Graviditet vs stress
Det finns så många som säger att man får svårt att bli gravid om man vill "för mycket", stressar eller oroar sig.
Vad finns det för belägg för det? Finns det vetenskapliga bevis eller är det bara en skröna?
Det finns så många som säger att man får svårt att bli gravid om man vill "för mycket", stressar eller oroar sig.
Vad finns det för belägg för det? Finns det vetenskapliga bevis eller är det bara en skröna?
Mycket långt kvar - Oj vad häftigt! Snacka om att det verkligen bara sa "poff" i deras fall..om dom inte ens hann hämta sitt adoptivbarn... :)
Ja man kan ju fråga sig vad som ligger bakom dessa "fall" och det finns kanske inget vetenskapligt bevis som stödjer teorin, men det finns ju absolut en grund till att den finns..helt klart!..
Pickolina, ja är häftigt hur kroppen kan fungera! Givetvis förstod de inte det förrän senare. Tyvärr orsakade det problem i förhållandet när det visade sig att det adopterade barnet hade svåra psykiska problem. Då ville den ena föräldern helt plötsligt bestämma att denne skulle ha vårdnaden om det "egna" friska barnet och den andra skulle enbart ha det adopterade. Men det är en annan historia...
jag är adopterad själv så jag känner rätt många adopterade. bland dom finns det flera som har föräldrar som har fått biologiska barn strax efter adoptionen trots att dom har försökt i många år med att bli gravida på alla sätt..
Vad tragiskt!
Jag känner också till ett fall (personer jag har träffat, men inte längre har kontakt med, de aktuella adopterade barnen bör vara i 30-års åldern) där de fick ett "eget" i samma veva som de valde atta doptera eftersom de inte trodde de kunde få biologiska barn.
Så om man vill bli gravid snabbt bör man ansöka om att få adoptera omedelbums? För det verkar ju vara ett säkert sätt?
Låter det inte för bra för att vara sant?
Om/då det är på detta vis borde det finnas studier på området eftersom det inte har gått någon förbi. Dessa studier borde väl då kunna användas till att hitta pudelns kärna - se vad det är som gör att kvinnan plötsligt blir fertil, det är ju superintressant! Jag menar det på riktigt asså, jag muckar inte. Om det nu är så att det inte är en myt menar jag.
Det borde finnas enklare sätt att kunna få egna barn än att adoptera. Obs att jag inte har något som helst emot adoptioner!!! Jag är bara så vansinnigt nyfiken och UNDRANDE.
Tack alla snälla ni som skriver i denna tråden. Jag blir alldeles exalterad.
Dom har kanske forskat kring ämnet. Who knows.. Jag skulle dock tippa på att det är ganska omöjligt eller i alla fall svårt att hitta medicinska bevis för teorin..
Men som jag skrev tidigare så är det ju inte riktigt logiskt att se på det hela så svart och vitt som du beskrev nu. Självklart kan man inte medvetet styra detta och självklart så är det ingen vetenskap..dvs att alla som vill för mycket blir barnlösa och alla som ger upp eller inte försöker alls blir gravida på stört. Människor fungerar ju såå olika och man fungerar även olika vid olika tidpunkter i sitt liv.. Däremot så kan man nog ändå dra slutsatsen att det är negativt att vara desperat efter ett barn, att det leder till en ökad risk för svårigheter att bli gravid/behålla barnet. Det tvivlar jag inte en sekund på...
Jag tror inte man kan lura kroppen genom att börja med att ansöka om adoption om man ändå önskar få egna barn. Man måste, verkar det som, ha förlikat sig med att man aldrig kommer kunna få egna och alltså sluta hoppas.
Precis...
Sedan beror det ju på varför man är barnlös också... Det kan ju finnas många förklaring till det. En lite skum förklaring som man kanske inte kan upptäcka rent medicinskt är ju att vissa människor inte passar ihop... Det är faktiskt sant, vissa personer kan av någon oförklarlig anledning inte få barn tillsammans men kanske utan problem kan få barn med andra partners. Helskumt! Men kroppen är komplicerad som sagt...
Att slappna av -både fysiskt och psykiskt- lär väl främja de flesta typer av välmående. En önskad graviditet ingår väl i sådant kan jag tänka mig.
Att man får mensrubbningar eller andra problem vid kronisk stress är det väl flera som kan vittna om?
F.ö. finns det ingen "positiv stress" det man menar då är motivation/ambition.
Felix och Felicia:
Du har rätt, det ÄR faktiskt ganska intressant när man börjar tänka på det! En sak som slår mig är att kroppen ju av någon mystisk anledning reagerar hormonellt på att vara nära spädbarn. Detta gäller kvinnor som redan fött barn i större skala (t ex att brösten börjar spänna fast det var länge sedan de ammade), tror jag, men visst borde "kvigor" också påverkas? I så fall kanske det kan förklara att vissa plötsligt blir gravida om de adopterar!
Men det säger ju inget om de som bara blir med barn när de ger upp...