• AlicePalice

Biverkningar efter sluta med p-piller??

Ska gifta mig i augusti. Äter p-piller (trionetta) och har så gjort i 10 år non stop. Har funkat kanon! Vi har planerat att skaffa barn och planen var att jag skulle sluta med pillren i april. 3mån inna bröllopet alltså. Nu har jag hört att man kan få acne av att sluta med P-piller. Jag har alrig haft problem med acne innan, men tydligen kan det bryta ut i och med stopp av p-piller. Och det är ju inte så kul att se ut som en pizza på bröllopet. Men jag vill gärna bli gravid asap efter bröllopet oxå.

Hur ska jag göra?

Alla tips/råd/erfarenheter välkomnas!

• Svar på tråden Biverkningar efter sluta med p-piller??
  • Undrande M

Svårt att säga om acne överhuvudtaget kommer bli ett problem eller inte när du slutat med pillrena. För mig har det inte blivit det. Och om det skulle bli det för dig så tror jag (bara min egen teori ) att det tar ett tag efter själva pillerstoppet, innan de dyker upp i ansiktet. Tre månader innan bröllopet kan ju tyvärr betyda att acnen hinner frodas lagom till den stora Dagen.. Du kanske borde sluta lite närmre, kanske i juni?

Nej jag vet inte. Det är ju jättesvårt att veta när man ska sluta med hormoner, jag hade världens ångest innan jag gjorde det. Men om jag skriver så här då:

Sluta nu:
    + Du kanske snabbare kan bli med barn när du vill.
    + Ev acne kanske har gett med sig lagom till bröllopet.
    + Mensen hinner nog "bli sig själv" och krånglar inte.

Sluta i april:
    - Ev acne kan irritera lagom till bröllopet.
    + Du är skyddad ett par månader till nu.

Sluta närmre bröllopet:
    + Acnen kanske inte hunnit bli ett problem.
    - Kan vara svårt att veta när mensen ska komma, ifall den blir oregelbunden den första tiden.

Sluta efter bröllopet:
    + Du behöver inte bry dig om ev acne.
    + Det gör inget om mensen blir lite oregelbunden.
    - Det kanske tar lite längre tid efter bröllopet att bli gravid.

Men allt är ju individuellt. Och det här var bara mina åsikter. Jag hoppas du slipper acne, oregelbunden mens, att du blir på smällen så fort du önskar det och att du får ett underbart bröllop, hur du än bestämmer dig för att göra med pillrena!

Kram!

• AlicePalice

TACK så mycket!
    Jag går nog igenom den där ångesten som du säger att du upplevde. Känner mig ytlig som oroar mig för att vara en finnig brud. Har dessutom hört de som upplevt håravfall i samband med stopp av p-piller.

Men dessutom är jag rädd att jag ska få tillbaka den mensvärk som jag var fast för innan jag började med piller. Jätteont i magen och illamående med kräkningar en dag/mån. Och tänk om den dagen skulle infalla på bröllopsdagen?

Puh, det här är svårt.

Just nu lutar jag åt att vänta till bröllopet. Det innebär 3 månader senare start med barnverkstaden. Men jag vet inte.

Svårt beslut.

Tack och kram!

• viktualia

OM jag var du skulle jag vänta till efter bröllopet med att sluta med p-piller. Lite beror det på hur gammal du är, men är du 30 och yngre så skulle jag råda dig att fortsätta. Då spelar 3 månader inte så stor roll och det är bättre att veta hur du kommer må/se ut (=fortsätta med pillren) än att ge sig ut på hal is.

Är du äldre kanske 3 månader känns jobbigt länge att vänta. Men å andra sidan måste man vara beredd på att om man slutar med p-piller så KAN man bli gravid alltifrån första dagen utan piller till att det tar jättelång tid.

Själv var jag nöjd med att inte vara gravid på bröllopet - skoj att skåla i skumpa osv!

• AlicePalice

Jag är 29 år gammal. Född 1977. Kommer hinna fylla 30 lagom till bröllopet. Det kanske är en töntig tjejgrej, men det känns som man vill vara "på topp" på sitt bröllop.

Nu kan man ju såklart inte förutse ev sjukdomar, men jag vet ju att jag kommer behålla vikt, hy och vara mensfri på den stora Dagen om jag fortsätter med pillren. Men är det ytligt att tänka så?

Min M2B säger att det inte spelar någon roll för honom om jag får finnar. Han älskar mig för den jag är. Och det är ju jättegulligt sagt...men frågan är om han tycker det är så kul att gifta sig med nån som vantrivs med sitt utseende under bröllopet.

Tack för era kloka åsikter och hjälp!
    Kramiz

• viktualia

Skoj! Jag är också 77:a!

Och jag tycker INTE att det är ytligt att tänka så som du skrev! Inte alls! Är det NÅN gång i livet som man verkligen bryr sig om hur man ser ut, så är det ju till bröllopet!!

Jag kan avslöja att jag har nagelfarit alla bilder från bröllopet - svårt att låta bli och svårt att godkänna sig själv!

På något sätt har jag ändå godkänt de där bilderna - jag har aldrig varit snyggare än så!!! Riktigt häftigt!

Så mitt råd är fortfarande: Sluta ät p-piller strax efter bröllopet! Då känner du dig trygg hela vägen fram till den stora dagen - kan förutse vikt, utseende och hur du mår. En del får ju hormonsnurr och mår konstigt psykiskt när de börjar eller slutar med p-piller! Onödigt att riskera det och onödigt att ha panik...

• AlicePalice

Skönt att höra att det inte bara är jag som tycker det är viktigt hur man ser ut och mår den Dagen. Jag har ju käkat dessa piller sedan jag var 19 så det känns scary att inte veta vad som händer med kroppen. Men även om allt skulle gå bra med att sluta, så skulle man ju oroa sig konstant. Och kanske gör inte 3 mån så stor skillnad i barnskapandet...

Tack!

• Lena+Mattias=sant

Jag skulle säga sluta nu med en gång så att kroppen hinner rätta till sig tills bröllopet.

• pickolina

Sluta efter bröllopet skulle vara mitt råd. Det kan ta överett år innan kroppen kommer i balans efter man slutat med p-piller. Dum risk att ta liksom. Och vem säger att du fösenar din möjlighet att bli gravid med tre månader, det vet du ju inte... Kroppen reagerar olika vid olika tillfällen så du kanske blir gravid vid exakt samma tillfälle vare sig du slutar nu eller efter... ;) Det vet du inte.

• AlicePalice

Problemet är att jag inte kan sluta på en gång. Jag ska ut på en resa i Asien och behöver kunna beräkna mens mm. Och pga de vacciner som jag behöver avråder läkaren från att försöka bli gravid innan vaccinet gått ur kroppen...i april alltså.

Och som jag uppfattat det finns det inga garantier att kroppen hinner ställa om sig till bröllopet även om jag slutade nu på en gång...

• Pepparmyntan

Tycker också att du ska vänta tills efter bröllopet speciellt om du ska ut och resa nu och så också. Det kan ju vara så att din kropp inte behöver någon längre omställningsperiod då du slutar med dina piller och du blir gravid på en gång. Jag skulle nog inte ta några chanser att få dålig hy eller mens på bröllopsdagen.

Svar på tråden Biverkningar efter sluta med p-piller??