• LaNovia

Usch för Migrationsverket!!

Jag hitta det här:

www.domstol.se/upload/Arende/Migration/fran_ansokan_till_avgorande_stor.gif

Vad jag förstod så ska Migrationsverket ompröva miss beslut, gör de inte det så går den vidare till Migrationsdomstolen.

Men men..får väl vänta ännu mer..jag har blivit väldigt bra på det..hihih..

En annan fråga..jag är ju inte så jätte bra på svåra svenska ord..förstår ni vad de menar med det här?:

www.domstol.se/templates/DV_InfoPage____2739.aspxörberedelserna

Är det handläggningstider eller?

• LaNovia

Hoppas det inte tar så långt tid..kan inte vara sjukskriven längre till..hihi (mår väldigt dåligt av det här, grät som en galning på jobbet, det blev värsta oroliga)

Men vilken "tillhör" jag då?
    Avlägsnandemål eller Verkställighetsärenden?
    Jag vet inte ens vad det betyder *skäms*

• LaNovia

När migrationsverket tog beslutet grundade de sig på att han bara var min pojkvänn, vi har inte haft samlag, de visste inte vilket datum vi skulle gifta oss.

Nu skickade jag med bevis på att vi var förlovade, jag åkte dit igen 3 månader, vi gifter oss den 26 maj (hoppades vi då) + intyg från vigselförrättaren.

Därför blev jag väldig orolig för att de inte ville ändra sig..det har ju hänt mycket i vårat förhållande som visar att det är seriöst, men de tror ju inte..Men hoppas att migrationsdomstolen tror oss nu...

• LaNovia

Hmm..hoppas jag svarar rätt nu rosarosen..hihi

Vi hade en handläggare på tillståndsenheten som avslog uppehållstillstånd. Sen överklagade jag och fick då en "gubbe" som var processförare, han stod fast vi beslutet och skickade nu papprena vidare till migrationsdomstolen.

• LaNovia

Jag fick ett mejl av chefen innan jag överklagade:

"Efter ett eventuellt överklagande kommer ärendet att handläggas av
    förvaltningsprocessenheten här på Migrationsverket, där helt ny personer
    kommer att ta del av ärendet och har möjlighet att i vissa fall ändra
    beslutet".

Jag antar att vi fått två beslut, eller? :S

• LaNovia

:( *suck*

Tack rosarosen för all hjälp!!

• LaNovia

Jo, men ibland blir man orättvis behandlad. Att vi inte har haft samlag är ju liksom inget skäl till att vårat förhållande inte är seriöst, men de andvände det som ett skäl, vilket är väldigt diskriminerande. Inte står det i någon lag att ett förhållande är mindre seriös för det, det är vad den handläggaren vi hade som tyckte det.

Min mamma hade inte heller haft samlag med sin nuvarande man,de var bara ett par när han sökte, och de hade träffats EN månad, han fick uppehållstillstånd på bara 5 månader. Jag har ju träffat min fästman i 3 år! Jag tror bara det beror på vem handläggaren är.

• LaNovia

Jo, jag förstår att det är jobbigt att jobba där..man känner ju inte personen och situationen helt..och ibland blir man tvungen att ta ett beslut man inte vill..

Det är ju jobbigt för den som söker också. Jag t ex. vet ju hur seriöst vårat förhållande är men jag vet ju inte vad mer jag ska säga eller göra för att de ska tro på mig, och att nu ska helt främmande personer ta ett beslut baserad på vad som står skrivet på några papper. De ser ju inte mina känslor om man säger så.

Sen undrar jag ju också om processföraren nu ska typ försöka att migrationsdomstolen står fast vid beslutet eller vad ska han göra? Ska han typ ge Migrationsverkets synpunkter? Om det är så är det ju väldigt svårt..jag menar jag är ju bara en liten person som knappt kan lagar om de kallar för muntlig utredning :S

• LaNovia

Jag det var samma kvinna som intervjuade mig som fattade beslutet. När jag var på intervju sa hon att nu skulle en annan handläggare ta ärendet, jag fick namn till o med..sen åkte jag ju till Chile, när jag kom tillbaka hade de inte gjort ett skit på 9 månader(ursäkta språket). Sen började jag ringa och mejla varje dag, och till slut fick jag hem beskedet, och som handläggare stod hennes namn (hon som intervjuade mig + beslutsfattaren).

Det där med ombud eller offentlig biträde har jag inte, vet inte hur det fungerar ens. Jag fick ju aldrig någon besked av att migrationsverket inte ville ändra beslutet, de sa det via mejl, så jag har ingen aning om vem som har vårat ärende nu i migrationsdomstolen. All information jag har fått är från hemsidor och er..för Migrationsverket har inte hjälpt mig alls med frågor tyvärr.

Det där med samlag skrev dom på beslutet att: "Ni har inte haft sexuellt umgänge eftersom det inte är tillåtet enligt er tro. Ni, enligt egen uppgift, har aldrig sammanlevt med varandra och inte har för avsikt att göra det innan ni ingått äktenskap för att det inte är tillåtet i eran tro". Ni har inget datum för gitermål".

För mig känns det som diskriminering. Om vi väljer att inte ha sex eller vara sambo är upp till oss. Det står ju klart och tydligt att man kan bevilja uppehållstillstånd om man SKA INGÅ ÄKTENSKAP, vilket vi absolut ska (och det sa jag till henne)

En annan sak var att jag sa att jag skulle till Chile i september och vi skulle förlova oss, jag hade till o med köpt biljett. Men varför stod inte det med i beslutet?

Och när jag meddelade att vi hade förlovat oss, varför sa hon inte då att de inte skulle ta hänsyn till det?

När jag skickade in överklagandet tog en annan kille den. Varför tog inte han heller hänsyn till de nya uppgifterna? Jag trodde ju det var därför man skickade in ett överklagande, så att de skulle gå igenom det en gång till me nya uppgifter. Alltså så räckte det inte att vi hade förlovat oss, och vi hade bokat datum för giftermål. De använde ju den skälen också till att neka, men nu kan dom ju inte göra det, de har ju ett datum.

• LaNovia

Oj vad långt det blev..hihi :S

• LaNovia

Tror ni det är helt kört om jag inte har en offentlig biträde?
    Jag läste att jag kan be om en muntlig utredning.

• LaNovia

Hej, tack för ditt inlägg 'Gift och Lycklig'!! Jag behövde verkligen den informationen eftersom jag va väldig 'lost'. Gud va skönt o veta det du skrev.

Nu vet jag att jag ska vänta på papprena de ska skicka till mig. Nu har jag lite mera tid att tänka o prata om det här med min fästman.

Ja, vi har nu pratat om det här o vi ska vänta på det här beslutet o försöka en sista gång att få tillåtelse att gifta oss i Sverige som vi önskar. Om de säger Nej, så har vi ju plan B som 'Kala' sa.

Tack igen Gift och Lycklig (Hoppas jag får vara Gift och lycklig snart jag med..hihi)
    Tack du med Rosarosen för all hjälp o alla andra...jag hör av mig så fort jag vet något nytt ;)

• LaNovia

En liten fråg bara: om mitt ärende varken är Avlägsnandemål eller Verkställighetsärenden hur långt tid kan det ta då?
    Det står inget mer än de två på länsrättens hemsida. Jag ska fråga den föredragande som har målet det också, men tänkte att någon visste lite generellt?

• LaNovia

Jo,vi vill ju gifta oss men inte på det sättet, och en biljett till chile kostar ca 9000 kr, vi har inte råd med att köpa så många biljetter om vi ska hit o dit, tyvärr.

Jag tror inte jag ska skicka in något mer, eftersom vi har skickat in alla bevis vi har på förlovning och förklarat alla skäl de gav för att neka Uppehållstillståndet. Men jag vill först se vad processföraren har att säga.

• LaNovia

Nu har jag fått ett papper från Migrationsdomstolen, där det står att överklagandet inte är fullständig eftersom vi har inte skickat in någon fullmakt att jag är min fästmans ombud? Vad är det för papper då? Jag blir GALEN, varför förklarar dom inte bättre. Nu har jag ringt men telefonen är upptagen hela dagen!

• LaNovia

Jo jag förstår det.

Räcker det med att han skriver att han ger fullmkat till mig och hans underskrift, eller måste han gå till några som skriver under också?
    Tjejen från länsrätten visste inte, hon sa att de bara ville ha ett papper där det står att jag får bli hans ombud. Men jag vill ju inte att de säger att den inte är giltig om han inte har vittnen.

• LaNovia

Jo de borde ju veta..hon gick till o me o fråga! Sen visste hon inte om den fick vara på spanska(han kan ju inte svenska) så jag skrev en på svenska o en på spanska, så han får skriva under båda..då har jag iallafall en reserv hemma ifall de vill ha den på svenska, så slipper han skicka igen..tar ju typ 1 vecka.

• LaNovia

Nu fick jag brev från Migrationsdomstolen..de hittade ett papper där det står att jag är ombud, så nu behöver jag inte skicka fullmakten...lite slarvigt av dom :(

• LaNovia

Jag fick Migrationsverkets yttrande nu och desäger ingenting ju.. Det står bara att de inte skulle ändra beslutet även me de nya handlingar jag skickade..Men borde inte de säga VARFÖR de inte ville ändra? :(

• LaNovia

Processföraren säger att han inte vill säga något :( Jag ringde tjejen som är föredragande nu, men hon var inte inne.. jag ska försöka prata med henne och fråga lite vad som händer nu..

Jag vill ju att han ska komma hit så vi kan gifta oss men han vill inte för att han måste åka tillbaka sen och han kommer inte ha jobb...där borta är det inte så lätt om man inte har jobb..du får helt enkelt klara dig själv..myndigheterna gör inte så mycket.

Han vill ju komma men han är rädd för det som händer sen (om de säger nej igen och vi får söka igen..det kan ju ta flera månader till)och jag vill ju inte att han går där utan jobb..

Jag tror att det är bättre att vi gifter oss i Sverige och att han kommer hit och ser hur det är...kanske inte spelar så stor roll men jag vet inte vad jag ska göra :(

Svar på tråden Usch för Migrationsverket!!