• AlicePalice

Biverkningar efter sluta med p-piller??

Ska gifta mig i augusti. Äter p-piller (trionetta) och har så gjort i 10 år non stop. Har funkat kanon! Vi har planerat att skaffa barn och planen var att jag skulle sluta med pillren i april. 3mån inna bröllopet alltså. Nu har jag hört att man kan få acne av att sluta med P-piller. Jag har alrig haft problem med acne innan, men tydligen kan det bryta ut i och med stopp av p-piller. Och det är ju inte så kul att se ut som en pizza på bröllopet. Men jag vill gärna bli gravid asap efter bröllopet oxå.

Hur ska jag göra?

Alla tips/råd/erfarenheter välkomnas!

• Svar på tråden Biverkningar efter sluta med p-piller??
  • pickolina

Alltså, det är bara läsa här på BT tex... Vissa blir sig själva både psykiskt och fysiskt på ett par veckor och för vissa kan det ta jätte lång tid. Läste i en av trådarna som är igång nu att det tog 1,5 år för en tjej att få tillbaka mensen efter hon slutat... Tex... Det är dessutom ingen ovanlighet att det tar tid för kroppen att återställa sig. Det kan ju gå alldeles utmärkt för dig att sluta, men det kan oxå "sabba" ditt bröllop. Personligen hade jag inte tagit den risken... Men där måste du ju väga för och emot själv....

• Undrande M

Med tanke på din resa också så håller jag med de flesta här; sluta efter bröllopet.

• Marskatt

Tycker inte alls att du tänker toligt! Jag skulle också sluta efter bröllopet om jag var i din sits. Själv väntar jag med att skaffa ny p-metod tills vi gift oss, vill inte att det ska bli ännu trassligare innan dess (mer akne, ännu värre blödningar etc) o det handlar ju ändå bara om några månader. Man vet vad man har, men inte vad man får...

• AlicePalice

Tack alla!
    Ni har hjälpt mig se på detta problem från lite olika infallsvinklar. Ovärderligt!!!

Stor kram!

• wifetobe07

Jag har också ätit Trionetta i nästan 10 år. Ska gifta mig i augusti och valde att sluta för ca en månad sen. Just för att man inte vet hur lång tid det tar att bli med barn efter att man slutat...

I alla fall har jag varit livrädd för ev biverkningar (ytlig som man är kändes acne och plötslig viktuppgång som de värsta...:))

Hade också grym mensvärk innan jag började och jag räknar nästan med att den kommer tillbaka, men man får väl hoppas på att mensen kan hålla sig borta just på bröllopsdagen och gör den inte det finns ju alltid värktabletter och tamponger...

Hittils har jag inte märkt av ett dugg att jag slutat i alla fall. Hoppas det förblir så! Ni som fått biverkningar av att sluta, hur sent kom dom???

• AlicePalice

wifetobe07, vi verkar vara i samma situation. Trionetta i 10 år och bröllop i aug. Slutade du mitt i en karta? Har du fått tillbaka mensen? Värk?

Jag har pratat med läkemedelsföretaget och enl dem är det väldigt individuellt med biverkningar efter utsättning. Vissa får problem som acne och humörsvängningar mm, vissa märker ingenting. Vissa blir gravida dagen efter de slutat, vissa får vänta länge.

Hoppas att det går bra för dig...och mig, när det är dags...

Ha det bra, alla!

• Undrande M

Jag har inte fått några besvär än så länge, och jag slutade i oktober. Tvärtom har aldrig mått så här bra tror jag! Både fysiskt och psykiskt. Häromdagen kom jag på mig själv med att tänka "Herregud vad lycklig jag är!" och blev förvånad över det stora välbehaget jag kände i mitt sinne. Kunde inte minnas när jag senast kände så. Förut tänkte jag alltid "Fan vad jag är olycklig... Men varför? Jag vet inte, men jag är det." och allt var förjävligt. Det blev liksom ett normaltillstånd att vara deppig. Visst är det sinnessjukt?

Åh, jag är så glad att jag har slutat med alla piller och plåster och ringar och allt vad det var!

• wifetobe07

Alice Palice

Jag åt färdigt en karta innan jag slutade, har hört att det är det bästa att göra. Vet inte varför riktigt...

Har haft mens en gång sen dess och då hade jag ingen värk alls och den var kort som den varit hela tiden med p-piller. Fast jag räknar nästan med att nästa gång blir värre, som om kroppen inte riktigt förstått att jag slutat än...:)

Men man kan ju alltid hoppas på det bästa att man inte märker nåt alls, eller som vissa bara positiva biverkningar.

• HLS

Vänta! Jag slutade för lite mer än 2 månader sedan och känner precis som Undrande M. plötsligt kan jag tänka "oj vad lycklig jag är, varför kunde jag inte uppskatta allt det här förut?". MEN. Men. Nu har jag fått värsta akneutbrottet, jag har ALDRIG sett ut så här. Pannan, bröstet, till och med överst på ryggen. Jag är absolut inte fåfäng av mig, men det här är verkligen jobbigt. Vill knappt träffa folk.

Det är fortfarande värt det, jag ska försöka hålla ut och hoppas att hormonerna stabiliseras. Men jag är verkligen glad att jag inte behöver ställa mig på en scen eller gå längs en altargång med alla blickar på mig med den här huden... Så jag skulle definitivt vänta med att sluta till efter bröllopet.

• wifetobe07

HLS

Menar du att biverkningarna kom först efter 2 månader!!!! Jag trodde dom skulle komma nästan direkt i så fall och försvinna inom ett par månader...

Jobbigt, men förhoppningsvis försvinner det lika fort som det kom.

Svar på tråden Biverkningar efter sluta med p-piller??