• ankan05

Bantarsoppan - bröd...

Jag går på den berömda bantarsoppan och är nu inne på dag 3. Det fungerar bra och jag känner mig redan lite lättare i kroppen även om jag ännu inte vågat(!) ställa mig på vågen.

Problemet är att en av mina kollegor bjuder på frallor här på jobbet idag... Grova frallor med ost och paprika ser det ut att vara. Helst skulle jag vilja hoppa över helt och köra stenhårt på min diet, men på mitt jobb, som är VÄLDIGT familjärt, skulle det absolut inte gå att tacka nej till förmiddagsfrallorna.

Så ni behöver inte säga åt mig att jag ska tacka nej, för det är helt omöjligt, utan min fråga är istället:

Sabbar jag hela dieten om jag på förmiddagen idag äter en grov fralla med ost (inget smör) och paprika och sedan går tillbaka till soppan??!

• Svar på tråden Bantarsoppan - bröd...
  • ankan05

Men jag kan verkligen inte säga nej... Jag är absolut inte överviktigt men har gått upp 3-4 kg det senaste halvåret som jag skulle vilja få bort (så att jag får på mig favvojeansen igen). Mina arbetskamrater skulle oroa sig över mig och försöka påverka mina matvanor!

• ankan05

Nu har jag tryckt i mig en halv fralla (överdelen) med en skiva ost och två små bitar paprika... Håller tummarna för att detta inte sabbar alltför mycket.

Jag går på den diet som kallas Sahlgrönskas eller Bantarsoppan. En 7-dagars kur där men äter grönsakssoppa vid varje mål kombinerat med frukt, grönsaker mm. Man skall tydligen gå ner 4-7 kg per vecka.

• ankan05

Jag tycker att soppan är jättegod!

Är inne på dag 3 och det kan hända att den inte är lika god på 6:e och 7:e dagen. Man äter den morgon, middag och kväll så det finns risk för att man tröttnar. Men det har ju inte direkt med soppan att göra. Tror att man hade tröttnat vad man än hade ätit 3-4 gånger om dagen i 7 dagar.

• ankan05

Kommer här:

BANTARSOPPAN

6 stora lökar
    1 medelstort vitkålshuvud
    4 morötter
    1 st stjälk selleri
    2 gröna paprikor
    2 burkar krossade tomater
    2 burkar löksoppa (eller 1 påse)
    3 st buljongtärningar
    svartpeppar
    (vitlök)
    (Soja)

Gör så här:
    Skär alla grönsakerna i bitar och täck med vatten. Häll i resten av ingredienserna och koka i en timme.

Dag 1 Ät alla sorters frukt (ej banan)+ så mycket av SOPPAN som möjligt.
    Dag 2 Ät alla sorters grönsaker undvik sädesslag, ärtor och bönor) SOPPA naturligtvis.
    Dag 3 Ät alla sorters frukter och grönsaker (ej potatis), SOPPA naturligtvis.
    Dag 4 7 - 8 bananer, 5 - 8 glas lättmjölk, + SOPPA.
    Dag 5 6 tomater, 280 - 340 g nötkött, endast 8 glas vatten, + SOPPA.
    Dag 6 Ät så mycket nötkött och alla sorters grönsaker som Du vill + SOPPA.
    Dag 7 Ät så mycket Du vill av ovan nämnda saker och drick så mycket Du vill av safter, juicer, te och kaffe samt av råris + SOPPA.

Det påstås att Du kommer att gå ned 4 -7 kg och ändå må gott. Du kan äta så mycket soppa som Du vill och ändå gå ned i vikt. Detta gör Du på grund av att sammansättningen medverkar till att Du förbränner kalorier fortare än vad Du tar in. Du kan följa denna diet så länge Du vill utan att må dåligt samtidigt kommer Du att rena Din matsmältningsorganism och hålla Dig friskare.

• ankan05

Ok tjejer.. åter till min fråga:

Trror ni att jag sabbade mycket genom att äta en halv fralla med ost idag på förmiddagen (dag 3)??

• ankan05

Tack Mia.Maria! Det är inte det att jag inte uppskattar ditt svar ~norrsken~.. men Mia.Marias svar var liksom det jag hoppades på.

Sen vet man ju aldrig vad som är rätt och fel men förhoppningsvis har den oskyldiga lilla halva frallan inte ställt till med alltför mycket skada. Ska träna bodypump ikväll (3:e träningspasset den här veckan, dock 1:a bodypump-passet) så jag kanske tränar jag bort frallan i alla fall. Problemet är om den så att säga har stört förbränningen i själva dieten?

Ja. ja, det lär väl visa sig den dagen jag vågar(!) ställa mig på vågen...

• ankan05

Jo, du har nog rätt ~norrsken~. Kanske förbränningen drar ner lite på takten men jag får som sagt försöka kompensera det med lite extra träning ikväll...

• ankan05

Tränade bodypump igår kväll samt släpade mig upp till gymmet i morse där jag körde intervallträning (1 km powerwalk varvat med 1 km löpning i 1 timme = ca 8 km) innan jobbet och innan frukost!

Det vore väl sjutton om den där ostfrallan sabbade så himla mycket!!

Det svåra blir att hålla fast vid dieten nu när det är helg... Idag får jag mumsa i mig 8 bananer och 8 glas lättmjölk utöver obegränsad mängd soppa. Låter väl sådär att käka bananer och dricka mjölk till fredagsmyset med film i soffan, men vad gör man?

Imorgon lördag står det 300 g nötkött och 6 tomater på matschemat - inte illa

Svar på tråden Bantarsoppan - bröd...