Inlägg från: pickolina |Visa alla inlägg
  • pickolina

Graviditet vs stress

Det finns väl många skäl till varför man säger det men ett klassiskt fenomen är ju att många misslyckas med att bli gravida tills dom ger upp. Antingen ger upp tanken helt eller adopterar osv... Många av dessa par blir sedan gravida plötsligt. Många efter att ha misslyckats i många, många år....

• pickolina

Om det tagits fram vetenskapliga bevis för detta vet jag inte men jag tvivlar på att det är en skröna med tanke på hur ofta man hör och ser liknande situationer i sin omgivning.

• pickolina

Det är ju väldigt vanligt att kvinnor får rubbad menstruation vid negativ stress så då borde det ju självklart även kunna påverka ägglosnning och kroppens vilja att genomföra en befruktning osv....

• pickolina

Jag känner flera sådana personligen faktiskt.. :) Där det äldsta barnet är adopterat och det/dom yngsta är deras egna.. Så jag VET att det kan hända.

Det kan även bli tvärtom. Mina syskon var helt oplanerade och när mina föräldrar planerade sitt tredje så misslyckades dom. Efter en lång tid så gav dom upp och insåg att det inte var meningen.. Då blev mamma plötsligt gravid.. :) Så jag är en halvsladdis..

Min mammas fd väninna försökte i nästan 10år innan dom gav upp. Poff sa det så blev hon gravid..

Jorå, jag tror att det kan ligga mycket bakom det där...

• pickolina

Och jag kan säga att det inte handlar om "kompis-kompis".. I ett av fallen tex, -jag dejtade lillebror och min bästa väninna var gift med storebror.. Så jag VET att det var så det gått till och det var inget påhitt som jag hört genom rykten osv....

• pickolina

Men det är ju självklart inte svart eller vitt. Att alla som vill för mycket misslyckas och alla som inte bryr sig blir gravida hur lätt som helst... Det hela är ju självklart individuellt. Alla påverkas olika av negativ stress och även samma person kan påverkas olika av stressen beroende på när i deras liv det inträffar osv osv... Kroppen är ju extremt komplicerad!

• pickolina

Mycket långt kvar - Oj vad häftigt! Snacka om att det verkligen bara sa "poff" i deras fall..om dom inte ens hann hämta sitt adoptivbarn... :)

Ja man kan ju fråga sig vad som ligger bakom dessa "fall" och det finns kanske inget vetenskapligt bevis som stödjer teorin, men det finns ju absolut en grund till att den finns..helt klart!..

• pickolina

Dom har kanske forskat kring ämnet. Who knows.. Jag skulle dock tippa på att det är ganska omöjligt eller i alla fall svårt att hitta medicinska bevis för teorin..

Men som jag skrev tidigare så är det ju inte riktigt logiskt att se på det hela så svart och vitt som du beskrev nu. Självklart kan man inte medvetet styra detta och självklart så är det ingen vetenskap..dvs att alla som vill för mycket blir barnlösa och alla som ger upp eller inte försöker alls blir gravida på stört. Människor fungerar ju såå olika och man fungerar även olika vid olika tidpunkter i sitt liv.. Däremot så kan man nog ändå dra slutsatsen att det är negativt att vara desperat efter ett barn, att det leder till en ökad risk för svårigheter att bli gravid/behålla barnet. Det tvivlar jag inte en sekund på...

• pickolina

Precis...

Sedan beror det ju på varför man är barnlös också... Det kan ju finnas många förklaring till det. En lite skum förklaring som man kanske inte kan upptäcka rent medicinskt är ju att vissa människor inte passar ihop... Det är faktiskt sant, vissa personer kan av någon oförklarlig anledning inte få barn tillsammans men kanske utan problem kan få barn med andra partners. Helskumt! Men kroppen är komplicerad som sagt...

• pickolina

Felix och Felicia - Det kan nog ingen svara på för det lär bero på hur just din kropp reagerar på stress. Och som jag skrev, så kan även det variera under livets gång..

Rent allmänt så tänker jag mig själv dom här som bara kan tänka på att bli gravida och tar temperaturen och använder diverse gynnande sexställningar osv.. Dvs dom som sätter hela sin fokus och energi på att bli gravida. Desperata och hispiga kvinnor med andra ord.. *s*

Jag menar, hur ofta hör man inte om tjejer som får försenad mens, enbart för att dom går och väntar på den..för att kunna göra gravtest..vare sig dom vill vara gravida eller inte. Dom lägger för mycket fokus och tankar kring detta att kroppen reagerar negativt och påverkas...

• pickolina

Trist men sant.. Psyket påverkar våran kropp på dom mest konstiga sätt. Inte bara när det gäller detta ämne...

Svar på tråden Graviditet vs stress