eller som har beviljats uppehållstillstånd för bosättning i Sverige". Det lagrum som är tillämpligt när ni inte är sambos är detta 5 kap 3a § UtlL "3 a § Uppehållstillstånd får, om inte annat anges i 17 § andra stycket, ges till
    1. en utlänning som har för avsikt att ingå äktenskap eller inleda ett samboförhållande med en person som är bosatt eller som har beviljats uppehållstillstånd för bosättning i Sverige, om förhållandet framstår som seriöst och inte särskilda skäl talar mot att tillstånd ges". Som du märker är det ganska stor skillnad på skall och får. Du kan trösta dig med att det finns iaf en väldigt stor möjlighet att han får uppehållstillstånd om ni gifter er. Lycka till!

• LaNovia

Vi vill gifta oss här i Sverige, och han får ju inte komma hit har de sagt. Vi förlovade oss i hans hemland med hans kompisar och familj närvarande. Jag vill ju också att min familj är med i något!

Sedan så visste dom att vi skulle gifta oss i maj men sa ändå att det inte var säkert när vi skulle gifta oss..då fattar jag noll.

Måste säga att vi förlovade oss efter hans och min intervju, och Migrationsverket tog beslutet som om han var bara min pojkvänn. Jag hade talat om att vi förlovade oss och att vi hade bokat bröllop i maj, men det struntade dom i. Man får ju aldrig tag på mina handläggare, de är aldrig inne så ingen svarar på mina frågor!

• rosarosen

Jag förstår dig!

Vilket land kommer han ifrån? Har han pass? Har ni bott tillsammans?

Svar på tråden Usch för Migrationsverket!!