Inlägg från: Labidochromis |Visa alla inlägg
  • Labidochromis

Gemensam ekonomi, hur gör ni?

Vi har en excell-fil med en preliminär budget för hela året. Där finns alla fasta kostnader, mat och beräknade utgifter inräknade. Exempelvis på beräknade utgifter kan vara julklappar och födelsedagspresenter.

Sen så har vi ett gemensamt konto som vi har varsitt kort till. Varje månad för vi över en summa var till det kontot. Allt vi köper gemensamt köper vi med våra kort till det kontot.

I dagsläget så delar vi kostnaderna rätt av men vi har pratat om att ifall någon börjar att tjäna betydligt mer än den andra så för man över en summa som relativt till sin lön.

Vi tycker att det fungerar utmärkt. Man behöver aldrig bry sig om att någon har betalat mer eller mindre, toppen.

• Labidochromis

Ni som sparar gemensamt..hur mycket sparar ni då? Och ingår då pensionssparande tex?

• Labidochromis

Sparar oxå 500kr månad. Pojken ingenting just nu för han studerar.

Jag har börjat fundera lite på hur vi skall göra med vårt gemensamma sparande. Vilken sparform: fonder, aktier, konto och hur mycket? Det skall ju räcka till rätt mycket, semester, buffert osv

Phidelie : personligen skulle jag inte vilja "be om lov". Tycker det skulle kännas som om jag vore i en beroendesituation, något som jag inte trivs med. Bättre vore att ha en summa pengar som jag kan använda hur jag vill.

Hos oss är det iofs jag som drar in mer pengar. Skulle han behöva stöd så skulle vi definitivt diskutera fram en summa som jag förde över varje månad.

Svar på tråden Gemensam ekonomi, hur gör ni?