• Helianthus

Hormonspiral!

Hej! Jag är en tjej på 20 som fått rådet av en gynekolog att sätta in en hormonspiral. Ska göra detta den närmaste månaden och skulle vilja veta vad ni har för erfarenheter av spiral. Jag är så grymt orolig att det ska göra ont att sätta in den :S läkaren sa att jag var lätt att undersöka och borde inte vara något problem men jag tycker en vanlig undersökning gör ont så är livrädd.. Tacksam om någon kan hjälpa mej med hur det var för er:)

• Svar på tråden Hormonspiral!
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Trollfrun

Det känns inte att sätta in den, men däremot försvann allt vad sexlust hette. Även humöret påverkades på mig.
    Tog ut min i oktober, och jäklar vilken fart vårt samliv tog!

• Iskristallen

För mig gjorde det faktiskt rejält ont! Kanske var personen som satte in spiralen ovan? Jag kan trösta dig med att det i alla fall gick ganska fort. Max någon minut. Efteråt kändes det som mensvärk ungefär och jag kallsvettades mitt i varma sommaren! Hade därefter problem med "spotting" i flera månader, men nu har jag knappt någon mens alls och har inte haft det på flera år

Vill passa på att fråga, hur lång tid tar det innan mensen kommer tillbaka efter att man tagit ut spiralen? Hur fort kan man bli gravid?

• Helianthus

Tack alla som svarat:) Jag har fortfarande inte satt in den har inte riktigt vågat. har börjat fundera på mini-piller igen men va inte nöjd me de sist:/ får se hur jag gör men tack än en gång för alla svar:)

• pickolina

Iskristallen - Det kan ingen svara på tyvärr. Det är olika för alla. Det kan dessutom skilja sig från gång till gång för en och samma person. ÄL/mensen kan komma igång omedelbart eller dröja ett bra tag...

• kentfantast

För mig gjorde det väldigt ont att sätta in den så det verkar variera väldigt. Alltså, man överlevde ju, men det var som mkt svår mensvärk en stund och jag var tydligen helt kritvit i ansiktet sen och fick ligga kvar ett tag, men sen dess har jag inte märkt av den...

• kentfantast

Iskristallen:

Som jag har förstått det på min läkarkontakt ska det inte vara några problem att få igång systemet när man tar ut spiralen, till skillnad från piller. Vi diskuterade nämligen att jag ville byta bort pillrena för att förberenda ev barnplanerande längre fram. Hon tyckte då att det var en bättre lösning med den sppiral jag nu har.

• pickolina

kentfantast - En vanlig spiral påverkar inte nej och då ska allt vara som vanligt direkt man tagit ut den. Men tråden handlar ju om hormonspiraler och dom påverkar ju på samma sätt som minipiller gör och då är det en annan sak. Fast jag kanske missat, har "iskristallen" en vanlig kopparspiral?

• Iskristallen

Pickolina har förstått rätt, jag har en hormonspiral... Hade väldigt oregelbunden mens innan dessutom, så jag blir lite orolig

• pickolina

Iskristallen - Försök att inte oroa dig, det kommer nog lösa sig ska du se. Skulle din mens inte komma igång efter du slutat så finns det medicin som kan ordna det.. :)

• pickolina

Iskristallen - Skulle du få problem, så se till att söka hjälp direkt.

Jag har väldigt oregelbunden och gles mens och eftersom min gynekolog är medveten om detta så har hon sagt att jag ska säga till direkt när jag vill bli gravid, så ska hon hjälpa mig. I vanliga fall måste man vänta i ett år men det behöver alltså inte jag göra. Tvärtom så sa hon åt mig att jag absolut INTE ska vänta utan komma omedelbart! *s*

Om du har samma problem så borde du oxå kunna få hjälp, om det nu skulle visa sig att det strular sedan. Vilket det förhoppningsvis inte gör, så klart! :)

• Iskristallen

OK, planerar väl inte riktigt för detta än, men det kommer ju närmre för var dag och då kan det vara bra att veta i förväg!!

• kentfantast

pickolina:
    Ang kommentar ovan så har jag hormonspiral.

• pickolina

kentfantast - Ok.. Låter underligt att hon garanterar att den inte ska påverka alls efter du tagit ut den. Tillför man hormoner så blir ju kroppen påverkad och måste återanpassa sig efteråt.

• kentfantast

pickolina:

Hon menade väl att det påverkar lokalt och att det därför går tillbaka snabbare. What do I know....

• millou

Jag hade hormonspiral i 10 år och hade inte mens en enda gång under hela den tiden. När jag tog ut den tog det bara 1½ månad innan jag blev gravid. Min BM sa att systemet kommer igång direkt efter att man tagit ut den och att det inte är samma återhämtningsfas som med piller. Man kan tydligen ha ägglossning under hela tiden trots att man inte har mens. Efter förlossningen satte jag in en ny Levonova eftersom jag var så nöjd sist.

• kentfantast

millou:

Åh vad skönt att läsa! Jag sa just till min man igår att jag kanske borde ta ut spiralen om vi ska börja försöka göra bebisar efter sommaren , i fall att det behöver ställa om sig. Nu gjorde du mig lite mindre bebisstressad. Tack!

• Berner

Jag är inne på min andra och är supernöjd.
    Inte haft mens på ca 10 år förutom vid bytet. Det gjorde ont under dagen efter insättandet båda gångerna och jag blev svimfärdig, men det beror på att man är inne och grejar i livmodern och är en vanlig reaktion. Som jättemensvärk ungefär, men vad gör det om man sedan inte har mens på flera år....

Svar på tråden Hormonspiral!