• Helianthus

Hormonspiral!

Hej! Jag är en tjej på 20 som fått rådet av en gynekolog att sätta in en hormonspiral. Ska göra detta den närmaste månaden och skulle vilja veta vad ni har för erfarenheter av spiral. Jag är så grymt orolig att det ska göra ont att sätta in den :S läkaren sa att jag var lätt att undersöka och borde inte vara något problem men jag tycker en vanlig undersökning gör ont så är livrädd.. Tacksam om någon kan hjälpa mej med hur det var för er:)

• Svar på tråden Hormonspiral!
  • pickolina

Har inga erfarenheter själv, så där kan jag inte hjälpa dig.. Men mitt tips är att anv sökfunktionen här på forumet. Spiral och insättandet har diskuterats flitigt...

• Helianthus

Jo jag sitter o läser lite men blir nästan lite orolig många som säger det gör ont att sätta in den.. Gynekologen sa att vi kunde pröva och gick det inte skulle hon söva mig.. Men usch jag är en sån mes vad de gäller allt inom vården :P

• pickolina

Vet inte om du hunnit läsa det än men jag har tidigare läst att man kan underlätta genom att ta värktabletter en stund innan. Sedan har jag även läst att vissa fått någon form av bedövning..

Det kommer säkert gå jätte bra ska du se..

• Helianthus

jo jag har läst de och gynekologen sa samma två panodil och en ipren tror jag det var ska fråga henne igen när jag ringer på måndag o bokar tid:) tack:) hoppas det..

• Lins

Jag har hormonspiral och det gick väldigt fort att sätta in den. Det är över på några sekunder. Visst så känns det lite, som lite mensvärk ungefär. Ta några ipren innan som är muskelavslappnande så ska du se att det går bra! Lycka till!

• nixabruden

Hej helianthus!
    Jag har hormonspiral och måste säga att jag inte alls tyckte att det gjorde ont att sätta in den. Nu har jag visserligen fött två barn, då brukar det gå lättare. Om din gynekolog har sagt att det inte är några problem så kommer det säkert att gå jättebra. Klart att det gör ont om man spänner sig, men försök slappna av även om du nervös. Lycka till!

• Fru Brorsson

Jag har hört att man kan gå upp mkt i vikt.

• pickolina

Tiima - Det kan man. Det är tyvärr en risk med alla hormonella preventivmedel.

• anneluttan

Jag har också satt in en hormonspiral och det kändes inte ett dugg!
    Det går väldigt fort...

Lycka till!

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Hormonspiral!