• Kakan81

    Koppar-hormonspiral VS Cerazette

    Hjälp!!
    Jag har tänkt att skaffa mig preventivmedel,hittils har vi använt kondom/avbrutet samlag. Nu till frågan, vilket är det bästa preventivmedlet?? Har läst in mig lite på kopparspiral alt hormonspiral eller Cerazette,då jag inte kan äta p-piller. Har två vänninor som har kopparspiral,varav den ena tycker det är jättebra medans den andra har problem med blödningar o mensvärk.
    Jag vill veta allt!!
    Blödningar: mer/mindre/besvärligt/mensvärk?
    Humör? negativt el positivt
    Ökad/minskad sexlust?
    Jag vill veta ALLT!!
    Tack på förhand, Kakan

  • Svar på tråden Koppar-hormonspiral VS Cerazette
  • pickolina

    Du har ju flera alternativ.. Du kanske redan vet om dom, men jag skriver dom ändå, ifall att liksom... :)

    Minipiller (Exlutena & Mini-Pe), p-stav och p-spruta.

  • tattar-Emma

    Jag hatar allt med hormoner och har därför kopparspiral, vilket funkar utmärkt för mig. Kan vara värt att prova, det värsta som kan hända är ju att du blir tvungen att ta ut den efter ett tag.

  • MDS

    Jag använde Cerazette för ca två år sedan, slutade efter en "omgång" och min mens fungerar fortfarande inte som den ska! Blir inte med barn heller för den delen. :( Vet inte om det kommer att lösa sig, eller om jag är steril nu. Tänk både en och två gånger innan du provar säger jag.

  • Buslinna

    Jag har aldrig hört talats om att man kan bli steril av att använda p-piller. Kan man verkligen bli det?

  • Draken81

    Jag åt Cerazette under ett år för ett tag sedan. Fördelen var att jag slapp mens helt och hållet. Nackdelen var att jag fick massor finnar av dem, så nu får jag käka Diane istället... Men biverkningar av p-piller varierar ju mycket från peson till person, så för dig kanske de fungerar bra.

    Kopparspiral tror jag man måste ha fött barn för att få använda, men det kanske du har. Har hört att det är vanligt med rikliga blödningar och mensvärk när man använder dem, men har ingen egen erfarenhet.

  • tattar-Emma

    Man måste inte ha fött barn för att ha kopparspiral.

  • pickolina

    Buslinna - Det har inte jag heller. Då är det nog något annat som är orsaken.. För mig (och många andra) är det tom tvärtom.. Jag är som mest fertil dom första månaderna efter jag slutat med p-piller, detta pga att kroppen är "lurad" att fungera som den "ska"... *s*

  • erkiperki

    Hej! Jag tycker att du ska diskutera preventinmedel på um om du är i den åldern eller med en gynekolog... När du skriver i forum så är det lätt att det florerar en massa myter eller att man lyssnar för mkt på personliga erfarenheter. P-piller och minipiller är otroligt individuellt, det som funkar bra för vissa ger andra massor av biverkningar eftersom det är olika hormonsammansättningar i pillrena så passar de olika personer olika bra.

    Cerazette är det enda som funkar för mig, men det innebär inte att de skulle vara bra för dig.. Ofta får man prova sig fram innan man hittar rätt, jag fick prova fyra eller fem sorter innan jag hittade något som passade... När det gäller spiral så är det senaste att man inte behöver ha fött barn för att få det..

    Men återigen, kolla med ett proffs!

  • Buslinna

    erkiperki,
    De så kallade proffsen har inte alltid koll. Jag är inte den enda som fått rakt av felaktig information av barnmorskor och läkare, så det finns definitivt ett stort värde i att informera sig via flera kanaler så att man själv kan värdera den information man får. Läs informationssajter, prata med folk, prata med vårdpersonal och granska _all_ information kritiskt jämte annan, motstridig information. Offentlig vård drivs av en del politik, privat av vinstsyfte, tillverkarna av vinstsyfte osv. Var påläst inför möten med läkare och annan vårdpersonal och stå på dig!

    pickolina,
    Det var väl det jag tyckte. :)

  • Buslinna

    Angående det TS egentligen ville ha svar på så kan jag rekommendera att söka på "kopparspiral" i forumarkiven. Där har jag och många andra berättat om sina personliga erfarenheter av kopparspiral. :)

  • erkiperki

    Jag menar inte att man inte ska söka information eller vara förberedd inför läkarbesök. Det är jättebra att vara det!

    Däremot så tycker jag att man ska vara lite skeptisk till personliga erfarenheter eftersom just hormonpreparat är så himla individuella, då är det bättre att kolla på t.ex. fass. Om vi tar p-pillret synfase som exempel. Mina erfarenheter där är inte roliga. Jag fick i stort sett alla vanliga biverknigar och några ovanliga... För min kompis funkar de däremot hur bra som helst, hon får inga biverkningar alls. Det beror ju på att man har så olika hormonhalter i kroppen från början, och då ger inte personliga erfarenheter så mkt. Det finns alltid någon som ett piller funkar bra för och någon som det inte funkar för....

  • lillagrisen

    Har ätit Cerazette i tre månader och höll på att paja mitt å sambons förhållande,blev helt skogstokig!Humörsvängningar ingen sexlust å deppig...har nu satt in en kopparspiral känns mkt bättre

  • Lins

    Lillagrisen:
    Sån blev jag med av cerazette! Nu har jag hormonspiral och mår toppen!!

  • Lilla jag...

    Hejsan.
    själv har jag kopparspiralen då jag inte kan ha något med hormoner.
    för mig fungerar det jätte bra. har kanske lite mer mensvärk än vad jag hade innan men det går över med en ipren. blödningarna har också ökat lite men det är inget som stör mig.
    det enda jag inte riktigt uppskattade var att sätta in den. samma dag hade jag jätte ont men efter det så har det inte varit några som hellst problem.

  • brud21/4

    jag har själv kopparspiral o är nöjd med det. det var det enda allternativet för mig som inte får äta något med hormoner i.

    håller med "Lilla jag..." om att man upplever lite mer smärta men det kan man leva med.

    Kakan81:
    får du inte ha något med hormoner så rekomenderar jag kopparspiralen.
    en annan positiv sak med kopparspiralen är att du inte behöver tänke på den i nästan 5 år, för dom varar ju ett bra tag.

  • Buslinna

    erkiperki,
    Det är som sagt också bra att vara skeptisk till information från läkarvården, bland annat Fass. Jag, och andra med mig, har fått felaktig information från bipacksedlar för preventivmedel.

  • Buslinna

    Det tjänade alltså mig bättre att få information från såväl barnmorska, bipacksedel och användare och därefter väga samman för- och nackdelar, väl medveten om att vad som gäller för en användare inte alls behöver gälla för andra.

  • SHS

    Hej!

    Jag har hormonspiral. Har haft den i två år och det funkar väldigt bra för mi8g. Lite mer stabil i humöret än tidigare. Knappt inga blödningar och i övrigt inga direkta förändringar. Tyckte dock att det var obehagligt att sätta in den. Gjorde ont, men allt som allt så var det värt det. Det blir billigt i längden också eftersom man har den i 5 år.

Svar på tråden Koppar-hormonspiral VS Cerazette