Usch för Migrationsverket!!
rosarosen:
Hur långt tid tror du det tar att få beslut igen? Vi ska gifta oss i maj, är det helt hopplöst att tro att vi hinner få svar innan dess eller blir jag tvungen att åka dit och gifta oss där?
:(
rosarosen:
Hur långt tid tror du det tar att få beslut igen? Vi ska gifta oss i maj, är det helt hopplöst att tro att vi hinner få svar innan dess eller blir jag tvungen att åka dit och gifta oss där?
Vi vill gifta oss här i Sverige, och han får ju inte komma hit har de sagt. Vi förlovade oss i hans hemland med hans kompisar och familj närvarande. Jag vill ju också att min familj är med i något!
Sedan så visste dom att vi skulle gifta oss i maj men sa ändå att det inte var säkert när vi skulle gifta oss..då fattar jag noll.
Måste säga att vi förlovade oss efter hans och min intervju, och Migrationsverket tog beslutet som om han var bara min pojkvänn. Jag hade talat om att vi förlovade oss och att vi hade bokat bröllop i maj, men det struntade dom i. Man får ju aldrig tag på mina handläggare, de är aldrig inne så ingen svarar på mina frågor!
Ja, han har pass. Han är från Chile. Nej vi har inte bott tillsammans.
Vi hade tänkt göra så från första början,men migrationsverket sa att det spelar ingen roll om man är gift, sambo eller ska gifta sig, det skulle inte gå fortare eller vara säkrare för att man var gift.. Nähe tänkte vi då, så han sökte därifrån.
Men vad gör man nu? Vi har överklagat och jag har fått telefonnr och e-mail till den som har vårat överklagande. Jag har skickat mejl och ringt men inget svar! Jag blir GALEN och frustrerad eftersom jag vet inte vad jag ska göra?!
Hur långt tid tar ett överklagande? Ingen på migrationsverket "vet". Ska jag åka dtill min fästman o gifta oss, ska jag avboka våran vigselförrätare här? Kommer han hinna hit till maj? Ingen aning!
Jag vet helt enkelt inte vad jag ska göra!
Hej igen..tack för ditt svar.
Vi hade tänkt gifta oss i höstas här men han fick ju inte åka hit medans vi inte fick ett beslut eftersom de kunde avslå ansökan då. Därför åkte jag dit.
Kan han åka hit nu ändå även om vi väntar på ett nytt beslut? Han behöver ingen visum så det är inget problem med det.
Men om de skulle säga nej igen och han är här, måste han väl åka tillbaka dit och söka igen men nu som ett gift par, eller?
Jo det är verkligen dålig stil att inte svara, men jag ska fortsätta ringa och skicka mejl.
Om han åker hit t ex i april, och de svarar precis medans han befinner sig här, vi säger ett positivt beslut.. kan dom ändra tillbaka beslutet bara för att han var här, alltså neka igen? Jag har hört massor med par som vägrade åka tillbaka och de fick sitt beslut stämpel på sitt pass här i Sverige. Det är ju lite onödigt att åka tillbaka bara för att få ett stämpel tycker jag.
Mne om de säger jag då? Kan han få stämpel här?
Jag ska kolla det där med ambassader..tack!
Nu har de skickat ett mejl:
"Den 13 februari 2007 beslutade Migrationsverket att överlämna
överklagandet till länsrätten i Stockholm. Överklagandet handläggs
alltså där".
Låter som om de inte ville ändra beslutet.
Jag förstår inte hur Migrationsverket stod fast på sitt beslut.
Jag skickade med allt- foton till o med en video från våran förlovning, ett intyg av vigselförrättaren att vi gifter oss i maj..men de ändrade inte iallafall..
Ändå så tycker de att det är oseriöst (?)